Novinky z Budapešti

14.6.2014 8:00 Juraj Földes

Prvýkrát som bol s rodičmi v takom veľkom meste v roku 1961. Neskôr ešte veľakrát, len posledných 10 rokov som sa do Budapešti nedostal. Až tento rok sme sa tam vybrali s manželkou cez druhý predĺžený májový víkend na turisticko- kúpeľný výlet. Nocľah sme si našli na internete a pri platbe vopred v predstihu minimálne 10 dní sme získali 25 % zľavu z ceny. Po krátkom váhaní sme sa rozhodli pre flexibilnejšiu formu medzimestskej dopravy - autom, po diaľnici.

Elektronický diaľničný poplatok sme uhradili na pumpe. Náš na 10 dní stál 1975 Ft- zhruba 6,60 €. Potvrdenku si máme podľa popisu láskavo uschovať na rok po skončení platnosti. Predsavzali sme si, aj podľa doporučení, po meste využívať hromadnú (v Maďarsku „közösségi“- spoločnú) dopravu a popritom som sa snažil niečo nové zachytiť aj na pamäťovú kartu fotoaparátu.

Oktogon a pokus o nafotenie kĺbového trolejbusu v mojom prvom vlastnom albume, leto 1961, © archív J.Földes

Po relatívne neúrodných rokoch budapeštianskej MHD otvorili 28.3. t.r. dlho pripravovanú 1.etapu novej linky metra- M4, spojenú s reorganizáciou naväzujúcej povrchovej dopravy. Práve pred našim príchodom dali predčasne do užívania aj súvislý úsek polookružnej električkovej trate č.1 z Óbudy/Starého Budína do stanice Népliget. Zároveň sa vďaka kohéznym fondom z Bruselu rekonštruuje aj viacero ďalších traťových úsekov- pokračovanie jedničky od stanice Népliget na juh Budína, celá trať 17-ky a práve začala podľa webovej stránky dopravcu výluka aj na časti 14-ky jazdiacej do Újpešti a spoločnej časti liniek 28+ 37 na cintoríny.

Po ubytovaní v hoteli sme si kúpili jednorazové neprestupné lístky na autobus, ktoré by u vodiča stáli 450 Ft, o 100 Ft viac ako v predpredaji. Pri najbližšej stanici metra, pri stanici Nyugati, sme v stánku BKV zakúpili 72-hodinové celosieťové lístky za 4150 Ft- necelých 14 €. Lístok platí v administratívnych hraniciach mesta na metro M1-M4, na prímestskej železnici HÉV H5-H9 a ostatných linkách MHD s číslami 1-299 a 901-999. V pracovné dni platí aj na lodné linky na Dunaji , ale neplatí napr. na Sikló-pozemnú lanovku na hradný vrch.

Pre nedobrú sociálnu situáciu mnohých obyvateľov sú aj v Budapešti zrejmým problémom čierni pasažieri. Prakticky v každom autobuse sme videli varovanie - pokuta pre čiernych pasažierov je 16000 Ft. Na niektorých linkách sa do autobusu nastupuje len prednými dverami a ten občas stál na zastávke tak dlho, kým vodič nevydiskutoval dodržanie tohto pravidla s nedisciplinovanými, alebo nevšímavými cestujúcimi. V čase našej návštevy sme počuli aj o údajnom rozšírenom profesionálnom falšovaní električeniek, kvôli ktorému sa mal zmeniť spôsob ich predaja. Pri vstupoch do metra, aspoň tam kde sme to videli my v centre, stáli vždy 2-3 kontrolóri, dohliadajúci na označovanie lístkov.

Súpravy domáceho pôvodu Ganz na konečnej linky 2- Jászai Mari tér, 8.5.2014, © Juraj Földes

V deň príchodu, vo štvrtok sme sa vybrali po krátkom presune 54-metrovým Combinom Supra fy. Siemens linky 6 na konečnú ľavej nábrežnej, čiastočne rekonštruovanej trate linky 2 na Jászai Mari tér a odviezli sa maďarskou kĺbovou súpravou Ganz okolo parlamentu až na južný koniec trate pri Rákócziho moste. Po (320) T5C5 z Prahy, dodaných v rokoch 1980-1984 sú obojsmerné kĺbové električky Ganz (148 ks. KCSV) z rokov 1967-1978 druhým najrozšírenejším typom v uliciach mesta. Až na tretie miesto sa radí zatiaľ 40 nízko-podlažných súprav od Siemensu z r. 2006-2007, premávajúcich na linkách 4 a 6.

Pri ľavobrežnom predmostí mosta Rákóczi híd bol r. 2005 postavený palác umenia a o kúsok severnejšie stojí novostavba národného divadla z r. 2002. Pri moste je stavenisko kvôli rekonštrukcii a predlženiu trate električiek cez Dunaj do Budína, po trať na Fehérvári út. Pri stavbe tohto cestného mosta pri dunajskom spojovacom železničnom moste trate MÁV č.1 sa hneď urobila predpríprava pre električkovú trať, čakalo sa len na investičné prostriedky. Medzi Dunajom a divadlom ležia koľaje „rýchlodráhy“ H7 z ostrova Csepel na Boráros tér. Spod mosta sme sa odviezli min. 30- ročnou súpravou „HÉV“ popri rieke na konečnú a od mosta Petőfi/ híd sme sa príjemne peši prešli po vynovenom parku „Nehru part“ až po novopostavenú „Veľrybu/Bálna“ –kultúrne, pohostinské a obchodné centrum, za turistami veľmi frekventovanou tržnicou pri moste Szabadság/ híd. Prízemie architektonicky nápaditej Veľryby bolo už slušne prenajaté, ale na poschodí a v suteréne ešte prevažovali prázdne priestory.

Súprava #956 HÉV Csepel- Boráros tér vchádza do zastávky pod Rákócziho mostom, 8.5.2014, © Juraj Földes

Do hotela sme sa vracali zase dvojkou po nábreží (niekdajšia prezývka „Štuka“), kde sa podľa mojich poznatkov v Budapešti prvýkrát zaviedla preferencia električiek pomocou svetelnej signalizácie v bodoch kríženia s automobilovou dopravou a to tak, že sústavne blikajúca žltá pre autá sa prepla pred blížiacou sa električkou na červenú. Bolo to možné aj vzhľadom na podjazdy pri zhlaví dunajských mostov, ktoré boli znovupostavené po 2. svetovej vojne.

Večer sme si ešte vychutnali liečivé termálne bazény v hoteli, prístupné od 6,30- 21,30.

V piatok sme sa po výdatných raňajkách chvíľu túlali po Budíne a pred obedom sme sa odviezli autobusom cez most Erzsébet/ híd, pomenovaný po kráľovnej Alžbete, „Sissi“ do centra na peštianskej strane. Most, pôvodne s pozoruhodným rozponom nad riekou 290 m, z r. 1903 bol obnovený ako posledný v poradí po vojne až v r. 1964, už v modernejšom poňatí, vrátane električkovej trate od stanice Keleti, ktorá bola potom zrušená aj zo statických dôvodov- porúch na moste- po začatí premávky na prvej linke súdobého „červeného“ metra, M2 v r. 1972.

Halászbástya/ Rybárska bašta- pohľad na juh- vrch Gellérthegy, 9.5.2014, © Juraj Földes

Po prechádzke v rozširujúcej sa pešej zóne o uličky so skľudnenou dopravou sme sa chutne najedli v ulici Ráday/ utca. Najlacnejšie denné menu bolo vypísané len po maďarsky, ostatná ponuka ako skoro všade v centre, aj v angličtine.

Pri neďalekej tržnici je hlboko v podzemí stanica nového „zeleného“ metra M4 Fővám tér, otvoreného po 8-ročnej výstavbe len krátko pred našim výletom medzi stanicami Keleti a Kelenföld. Investičné náklady kalkulované r. 2006 na 120 mld. Ft/asi 400 mil. € pritom narástli na vyše trojnásobok. Na základe výberu trasovania z r. 1972-74 vzniklo moderné metro s možnosťou budúcej automatickej prevádzky. Zatiaľ je v čele každej 4-dielnej priechodnej súpravy „Metropolis“ od fy. Alstom (Chorzów) človek. Pozitívnou novinkou oproti zvyklostiam v minulosti bolo zachovanie povrchovej električkovej dopravy bez krátenia tratí, ale pri redukcii ponúkanej kapacity na povrchu. Existujú naopak publikované predstavy na obnovu tratí v centre, zrušených v minulosti po otvorení tratí metra M2 a M3. Dôvodom je plynulejšia prevádzka električiek na segregovanej trati v strede ulice v porovnaní s autobusmi premávajúcimi v pravom bus- pruhu, pri 4-6 jazdných pruhoch.

4-dielna súprava Metropolis od fy. Alstom v konečnej stanici Kelenföld, 9.5.2014, © Juraj Földes

Na pravobrežnej (dočasnej) konečnej M4-ky Kelenföld vyrástli zároveň na oboch stranách stanice autobusové terminály mestskej a prímestskej dopravy. Vlastná stanica metra je situovaná kolmo na novobudované nástupištia frekventovanej rýchlikovej stanice, s prístupom z haly po teréne k autobusom a (aj) bezbariérovo hore k vlakom a dole k metru. Električky končia naďalej na úrovni prízemia (zatiaľ) nezrekonštruovanej staničnej budovy vidieckeho typu. Napriek viditeľnej obnove parku autobusov tvoria väčšinu naďalej Ikarusy rôznych prevedení, so stále silným zastúpením u nás už muzeálneho radu 260/280. Druhou najrozšírenejšou značkou bude zrejme Volvo, kooperujúce s podnikom Rába v Győri, ktoré aktuálne dodáva 150 ks. 18-metrových kĺbových autobusov najmä na prímestské linky.

Upravené okolie a nezrekonštruovaná staničná budova Kelenföld vasútállomás, 9.5.2014, © Juraj Földes

Z unijných dotácii je, po zamietnutí odvolaní fy. Škoda, už dohodnutá dodávka 37 obojsmerných nízko-podlažných električiek CAF Urbos , s využitím opcie na ďalších 10 súprav, s dodávkou v rokoch 2015-16. Podľa reklamy a webovej stránky dopravcu by Urbosy mali byť nasadené na linky č. 1, 3, 19 a 61, kde sa rekonštruujú trate. Predĺžené linky 19 a 61 majú nahradiť 17-ku v starom Budíne.

Počasie nám aj v piatok poobede prialo, preto sme sa vyviezli minibusom č. 26 do hradnej štvrte a z Halászbástya/ Rybárskej bašty sme mali perfektný výhľad na rieku a aj na vzdialenejšie kopce na peštianskej strane. Cieľom turistov je celá hradná štvrť, Matejov chrám a hradné múzeum s galériou.

Späť sme išli cez Széll Kálmán tér a pokračovali sme jedinou nízko-podlažnou, 24-hodinovou, električkovou linkou 4/ 6 popri pomaly sa posúvajúcich autách na Margitin ostrov. Večer sme sa ešte zaviezli do Gaštanovej záhrady- park MOM na koncertnú akciu. V noci sme sa vrátili električkou a nočnou prechádzkou pozdĺž autobusovej trati, lebo posledný autobus nám odišiel okolo 23-tej.

Most Margit híd- zľava Parlament, most Széchényi Lánchíd, Citadela, budínsky hrad, 9.5.2014, © Juraj Földes

V sobotu sme sa ráno vybrali do Múzea železničnej histórie / Vasúttörténeti Park, o ktorom boli na týchto stránkach zverejnené už viaceré reportáže. Trať zo stanice Nyugati na Esztergom je v úseku popri múzeu ešte v rekonštrukcii, preto sme sa doviezli autobusom. Pre pekné počasie, ktoré kazilo len intenzívne „sneženie“ z topoľov, bolo v areáli viac detí- v skupinách, aj s rodičmi. Okolo obeda sme mohli vidieť preteky detí na dvoch drezinách, na paralelných koľajach a o niečo neskôr prevážala malá dízlová lokomotíva platiacich záujemcov na ďalšej muzeálnej koľaji. V menšej budove za vrátnicou sme našli aj výstavku krajiniek mládežníckych modelárskych krúžkov (HO a TT), ktoré v prítomnosti viacerých návštevníkov obsluha ochotne spúšťala. Veľký medzinárodný festival modelov sa koná v depe múzea tento rok 10. až 12.10.

Vasúttörténeti Park Budapest- múzeum železničnej histórie- krajinka 1:87 , 10.5.2014, © Juraj Földes

Pri dodatočnom gúglovaní materiálov do reportáže som natrafil na oznámenie otvorenia profesionálneho modelu krajinky „Miniversum“ - týždeň po našom návrate- 16.5. t.r. v centre, na Andrássyho ceste 12 (na trase M1), s motívmi z Maďarska, Rakúska a Nemecka. Miniversum si pri najbližšej návšteve Budapešti určite pozriem.

Prekvapujúca bola prítomnosť jedného z novo dovezených modro- bielo- žltých FLIRTov od Stadlera na koľajisku múzea. Ako som sa v gratis remitende marcového čísla časopisu Vasutas Magazin dočítal, MÁV- Start a GySEV kupujú vďaka európskej dotácii ďalších 42+6 súprav, ktoré majú byť vybavené ETCS2 pre rýchlosť 160 km/h a dodané do 30.9.2015. Tým sa má rozšíriť flotila FLIRTov v Maďarsku na 112 ks.  O kúsok ďalej bol odstavený motorák „Árpád“, ktorý sa chystá začiatkom júna na návštevu Bratislavy.

Budapešť- múzeum železničnej histórie- historický MÁV M61.020- 50 ročný NOHAB , 10.5.2014, © Juraj Földes

Z múzea sme odišli autobusom č. 30 po nedokončenú ostrovnú zastávku jedničky, kde premávajú trojice T5C5 linky 1. Na viacerých zastávkach sa ešte robili dokončovacie práce, ale naša súprava už mohla ísť maximálkou po priamej trati do Starého Budína, len pri spojkách v blízkosti dopravných uzlov sme výrazne spomalili. Od stanice Flórián tér po neďalekú konečnú na Bécsi út sa vraj prvýkrát v Budapešti urobila zámerne zatrávnená trať, počas našej návštevy bola ešte v perfektnej kondícii.

Po obede v nákupnom centre (ponúkali tu popri halászlé aj bryndzové halušky- „juhtúrós sztrapacska“) sme sa do centra doviezli vlakom linky H5- HÉV zo Szentendre s prestupom na už spomínanú 4/6-ku. Tu sme si krátko pozreli perfektne renovovanú kaviareň New York so zákazom fotografovania bez povolenia kompetentných a prešli sme sa až k Dunaju. Pre podujatie pred parlamentom jazdila nábrežná dvojka na skrátenej trase, vďaka čomu sme obišli vynovený parlament „od zadu“, popri Dunaji. Autobus nás tentoraz doviezol po hotel a večer sme už trávili len pri televízore.

Súprava H5 #977 HÉV zo Szentendre vchádza do zastávky námestie Szentlélek tér , 10.5.2014, © Juraj Földes

V nedeľu pred našim odchodom vonku počas raňajok trochu zapršalo, čo sme využili na krátku návštevu termálneho bazéna. Na obed sme sa ešte zastavili v blízkosti prestupného uzla Deák tér a počas začínajúceho sa dažďa vydali po najkratšej ceste do Bratislavy.