Jak jsme s Jízdenkou na léto dojezdili

21.9.2014 8:00 Radek Hořínek

To, co Veronika a Radka svými nedávnými reportážemi z naší letošní dovolené (nejen) na kolejích zahájily, dnes dokončím já. Výlet do 1. lesního baru začal její druhou polovinu a nás čekalo ještě několik poutí po železnici za poznáním, zábavou i za případným setkáním s přáteli. Bohužel naše plány z části ovlivnilo také poněkud nestabilní počasí. Takže hurá na to.

V úterý 26. srpna se žádný výlet nekonal. Z nebe padala voda a Radku čekali upíři. Ani o den později neukazovalo počasí svoji hezkou tvář. Teda ráno a dopoledne a my jsme byli nuceni odsunout cestu do ZOO v Jihlavě na čtvrtek. Kolem poledního se počasí začalo umoudřovat, tak jsem alespoň já vypadnul k Mladějovicím udělat si nějakou fotečku z provozu na trati SŽDC číslo 290.

754.079 na Os 3635 v úsek Babice u Šternberka - Mladějovice © Radek Hořínek

Ve čtvrtek ráno bylo fajn a my jsme vyrazili na rychlík do Brna, kterým jsme započali svoji pouť do Jihlavy. Usadili jsme se v kupé, leč v něm bylo chladněji než venku, tak nám nezbylo, než si najít místo v jiném voze. Do Brna jsme přijeli bez zpoždění a čekal nás přesun před nádraží na autobus náhradní dopravy, který nás kvůli výluce posunul do Rapotic. Odtud jsme už vlakem pokračovali do Jihlavy. Byl to asi vlak do pekla, neboť číslo měl 666. Po vystoupení z rychlíku Vajgar šly holky koupit jízdenky na trolejbus a já si něco málo nafotil.

242.215 v čele R 666 „Vajgar“ a 210.024 na jihlavském „hlavním“ nádraží © Radek Hořínek

Linkou B jsme vydali do ZOO. Z trolejbusu jsme vystoupili na zastávce Brněnský kopec a kousek šlapali po svých. U pokladen byly fronty pěkně dlouhé. Konec prázdnin a hezké počasí měly nejspíš vliv na množství návštěvníků zoologické zahrady. My se k nim přidali po nákupu vstupenek taky. ZOO to není škaredá, ale velké množství lidí na malém prostoru nebylo to pravé ořechové. V rámci procházky jsme stihli i nějaké komentované krmení.

Krmení medvědů malajských v ZOO Jihlava © Radek Hořínek

Čas se nám pomalu začal krátit. Vydali jsme se tedy zpět na zastávku trolejbusu, abychom se linkou BI vrátili k nádraží. Já si chtěl něco v klidu vyfotit. To se mi moc nedařilo. Rychlík od Plzně a Českých Budějovic, který nás měl přiblížit do Brna, měl cca hodinu před svým příjezdem už 30 minut zpoždění. Tak jsme se rychle po nastudování spojení rozhodli cestovat zpět přes Havlíčkův Brod.

242.286 na Os 8362 a 242.254 v jihlavském kolejišti © Radek Hořínek

Osobákem ve složení 242 + BDs + Bdmteeo294 jsme vyjeli zpožděni z Jihlavy. Já si díky této variantě mohl přidat do svých záznamů další projetou trať. V Havlíčkově Brodě jsme přestoupili do rychlíku a uháněli Českomoravskou vrchovinou k Brnu. Tady jsme využili čas do odjezdu našeho rychlíku k procházce do centra města a pořízení několika fotek.

350.016 odváží EC 175 „Jan Jesenius“ z brněnského „hlaváku“ © Radek Hořínek

O den později nás čekal výlet do Velkých Losin a Šumperka. Objednali jsme se na prohlídku místní papírny, která byla velice zajímavá. Radka si měla možnost sama vyrobit ručně papír, což se jí velmi líbilo. Po prohlídce jsem se přesunuli do Šumperka, abychom poctili návštěvou mé příbuzné.

Radka si zkouší v losinské papírně ruční výrobu papíru © Veronika Kluková

Poslední prázdninový výlet přišel v sobotu. Naše pouť ve společnosti známých vedla do Hradce Králové na páře věnované nábřeží řeky Labe. Vloni jsme se tam byli podívat a letos jsem se to rozhodli zopakovat. Nebyli jsme sami, a tak vybaveni místenkami jsme se usadili v modernizovaném voze Bdmpee233 (ex.Bmee) a vydali se přes Pardubice za paromily. Kromě nás cestoval oním vlakem i přítel Karel, ale s ním jsme se pozdravili až v Pardubicích při přestupu.

Z Pardubic do Hradce Králové jsme se přesunuli libereckým rychlíkem © Karel Furiš

V pohodě jsme dorazili do města na soutoku Labe a Orlice. U nádraží jsem se seznámil dalším z početné rodiny klubu VLAKY.NET, maxipsem. Ten společně s Karlem pokračoval trochu rychleji než my. Sotva jsme se zakoupili vstupenky a vešli do míst, kde hlavní roli hrála pára, hned jsme byli zvěčněni Karlem a Zbyňkem. Po chvíli jsme narazili i na Vaška s Lenkou a Vendulkou.

Strojvedoucí Radka a pomocnice Vendulka si užívají paromilného nábřeží © Radek Hořínek

Největší radost ze všeho měla Radka, která s foťákem poletovala z jednoho konce areálu na druhý a dokumentovala dění. Svezla se na různých „malých vláčcích“ a dokonce jeden ovládala sama. Popisovat všechno to, co bylo k vidění nemá smysl. Společná plavba na parníku Královna Eliška s rodinkou Vyskočilovic byla příjemná a hasiči na druhém břehu měli špatně seřízené stříkačky, tak nás vodou nedokázali pokropit.

„Královna Eliška“ připlouvá k přístavišti © Radek Hořínek

V čase, kdy jsme se pomalu chystali na nádraží, abychom se vydali zpět k domovům, tam dorazil ještě Kuba Vyskočil. Z Hradce jsme schválně vyrazili dřív, neboť holky chtěly koupit ještě v Pardubicích na nádraží perník. Já toho chtěl využít k dokumentaci provozu. Tam nám už počasí nepřálo. Obloha se zatáhla a začal padat déšť. Byli jsme rádi, že dorazil náš vlak, usadili jsme se v kupé a vydali se na cestu domů. Někde za Chocní přestalo pršet a v Olomouci už bylo fajn.

380.012 přiváží EC 127 „Vsacan“ do zmoklých Pardubic © Radek Hořínek

Zůstával před námi poslední den platnosti oné Jízdenky na léto, a tím byla neděle. Původně bylo v plánu někam vyrazit, ale nakonec bylo rozhodnuto odpočívat. Radku čekala druhý den cesta do školy po prázdninách a Veroniku do práce po dovolené. Tak jsem se odpoledne šel na chvíli projít s Radkou, abych si vyfotil něco málo z provozu na trati SŽDC číslo 301 a uzavřel tím dovolenou a vlastně i prázdniny.

362.167 na R 913 v úseku Nemilany - Olomouc-Nové Sady © Radek Hořínek

Takové bylo naše letošní prázdninové putování. Všichni tři jsme projezdili Jízdenku na léto, i když její poloviční varianta pro Radku nebyla. Tomu se docela divila jedna průvodčí při kontrole jízdních dokladů. Byla jedinou, kdo se nad tímto pozastavil. Snad i příští rok tato nabídka bude a třeba se i té poloviční dočkáme.

Úvodní snímek: „RegioPanter“ jako Os 3737 v Olomouci-Nových Sadech © Radek Hořínek