Rozloučení s vlaky ČD na šumavských lokálkách

9.12.2017 8:00 Helmut Böhme a Jan Kubeš

K tomuto tématu se nám v redakci krátce po sobě sešly hned dva příspěvky, jeden spočívající v textu s doprovodnými snímky statickými i pohyblivými a druhý víceméně založený jen na fotografiích do galerie. Proto se mi zdálo účelné spojit je v jeden celek. Snad to nebude vadit autorům, ani jejich (doufejme, že vděčným) čtenářům. Dejme slovo nejprve našemu reportérovi z Drážďan.

Ve středu 22.11.2017 jsme v Sasku jako jediné spolkové zemi Německa měli svátek (Den pokání a motlitby), čehož jsme s kamarádem jako ateisté využili k cestě na Šumavu. Jejím motivem bylo nadcházející převzetí provozu osobní dopravy na tratích České Budějovice – Černý Kříž, Čičenice – Nové Údolí a Strakonice – Volary „soukromým“ dopravcem GW Train Regio od dopravce národního.

Vlak z Děčína o 6:24 hod. se do Prahy víc a víc plnil dojíždějícími až k neprůchodnosti, a tak jsme zavrhli mou myšlenku už v Holešovicích přestoupit na přípoj do Českých Budějovic. Na dotaz na hlavním nádraží po novém knižním jízdním řadu nám bylo sděleno „Snad zejtra“. Po nákupu novin jsme už nastoupili do vlaku, kde jsme našli volné kupé. Za chvilkou přišla vlakuška, u které jsem si koupil kávu a croissant. V Olbramovicích jsem zachytil manipulační vlak do Sedlčan.

Olbramovice

V ČD centru na budějovickém nádraží se kamarád jízdního řádu dočkal. Ale soiučasně zabědoval, že jej bolí v krku, a rozhodl se pro návrat domů.

České Budějovice

Tak jsem v plánované pouti pokračoval sám, nejprve Regionovou do Čičenic. V Dívčicích jsem zahlédl a jen letmo zachytil jednotku budoucího dopravce šumavských lokálek, asi se na ní školili strojvedoucí

GWTR v Dívčicích

Kdybych po příjezdu do Čičenic věděl, že odtud pojedeme dalším spojem se zpožděním, zvolil bych na focení lepší pozici. Regionova totiž stávkovala a strojvedoucímu se ji s doprovodem nadávek a pomocí „přítele na telefonu“ podařilo rozpohybovat až po deseti minutách.

Čičenice

Na jedné zastávce na znamení jsme zbytečně zastavili, přítomný cestující totiž čekal na vlak z protisměru.

Muž s námi jet nechtěl

V Bavorově se kdysi stalo, že strojvedoucí zapomněl na křižování a následně se srazil s protijedoucím vlakem. U nás se jen cosi dělo s Regionovou, průvodčí běžel kamsi dozadu, otevřel kryt a manipuloval s čímsi uvnitř. Odborníci snad vědí, co tam je.

Bavorov

Nicméně nějak jsme pokračovali dál, jen plánovaný desetiminutový pobyt v Prachaticích se zkrátil na minuty dvě.

Prachatice

Mimo sezónu není v stanici Černý Kříž velký ruch. Přestoupil jsem tam do vlaku vpravo do Českých Budějovic.

Černý Kříž

Během cesty jsem také filmoval, jak se můžete přesvědčit na příslušném webu. Z jihočeské metropole jsem pak odjel domů. Ale ne na dlouho, 26. listopadu jsem se na jih Čech zase vrátil. Tentokrát vyzbrojen skupinovou víkendovou jízdenkou, kterou jsem si díky diskusi na K-reportu koupil v e-shopu za poloviční cenu. Svou reportážní aktivitu jsem zahájil v Českých Budějovicích.

České Budějovice

Vlakem vlevo jsem přijel, 810 je asi nějaká manipulační jízda do depa a tím vpravo jsem v 8:09 hod. pokračoval do Nového Údolí. Cestou jsem zachytil třeba křižování v Českém Krumlově …

Český Krumlov

… a v Horní Plané.

Horní Planá

Z Černého Kříže jsme tentokrát jel dál do Nového Údolí, zatímco Regionova vpravo směřovala do Volar.

Černý Kříž

Po posledním orkánu bude ČD Cargo mít co dělat …

Beze slov

Protože vlak se po příjezdu do Nového Údolí v 10:42 hod. vrací zpět až ve 12:13 hod. a hotel i krčma ve vagonu mají do 27. prosince zavřeno, vydal jsem se na výlet přes hranici do Haidmühle.

Nové Údolí z dálky

Cestou jsme narazil na české auto zjevně ilegálně odložené v Bavorsku.

Český šrot v německém lese

Ale na kopci v Haidmühle také na stopy česko-německých vztahů historických.

Kaplička a památník vyhnání Němců z Nového Údolí po roce 1947

Po návratu z přeshraničního výletu jsem se dopravil do Volar.

Volary

Vlakem vlevo jsem přijel, uprostřed je spoj do Čiceníc a vpravo do Strakonic, kterým jsem pokračoval v cestě. Protože v některých stanicích byl několikaminutový pobyt, mohl jsem vyskočit z vlaku a fotit.

Kubova Huť

Ve Vimperku se mi tak na snímek dostal i momentálně tam pobývající Legiovlak.

Vimperk s „Legovlakem“ v pozadí

Další přestup mne čekal ve Strakonicích, …

Strakonice

… odkud jsem pokračoval do Protivína …

Protivín

… a odtud do Prahy, kde EC do Děčína nabral 15 min zpoždění, protože na trati do Holešovic našli mrtvolu.

Další fotografie z mého putování jsou v mém veřejném albu, obrázky pohyblivé pak na třech stranách YouTube: Čičenice - Černý Kříž, Černý Kříž - České Budějovice a České Budějovice - Nové Údolí.

● ● ● ● ●

Jan Kubeš nám pak ke svým fotografiím, které najdete v připojené galerii, napsal:

Na šumavských tratích začne od začátku platnosti nového GVD provozovat osobní dopravu nový dopravce, GWTR. Proto kola mého dostavníku mne zavedla před koncem listopadu na dotčenou část Šumavy. Bylo to v sobotu 25. listopadu 2017, a to hlavně proto, že se ve stanici Vimperk pořádalo přestavení vozidel nového dopravce, spojené s jízdou do Bohumilic. Následující den, to znamená v neděli 26. listopadu, jsem jel na Šumavu znovu, ještě nafotografovat motorové vozy a jednotky Českých drah, které od 10. prosince 2017 na šumavských lokálkách už neuvidíme.

A my ještě dodejme, že prezentace a zvláštní jízdy vlaku GWTR byly ve skutečnosti součástí akce mnohem větší, Železničního dne ve Vimperku. Škoda, že ji kolega Kubeš ponechal stranou svého zájmu.