VLAKY.NET oslávili 6. narodeniny pod Tatrami

26.5.2010 8:00 Redakcia VLAKY.NET

Začiatok mesiaca máj patril oslave narodenín internetového magazínu o vlakoch a železniciach VLAKY.NET v tomto roku už po šiesty krát. Aj tento rok to bolo predovšetkým o skvelej partií ľudí, dobrej nálade, nových známostiach a popri tom aj o historickom vlaku a fotografovaní momentov, ktoré sa v bežnej prevádzke na železnici už zažiť nedajú.

Ale poďme pekne poporiadku. Kolegovia z redakcie VLAKY.NET, ako aj niektorí ďalší účastníci našej narodeninovej jazdy, sa začali pod Tatrami schádzať už v piatok večer. VLAKY.NET si svoj "tábor" rozložili na najvyššie položenej železničnej stanici na sieti bývalých ČSD, na Štrbskom Plese. Po niekoľkých dňoch neustáleho dažďa sa počas piatkového dňa začali ťažké mračná trhať. Len málokto počítal s tým, že v sobotu ráno nás Tatry privítajú zaliaté jasným slnečným žiarením. Optimisticky naladení vyrážame v sobotu ráno do Popradu, kde sa začína naša narodeninová jazda do Spišškej Belej.

Krátko po osmej hodine sa stretávame s majstrami z popradského Klubu historických železničných vozidiel, s ktorými sme sa v tomto roku rozhodli našu narodeninovú jazdu uskutočniť. Na pripravené vozne zavesíme smerové tabuľe a sledujeme posun pri zostavovaní vlakovej súpravy. Približne o 9.30 hod sa naša súprava pohýna a odchádza z depa smerom na popradskú železničnú stanicu v čele s Pielstickom T 466.0254. Po prejazde popradsku stanicou je naša vlaková súprava zatlačená k 3. nástupištiu, kde čakajú naši prví cestujúci.

Pielstick T 466.0254 v čele narodeninového vlaku VLAKY.NET v žst. Poprad-Tatry.
Foto: Bc. Jozef Gulík

Personál železničnej stanice Poprad - Tatry nás privítal príjemným prekvapením, keď na transparentoch sa cestujúcim zobrazoval "Mimoriadny vlak VLAKY.NET" a názov našej stránky sa ozýval aj zo staničného rozhlasu. Ďakujeme :) Veselo začína byť už aj na peróne, keď sa pomaly stretávame či už so známymi alebo novými tvárami. Naši cestujúci dostávajú pamätné lepenkové cestovné lístky a narodeninové odznaky VLAKY.NET.

Z popradskej stanice odchádzame vzhľadom na zmeškaný príchod osobného vlaku od Kežmarku s malým meškaním. To ale nikomu neprekáža, nemáme sa kam ponáhľať. Cestujúci si jazdu v historických vozňoch vychutnávajú rozhovormi alebo na spustených oknách vozňov, kde sa čerstvý tatranský vzduch mieša s vôňou spálenej nafty rušňa T 466.0254 v čele nášho vlaku.

Narodeninový vlak v čele s T 466.0254 smeruje do Studeného Potoka.
Foto: Ing. Peter Valent

Počas jazdy vybaľujeme pre cestujúcich prekvapenie, ktoré vlastne aj pre nás pripravil so svojimi kolegami Jozef Juhász, na našich stránkach známy ako jmjbasket. Jožko nám, v spolupráci s Tlačiarňou Kežmarok, pripravil mimoriadne vydanie Podtatranských novín pri príležitosti 6. narodenín VLAKY.NET a našej mimoriadnej jazdy do Spišskej Belej. Naši cestujúci sa v týchto novinách mohli dozvedieť rôzne zaujímavé informácie z histórie železnice pod Tatrami. V tomto momente bolo veľmi ťažke nájsť niekoho kto by sa pozeral von oknom, všetky pohľady smerovali do otvorených novín pred tvárami cestujúcich.

Narodeninový vlak VLAKY.NET zastavil v žst. Kežmarok.
Foto: Ing. Igor Molnár

Len na krátko zastavujeme v železničnej stanici Kežmarok a pokračujeme ďalej k odbočke, ktorá sa nachádza na šírej trati medzi zastávkou Strážky a železničnou stanicou Spišská Belá zastávka. Áno, železničná stanica v ktorej názve sa nachádza slovíčko "zastávka", rarita na sieti bývalých ČSD.

Narodeninový vlak pod tatranskými štítmi, pohľad z úbočia Zlatej hory pri Strážkach.
Foto: PhDr. Marián Dujnič

Práve na tejto nenápadnej odbočke na šírej trati sa náš vlak odkloní doľava, smerom na Spišskú Belú horné nádražie, v súčasnosti nákladisko. Posledný pravidelný osobný vlak na túto trať zavítal v 70-tych rokoch 20. storočia. Dnes na túto trať zájde už len jeden pár manipulačných vlakov, aj to len v pracovných dňoch a v prípade potreby. Nám to však dáva priestor byť na tomto približne 2 km úseku odbočnej trate osamote, čo aj patrične využijeme.

Príchod do Spišskej Belej - Spišká Belá horné nádražie.
Foto: Jakub Sýkora

Do Spiškej Belej na "horné nádražie" prichádzame podľa nášho plánu, o 11.15 hod. Víta nás opustená stanička bez vozňov, rušňov a železničného ruchu. Celá stanička je v tento deň naša. Krátko po príchode sa Pielstick T 466.0254 odvesí od vlakovej súpravy a výmenami v stanici sa dostáva pod násypník, kde bude pózovať fotografom. Motorest Goral nachádzajúci sa v tesnej blízkosti stanice nám v tento deň navaril výborný guláš, ktorý sa podával počas nášho celého pobytu v Spišskej Belej. I rozprúdila sa tu veľká zábava, na vonkajšej terase sa tým čo sa nežiadalo fotiť sedelo príjemne :)

Posedenie v Motoreste Goral v blízkosti stanice.
Foto: Ivan Wlachovský

Počas nášho pobytu v Spiškej Belej sme mali naplánovanú jazdu Singrovkou M 240.0042 po odbočnej trati až k odbočke, kde si historický motorový vozeň mohli fotografi vyfotiť spolu s pravidelným osobným vlakom smerujúcim do Popradu, vedeným motorovou jednotkou rady 840.

Stretnutie historického motorového vozňa M 240.0042 s pravidelným osobným vlakom na odbočke.
Foto: Tomáš Bareš

Krátko na to vystriedal Singrovku na odbočke Pielstick, ktorý sám zapózoval fotografom pri odbočke.

Pielstick prechádza Kúpeľnou ulicou na ceste k odbočke.
Foto: Michal Repko

Približne o 14-tej hodine sa Pielstick so Singrovkou presunuli zo stanice na vlečku, ktorá sa začína na hornom konci stanice. Na tejto krátkej vlečke k miestnej píle sa nachádza úvrať, pri ktorej vedľa seba zapózovali tieto historické vozidlá fotografom. Túto chvíľu sme využili na prvú spoločnú fotografiu účastníkov našej mimoriadnej nostalgickej jazdy. Druhé spoločné fotenie sme zorganizovali v stanici pred našim odchodom zo Spišskej Belej po zostavení vlakovej súpravy.

Spoločné fotenie na vlečke nad stanicou, kde pri úvrati vedľa seba pózovali T 466.0254 a M 240.0042.
Foto: Jozef Juhász

Náš pobyt v Spiškej Belej ubehol rýchlo, aj napriek tomu že sme si na to vyhradili celé 4 hodiny. Krátko po 15. hodine sa vlaková súprava zapĺňa, naša stále sa rozrastajúca armáda historických vlakových sprievodcov a revízora vyzýva cestujúcich k ukončeniu nástupu, spustí sa výstražné svetelné znamenie na priecestí hneď za zhlavím stanice, zamkneme dopravnú kanceláriu a lúčime sa so Spišskou Belou. Náš vlak sa presúva pomalou jazdou po Kúpeľnej ulici priamo popred domy, z ktorých sa na náš vlak so záujmom a častokrát aj nechápavo pozerajú domáci. Po pár minútach prichádzame k odbočke. Tu sa naskytá ďalšia príležitosť na fotenie s pravidelným vlakom smerujúcim do Popradu, opäť vedeným motorovou jednotkou rady 840.

Stretnutie nášho historického vlaku s pravidelným osobným vlakom na odbočke pri Spišskej Belej.
Foto: Tomáš Bareš

Po prechode pravidelného vlaku ostávame stáť za výkoľajkou ešte približne 45 minút. Čakáme na prechod ďalšieho pravidelného osobného vlaku z Popradu do Plavča, tentokrát v zložení "krabičiek" v podaní motorového vozňa rady 812 a prívesného vozňa. Počas tohto čakania majú fotografi ideálnu príležitosť sa popri trati premiestniť tak, aby si našli vhodné miesto na fotenie pomalého prechodu nášho mimoriadneho historického vlaku.

Narodeninový vlak VLAKY.NET čaká na odbočke Spišská Belá na prejazd pravidelného osobného vlaku.
Foto: Dušan Antalík

Ďalšie fotozastavenie máme na zastávke Strážky, z ktorej si fotografi môžu náš vlak vyfotiť v oblúkoch vinúcimi sa popri rieke Poprad. Potom už smerujeme do Kežmarku, kde približne 30-minútový pobyt stihli smädní cestujúci využiť na občerstvenie v staničnom bufete. O približne 17.30 hod. odchádzame, pomalou jazdou vchádzame do Studeného Potoka a odtiaľ pokračujeme do Popradu.

Historický osobný vlak v podaní M 240.0042 smeruje zo Spišskej Belej do Kežmarku.
Foto: Bc. Jozef Gulík

Naša narodeninová jazda sa končí krátko po 18-tej hodine na železničnej stanici Poprad-Tatry. Lúčime sa s našimi cestujúcimi. Bolo nám potešením vidieť sa s Vami v našom vlaku!

Žst. Poprad-Tatry, koniec našej narodeninovej jazdy.
Foto: Ing. Igor Molnár

Pevne veríme, že ste sa aj tento rok s nami cítili príjemne a že si z našej narodeninovej jazdy odnášate predovšetkým príjemné zážitky. Za pomoc pri organizovaní našej narodeninovej jazdy ďakujeme všetkým ktorí pomohli, ale najmä:

ĎAKUJEME!

Dovidenia o rok, priatelia!

PS: Ďakujeme aj za počasie. Je takmer neuveriteľné že v období neustálych dažďov trvajúcich snáď aj 3 týždne nám vyšiel takýto slnečný až polooblačný deň. Nebyť niekoľkých pár dažďových kvapiek na spiatočnej ceste museli by sme našu jazdu asi zopakovať, pretože bez toho by sa to nerátalo :)