Filmovanie a spracovanie videa
Otvoril som novu tému kde by sme mohli diskutovat filmovanie zeleznic z roznych aspektov, techniské riesenia, pomoc pri spracovani a pod.
Stale viac ludi vlastni videokameru a na roznych podujatiach je naval filmárov tak nech maju aj forum.
Spolu s vlaky.net sme vytvorili aj medzinarodny festival na predvedenie sukromnych, amatérskych filmov RAILFILM.
Ja mám Pinnacle 9 v českej verzii . Dokáže veľa vecí a obsluha je ľahká. Ja som spokojný.
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/251121/
Rad by som sa opytal, o co ide (neviem ci aj na inych kuskoch), ked pozeram 3.narodeniny Vlaky.net to dvoj DVD, tak dochadza k takemu efektu, akokeby pohlad z kabiny lokomotivy bol zrychleny, cele to video ide rychlejsie a potom napriklad okoloiduce auta akokeby isli aj 200...(napriklad v useku Sv.Jur-Pezinok), naopak, niekedy sa video az umelo spomaluje a zacina trhat (napriklad tusim v stanici Hlohovec, ked vlak zastavuje). Taketo efekty sa nachadzaju aj inde pocas pozerania videa. Ide o efekt, ktory tam bol zakomponovany umyselne? (v tom pripade by ma zaujimal dovod, kedze v inych castiach, tieto efekty pouzite niesu a ide o rovnake situacie) alebo ide o chybu, ktora sa stala pri spracovani videa a uz sa to nikomu nechcelo prerabat?Upozrnujem,ze toto sa deje pri prehravani v PC aj v stolnom DVD prehravaci.
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/246375/
Mili priatelia. DVD je hotove, od buduceho tyzdna zacneme distribuciu (este ze februar mal 29 dni, inak by sme to nestihli... )
DvojDVD s 11 filmami bude opät 3 jazycne.
Kupit sa bude dat vo vlaky.net shope.
Tesime sa na Vás zaujem.
Railfilm 2008 startuje tiez!!!!!
DvojDVD s 11 filmami bude opät 3 jazycne.
Kupit sa bude dat vo vlaky.net shope.
Tesime sa na Vás zaujem.
Railfilm 2008 startuje tiez!!!!!
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/245690/
Chcem sa opýtať, nepripravuje sa vydanie DVD súťažných diel z festivalu Railfilm2007?
www.railfim.net
http://www2.vlaky.net/servis/sprava.asp?lang=1&id=1942
http://www2.vlaky.net/servis/sprava.asp?lang=1&id=1623
www.railfim.net
http://www2.vlaky.net/servis/sprava.asp?lang=1&id=1942
http://www2.vlaky.net/servis/sprava.asp?lang=1&id=1623
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/234494/
Viem a rad by som raz tieto filmy niekde videl.
Preto sme robili sutaz Railfilm a ak budu tvoje filmy zo zeleznicneho prostredia, tak nevahaj posli (mozno spracovane modernou videotechnikou). Ani jeden film zo sutaze RAILFILM sa nestrati a ak je dost dobry, objavi sa aj v televizii.
Preto sme robili sutaz Railfilm a ak budu tvoje filmy zo zeleznicneho prostredia, tak nevahaj posli (mozno spracovane modernou videotechnikou). Ani jeden film zo sutaze RAILFILM sa nestrati a ak je dost dobry, objavi sa aj v televizii.
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/212411/
Cmelak.
Viem, že to nie je definítum. Ja to beriem ako úprimnú radu pomôcť. Za úprimnosť a dobré rady ale ozaj, ÚPRIMNE ĎAKUJEM !!!
Televízie mali peniaze, techniku, špecialistov na to... Ale čo my-amatéri? Aj to, čo bolo dobré, aj toho sme sa vzdali... Ale keď človek nájde taký vzácny skvost - 48 ročný film... Pre záchranu je človek schopný spraviť čokoľvek.. nemám z toho žiaden osoh, ale koľkým ľuďom spravíme radosť? Nielen ja, ale aj Ty, čo si mi radil a pomohol... Koľkí ľudia z filmu už nežijú,...ostatní sú o 50 rokov starčí... Keď mal v roku 1959 povedzme 20 rokov,...dnes má 68. O dva roky rovných 70... A život je krutý. Roky a zdravie sa nedajú naprogramovať... pri záchrane takých skvostov je každá minúta drahá.
Preto - úprimne ďakujem za všetky rady a pomoc !!!
S výsledkom, ako sme filmy zachraňovali sa pochválime !
Viem, že to nie je definítum. Ja to beriem ako úprimnú radu pomôcť. Za úprimnosť a dobré rady ale ozaj, ÚPRIMNE ĎAKUJEM !!!
Televízie mali peniaze, techniku, špecialistov na to... Ale čo my-amatéri? Aj to, čo bolo dobré, aj toho sme sa vzdali... Ale keď človek nájde taký vzácny skvost - 48 ročný film... Pre záchranu je človek schopný spraviť čokoľvek.. nemám z toho žiaden osoh, ale koľkým ľuďom spravíme radosť? Nielen ja, ale aj Ty, čo si mi radil a pomohol... Koľkí ľudia z filmu už nežijú,...ostatní sú o 50 rokov starčí... Keď mal v roku 1959 povedzme 20 rokov,...dnes má 68. O dva roky rovných 70... A život je krutý. Roky a zdravie sa nedajú naprogramovať... pri záchrane takých skvostov je každá minúta drahá.
Preto - úprimne ďakujem za všetky rady a pomoc !!!
S výsledkom, ako sme filmy zachraňovali sa pochválime !
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/212380/
ad Novaky
moj prispevok neber ako konkretny navod na stavbu.
Pred desiatkami rokov sme dodavali taketo zariadenia (samozrejme profesionalne) takze tak hlmisto pamätam co tam bolo. Zrejme aj dnes dostat (za slusne prachy) ale ja som ti len nejaku tu domacu alternativu chcel velmi na hrubo popisat.
Samozrejme ak to chces postavit (posli nam potom fotky) musis doriesit take detaily ako vedenie filmu a pohon - velmi pomaly - a podobne zalezitosti.
Ak sa dobre pamätam najprv je mechanicke ocistenie pomocou vysavaca potom film ide do vane s vodou a potom prechadza teplovzdusnou komorou.
Fen nie je velmi vhodny lebo vzduch ide pomerne prudko a je prilis horuci.
Bezne ventilátory z obchodov maju lepsie vlastnosti a su aj tichsie - musis pomerne setrne susit film.
Ak mas moznost a vysoky priestor potom je cele pomerne jednoduche.
Na strop zaves osku na spulku plneho filmu, odtial film pojde smerom dole cez krabicu vysavaca (film nech sa nedotyka krabice - jedine ak, tak pomocou filmovych kladiek napr. z premietacky, kde sa podopiera len perforacia daj si ich urobit sustruznikovi), potom dole bude voda, kde sa filmova slucka otoci a pojde hore na strop, kde bude navijaci mechanizmus. Celou cestou od podlahy k stropu fukaj teply vzduch, aby sa film osusil pred navijanim. Je dobre ak budes vediet nastavit rychlost a potom nastav to tak, aby sa film urcite uschol pred navijanim.
Bubliny do vody mozes vyrabat s tym istym odsavacim vysavacom, ak na vyfuk pribastlis tenku hadicu s velkym poctom otvorov a hadicu polozis do vane. Na prechodke z vysavaca na tenku hadicu by si mal urobit menitelny otvor a regulovat tak vzduch co ide do hadice a zbytok von do priestoru (inak sa ti prehreje vysavac a zhori!)
Takto potrebujes minimalny pocet kladiek a inej mechaniky. (ak sa dobre pamätam ten isty remen ponanal spulku na odvijanie ako aj spulku na navijanie - aby filmova slucka bola stabilna a nastavitelna.)
Podla mna z takej vacsej krabice stavebnice MERKUR alebo z vyradenej premietacky by sa to dalo urobit celkom spolahlivo.
Ja som nikdy nebol zastancom takych a podobnych chemikalii, to ti staci regulovat vlhkost v miestnosti aby sa film nenabijal a neprisával prach.
Ak predsa chces nieco na to, tak zozen z laserovych tlaciarni zemniacu kefku (na strane kde papier vychadza z nich su take velmi tenke vlakna. Tie su vodive, ak take namontujes na premietacku alebo na navijacku a uzemnis, tak ti spolahlivo odstrani elektorstatiku z filmu bez chemikalii.
moj prispevok neber ako konkretny navod na stavbu.
Pred desiatkami rokov sme dodavali taketo zariadenia (samozrejme profesionalne) takze tak hlmisto pamätam co tam bolo. Zrejme aj dnes dostat (za slusne prachy) ale ja som ti len nejaku tu domacu alternativu chcel velmi na hrubo popisat.
Samozrejme ak to chces postavit (posli nam potom fotky) musis doriesit take detaily ako vedenie filmu a pohon - velmi pomaly - a podobne zalezitosti.
Ak sa dobre pamätam najprv je mechanicke ocistenie pomocou vysavaca potom film ide do vane s vodou a potom prechadza teplovzdusnou komorou.
Fen nie je velmi vhodny lebo vzduch ide pomerne prudko a je prilis horuci.
Bezne ventilátory z obchodov maju lepsie vlastnosti a su aj tichsie - musis pomerne setrne susit film.
Ak mas moznost a vysoky priestor potom je cele pomerne jednoduche.
Na strop zaves osku na spulku plneho filmu, odtial film pojde smerom dole cez krabicu vysavaca (film nech sa nedotyka krabice - jedine ak, tak pomocou filmovych kladiek napr. z premietacky, kde sa podopiera len perforacia daj si ich urobit sustruznikovi), potom dole bude voda, kde sa filmova slucka otoci a pojde hore na strop, kde bude navijaci mechanizmus. Celou cestou od podlahy k stropu fukaj teply vzduch, aby sa film osusil pred navijanim. Je dobre ak budes vediet nastavit rychlost a potom nastav to tak, aby sa film urcite uschol pred navijanim.
Bubliny do vody mozes vyrabat s tym istym odsavacim vysavacom, ak na vyfuk pribastlis tenku hadicu s velkym poctom otvorov a hadicu polozis do vane. Na prechodke z vysavaca na tenku hadicu by si mal urobit menitelny otvor a regulovat tak vzduch co ide do hadice a zbytok von do priestoru (inak sa ti prehreje vysavac a zhori!)
Takto potrebujes minimalny pocet kladiek a inej mechaniky. (ak sa dobre pamätam ten isty remen ponanal spulku na odvijanie ako aj spulku na navijanie - aby filmova slucka bola stabilna a nastavitelna.)
Podla mna z takej vacsej krabice stavebnice MERKUR alebo z vyradenej premietacky by sa to dalo urobit celkom spolahlivo.
Ja som nikdy nebol zastancom takych a podobnych chemikalii, to ti staci regulovat vlhkost v miestnosti aby sa film nenabijal a neprisával prach.
Ak predsa chces nieco na to, tak zozen z laserovych tlaciarni zemniacu kefku (na strane kde papier vychadza z nich su take velmi tenke vlakna. Tie su vodive, ak take namontujes na premietacku alebo na navijacku a uzemnis, tak ti spolahlivo odstrani elektorstatiku z filmu bez chemikalii.
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/212351/
Ad Cmelak
Veľmi pekne ďakujem za radu.
Keď na film pôsobí odmasťovač "Jar a pod.) s bublinkami vzduchu, určite je to pre film lepšie, ako prach vysávať vysávačom na sucho. Zrniečko suchého tvrdého prachu môže poškodiť aj emulziu.
kedysi jestvoval aj tekutý antistaik. Aj nejaká RÝCHLOSCHNÚCA chemikália... Čo všetko bolo... Vidím to aj v prípade, že na celom Slovensku som nezohnal náhradný remienok do Meoclubu 16 Elektronic a nakoniec mi pomohla priamo Meopta Brno...
V Česku pokračovali vo výrobe (Meopta, Divadelní technika...) a na Slovensku kompetentní, čo o tom rozhodovali, všetko zavesili na klinec... Na škodu veci...
Teplý vzduch môže byť aj z fénu? (Rozpamätal som sa, keď na Ostravsku po povodni zachraňovali filmy . Na strihovom pulte mali namontované fény...)
Film cez "odsávačku" by mal ísť pred tekutým kúpeľom, alebo po tekutom kúpeli?
Nebolo by dobré na prevíjačku namontovať prídavné vodiace kladky, aby bola dráha filmu stabilizovaná ?
Veľmi pekne ďakujem za radu.
Keď na film pôsobí odmasťovač "Jar a pod.) s bublinkami vzduchu, určite je to pre film lepšie, ako prach vysávať vysávačom na sucho. Zrniečko suchého tvrdého prachu môže poškodiť aj emulziu.
kedysi jestvoval aj tekutý antistaik. Aj nejaká RÝCHLOSCHNÚCA chemikália... Čo všetko bolo... Vidím to aj v prípade, že na celom Slovensku som nezohnal náhradný remienok do Meoclubu 16 Elektronic a nakoniec mi pomohla priamo Meopta Brno...
V Česku pokračovali vo výrobe (Meopta, Divadelní technika...) a na Slovensku kompetentní, čo o tom rozhodovali, všetko zavesili na klinec... Na škodu veci...
Teplý vzduch môže byť aj z fénu? (Rozpamätal som sa, keď na Ostravsku po povodni zachraňovali filmy . Na strihovom pulte mali namontované fény...)
Film cez "odsávačku" by mal ísť pred tekutým kúpeľom, alebo po tekutom kúpeli?
Nebolo by dobré na prevíjačku namontovať prídavné vodiace kladky, aby bola dráha filmu stabilizovaná ?
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/212318/
ad Nováky
mozno bude stacit film preprat vo (destilovanej) vode s niekolkymi kapkami Jar-u a pod. chemikalii. (Je dobre do vody fukat vzduch podobne ak v akvariach aby uvolnil spinu z filmu).
Pred navijanim teplym vzduchom to osusit (z ventilárora).
Samozrejme sa to da robit aj profesionalny ak mas tomu podmienky.
Odsávat prach mozes aj modernym vysavacom (kde sada regulovat vakuum- treba to najmensie a treba urobit z nejakej umelej hmoty krabicku (rozne Tupperware), do ktorej urobis otvory na prechod filmu a kolmo na nich pripoj na vysavac.
Ionizator a pod. veci su uz pomerne narocne, a vacsinou ani nie je treba.
mozno bude stacit film preprat vo (destilovanej) vode s niekolkymi kapkami Jar-u a pod. chemikalii. (Je dobre do vody fukat vzduch podobne ak v akvariach aby uvolnil spinu z filmu).
Pred navijanim teplym vzduchom to osusit (z ventilárora).
Samozrejme sa to da robit aj profesionalny ak mas tomu podmienky.
Odsávat prach mozes aj modernym vysavacom (kde sada regulovat vakuum- treba to najmensie a treba urobit z nejakej umelej hmoty krabicku (rozne Tupperware), do ktorej urobis otvory na prechod filmu a kolmo na nich pripoj na vysavac.
Ionizator a pod. veci su uz pomerne narocne, a vacsinou ani nie je treba.
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/212271/
rk_kn
Rada jesprávna, ďakujem! Ale mne nejde o foto-filmy, ale kinofilm, Z kamery šírky 16 mm. Tzv. televízny formát. Inak, všetky dedinské kiná premietali 16 mm filmy. Moje kotúče sú na kotúči a dĺžka filmu je okolo 200 metrov... Voľakedy jestvovali akési yonizátory. Elektromagnet nabil prach kladným pólom a druhý magnet "nabitý" prach odsal z filmu ako vysávač. Jestvovali aj rôzne chemikálie. Na prevíjačke sa film ponáral do nejakej chemikálie. Film sa prevíjal ručne, veľmi pomaly. Chemikália film ošetrila, očistila a po nejakej hodinke sa film mohol dať kľudne do premietačky. Chemici, laboranti, pracovníci kín a televízii toto popznajú. Ja som zabudol názov chemikálii a ktovie aká je ich dostupnosť...
Rada jesprávna, ďakujem! Ale mne nejde o foto-filmy, ale kinofilm, Z kamery šírky 16 mm. Tzv. televízny formát. Inak, všetky dedinské kiná premietali 16 mm filmy. Moje kotúče sú na kotúči a dĺžka filmu je okolo 200 metrov... Voľakedy jestvovali akési yonizátory. Elektromagnet nabil prach kladným pólom a druhý magnet "nabitý" prach odsal z filmu ako vysávač. Jestvovali aj rôzne chemikálie. Na prevíjačke sa film ponáral do nejakej chemikálie. Film sa prevíjal ručne, veľmi pomaly. Chemikália film ošetrila, očistila a po nejakej hodinke sa film mohol dať kľudne do premietačky. Chemici, laboranti, pracovníci kín a televízii toto popznajú. Ja som zabudol názov chemikálii a ktovie aká je ich dostupnosť...
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/212200/
Ja ked si vybehnem natocit nejaku tu 751, tak je to v okoli Bzin, kde su same polia. Clovek caka niekedy aj polhodinu (a aj viac) a ked sa uz docka, zrazu sa "neviemodkial" zjavi nejaky dedko, ktory ma chut rozpravat o zelenine. To vie tiez potesit. Alebo sa popred vlak zacne tmolit nejaka somarina (niektorymi odvazlivcami nazyvana aj traktor) so senom.
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/212137/
ad zmar
samozrejme na dialku velmi tazko radit.
Snaz sa, aby si stál tak, aby vlak ked pride ku kamere bol co najblizsie (aby si bez zoomu vedel s nim vyplnit obrazovku.)
Potom uz nemusis velmi zoomovat len sledovat chod vlaku a ten ti automaticky raz (niekedy po dlhom case) vyplni obrazovku.
Pekne priklady na taku tvorbu si mohol najst na vlanajsom RAILFILM 2006 DVD, kde najmenej dvaja kameramani pouzivali velmi pekne tuto techniku.
samozrejme na dialku velmi tazko radit.
Snaz sa, aby si stál tak, aby vlak ked pride ku kamere bol co najblizsie (aby si bez zoomu vedel s nim vyplnit obrazovku.)
Potom uz nemusis velmi zoomovat len sledovat chod vlaku a ten ti automaticky raz (niekedy po dlhom case) vyplni obrazovku.
Pekne priklady na taku tvorbu si mohol najst na vlanajsom RAILFILM 2006 DVD, kde najmenej dvaja kameramani pouzivali velmi pekne tuto techniku.
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/212129/
filmy som pri praní používal destilovanú vodu. A potom zavesiť na špagát, aby sa mohli volne usušiť. Spodný koniec ľahko zaťažiť, napr. kolíkom na prádlo. Treba dbať na dostatočné rozostupy, aby sa nemohli prilepiť medzi sebou. Dôležitá je čistota, vylúčiť prach. Mechanicky čistiť jedine ľahko, s vatou. Tvrdšie materiály by film poškriabali.
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/212097/
Mám prosbu. Je tu niekto, kto má skúsenosti s celuloidom? Ide o regenerovanie archívnych filmov, ktoré sa náhodou našli zabudnuté v suteréne. Najstaria 16-ka je z roku 1959. Niektoré sú zachovalé, niektoré potrebujú "očistu" od prachu...Uvitam akúkoľvek radu, pomoc, informáciu. Vopred Vám ďakujem !
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/212024/
Zase som sa v predošlom príspevku zabudol prehlásiť. Syn na filmovanie nie je.
PIO
Máme podobnú anabázu. Prvú kameru som si kúpil z prvej výplaty na železnici v Košiciach 12.februára1969, bola to Admira 8 G (celuloid) a stála 1110 Kčs...
Potom som vstúpil do Filomového štúdia Amkoclub Košice. Tam som natáčal na 16 mm film: Krasnogorsk II, Arriflex 16 a Bolex 16. Keď padol celuloid, nová videokamera bola drahá, ale aj tak som natáčal. Prvá VHS-ka bola Blaupunct 1200 (nemala protisvetlo), Grundig 170, Panasonic S-VHS 50 (to som už spolupracoval s mestskou televíziou). Prvá vlastná videokamera bola SONY TR-511 (analóg).Keď mi analóg odišiel, oprava nerentabilná a v archíve som mal 53 kaziet, kúpil som si kameru SONY TRV 355E (dokáže čítať analóg a výstup má aj analóg, aj DV). Cez túto kameru digitalizujem VHS (analógový vstup). Súčasne pracujem aj s druhou kamerou SONY TRV 285E.
Čo sa týka tých kapustných hláv, čo vlezú pred kameru (aj úmyselne), vieš koľko pokazených záberov som musel vystrihnúť? Stačí prísť do Novák a SHRECK sa Ti okamžite postará o to, že bude stáť pred kamerou, vyplazí Ti jazyk do objektívu, alebo sa bude vulgárne vyjadrovať, aby pokazil záber...
PIO
Máme podobnú anabázu. Prvú kameru som si kúpil z prvej výplaty na železnici v Košiciach 12.februára1969, bola to Admira 8 G (celuloid) a stála 1110 Kčs...
Potom som vstúpil do Filomového štúdia Amkoclub Košice. Tam som natáčal na 16 mm film: Krasnogorsk II, Arriflex 16 a Bolex 16. Keď padol celuloid, nová videokamera bola drahá, ale aj tak som natáčal. Prvá VHS-ka bola Blaupunct 1200 (nemala protisvetlo), Grundig 170, Panasonic S-VHS 50 (to som už spolupracoval s mestskou televíziou). Prvá vlastná videokamera bola SONY TR-511 (analóg).Keď mi analóg odišiel, oprava nerentabilná a v archíve som mal 53 kaziet, kúpil som si kameru SONY TRV 355E (dokáže čítať analóg a výstup má aj analóg, aj DV). Cez túto kameru digitalizujem VHS (analógový vstup). Súčasne pracujem aj s druhou kamerou SONY TRV 285E.
Čo sa týka tých kapustných hláv, čo vlezú pred kameru (aj úmyselne), vieš koľko pokazených záberov som musel vystrihnúť? Stačí prísť do Novák a SHRECK sa Ti okamžite postará o to, že bude stáť pred kamerou, vyplazí Ti jazyk do objektívu, alebo sa bude vulgárne vyjadrovať, aby pokazil záber...
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/199209/
zmar
Sto ľudí, sto názorov.
Ja by som sa trochu pohral s transfokátorom a na statíve.
Celá panoráma a veľmi pomalý nájazd, pompézny, na vlak. Do detailu.
Prípadne by som vlak sledoval v PD.Keď vlak opustí zorný uhol, vrátim sa do širokého záberu na krajinu. Primeraná hudba obraz oživí. Podľa možnosti orchestrálka.
Na zasmiatie: videl som výsledok "veľkého" filmára. Ukazoval ako sa deti člnkujú na jazere a hudba bola o jemnom snehu, ktorý padá na krajinu...Pozor! Pieseň bola česká... pri anglickom texte by som sa nečudoval.
Sto ľudí, sto názorov.
Ja by som sa trochu pohral s transfokátorom a na statíve.
Celá panoráma a veľmi pomalý nájazd, pompézny, na vlak. Do detailu.
Prípadne by som vlak sledoval v PD.Keď vlak opustí zorný uhol, vrátim sa do širokého záberu na krajinu. Primeraná hudba obraz oživí. Podľa možnosti orchestrálka.
Na zasmiatie: videl som výsledok "veľkého" filmára. Ukazoval ako sa deti člnkujú na jazere a hudba bola o jemnom snehu, ktorý padá na krajinu...Pozor! Pieseň bola česká... pri anglickom texte by som sa nečudoval.
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/199208/
Rád bych se zeptal zkušenějších, jak vytvářet kompozici záběru? Nedaří se mi přijít na to, co vzít jako hlavní motiv, když jsem někde vysoko nad údolím a vlak je sice v dálce hodně malý, ale zato je v údolí dlouho vidět. Dá se z toho vytvořit dlouhý souvislý záběr. Ale zatím jsem vymyslel dva přístupy a žádný z nich mi nepřipadá optimální. Jeden je vzít široký pohled na celé údolí, kde vynikne celá scenérie, ale vlak je mrňavý a zaniká. Druhý přístup je přiblížit si vlak teleobjektivem. V tom případě je sice vlak dobře vidět (pokud to neroztřesu), ale zase se ztratí celková scenérie. Jak si v takové situaci počínají ostatní ?
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/199021/