„Bardotka“ opět jezdí na trati Posázavského pacifiku

13.5.2017 8:00 Pavel Šmídek

27.4.2017 se v Krátkých zprávách internetového magazínu VLAKY.NET objevila informace ČD, že od následující soboty začne vozit výletníky na trati Posázavského pacifiku legendární lokomotiva řady 749, které se přezdívá „bardotka“ nebo „zamračená“. Tyto lokomotivy už České dráhy pravidelně do provozu vlaků s cestujícími nenasazují, zaskakují jen výjimečně.

Právě v sobotu při její první jízdě budou mít cestující možnost si ji také detailně prohlédnout. Dnes již výjimečná motorová lokomotiva využívaná jen pro turistické a nostalgické vlaky tak přispěje k vyšší atraktivitě Posázavského pacifiku a rozvoji turistického ruchu v této oblasti. Bardotka bude jezdit v čele osobních vlaků vždy v sobotu, neděli a o svátcích z Prahy přes Vrané nad Vltavou, Davli a Týnec nad Sázavou do Čerčan. Z Prahy hlavního nádraží bude odjíždět v 9:22, do Čerčan přijede v 11:06. Na zpáteční cestu do Prahy se vydá v 15:36 a na pražské hlavní nádraží přijede v 17:35, psalo se tam. Když jsem nestihl zahájení, napravil jsem to 6. května.

Napadlo mne, že bych mohl udělat malou sondáž, jak dnes vypadá provoz na Posázavský pacifik a podle toho si naplánovat nějaký delší výlet na léto proti proudu Sázavy. Na pražské hlavní nádraží, jsem se dostavil s půlhodinovým předstihem, tak jsem tam zachytil třeba motorovou jednotku společnosti Arriva před odjezdem do Nové Pece v 9:02 hod. Poté jsem se přesunul na páté nástupiště a čekal jsem na příjezd „svého“ vlaku číslo 9057 s odjezdem v 9:22 hod.

Arriva míří do jihočeské Nové Pece © Pavel Šmídek

Čtyři minuty před uvedenou dobou jsem se nakonec dočkal, tak jsem rychle nafotil lokomotivu 749.121-0 v jeho čele. Poté jsem nastoupil hned do prvního vozu vlaku, který se skládal z pěti patrových vozů řady Bdmteeo296, vyrobených podnikem VEB Waggonbau Görlitz v roce 1976 a modernizovaných v Pars nova Šumperk v letech 2016 a 2017, jak jsme zde už psali v reportáži z jejich prezentace.

Následovala nezbytná kontrola cestovních dokladů. K mému překvapení průvodčí znal náš internetový magazín i mne samotného a prohlásil „Hele vlakneťák“, což zaujalo ostatní cestující. Prohodil jsem s ním pár slov a poté jsem se vydal fotografovat interiér vagónu. Mile mne překvapilo, že u každé sedačky byla zásuvka na dobíjení a funkční WIFI bylo v celé soupravě.

Interiér vozu Bdmteeo296 © Pavel Šmídek

Po krátké a klidné jízdě jsme přijeli do stanice Praha-Braník, kde jsem vystoupil. K mému údivu zde proběhla optimalizace tratě, podle mého názoru nepříliš povedené rekonstrukce, tak jsem nafotil současný stav. Z původních pěti kolejí zbyly jen tři. Původní stav zachytil Jiří Řechka v reportáži, kterou jsem po návratu domů díky vyhledávači našel přímo na našem webu.

Po odjezdu vlaku jsem se novou podobu nádraží snažil aspoň několika snímky zdokumentovat, a to jak nástupiště a nádražní budovy, tak posléze interiér odbavovací haly. K mojí radosti fungovala nádražní restaurace, kam jsem rád zavítal. Je to totiž vyhlášená čundrácká hospoda, vždyť nádraží Praha-Braník bývalo odnepaměti východištěm trampských vandrů směr Sázava.

Nádraží s fungující restaurací © Pavel Šmídek

Zpět jsem chtěl opět pokračovat vlakem, ale ten den byla asi nějaká smůla - všechny spoje na Prahu i z Prahy měly zpoždění (nakonec i ten náš byl přistaven na poslední chvíli), tak jsem se domů na Spořilov dostal zpět tramvají a autobusem. A jaký je výsledek mé sondáže? Historická lokomotiva s rekonstruovanými patrovými vozy opravdu jezdí tak, jak uvádějí České dráhy, je možno se třeba i v létě vypravit na delší výlet. A VLAKY.NET je oblíbený i mezi zaměstnanci ČD.

Původně jsem chtěl závěrem napsat také cosi o samotné bardotce, když už figuruje v titulku mé reportáže, ale pak jsem uznal, že lokomotivní řada 749 je převážné většině našich čtenářů důvěrně známa, takže je to zbytečné. Ostatně píše se o ní v už výše odkazované tiskové zprávě a mnoha dalších zdrojích, osobně doporučuji stránku o prototypech a unikátech. A na sám konec přeji bardotce i patrákům na Posázavském pacifiku šťastnou cestu!

Vlak s „bardotkou“ odjíždí pacifickým směrem © Pavel Šmídek

Odkazy:

1. Legendární lokomotiva bardotka bude vozit výletníky na Posázavském pacifiku (tisková zpráva ČD ve formátu PDF)
  2. Lokomotiva 749 – Wikipedie
  3. Železničář - Dvanáct patrových vozů Bmto čeká modernizace
  4. Železniční trať Praha – Vrané nad Vltavou – Čerčany-Dobříš – Wikipedie – o Posázavském pacifiku