Môj rok v znamení železnice

26.12.2006 15:30 Ing. Marián Šimo

V čase vianoc nastal čas bilancovať rok 2006, ktorého koniec nám neodbytne klope na dvere. Ani sme sa nenazdali a už je jeho koniec. Pre mňa to bol rok v znamení železnice. Rok mnohých neopakovateľných zážitkov.

Ako úplne prvú železničnú vec, ktorú som v roku 2006 stihol spáchať bolo zakúpenie celkom novučičkej Maxikarty. Takto pripravený som vyrazil na cesty. Na prvú veľku jazdu som sa v spoločnosti M@ja vydal najbližší víkend. Tour de Slovakia alebo ako cestovať najpomalším rýchlikom z Bratislavy do Košíc.

Po dlhej jeseni bez snehu konečne prišla tá pravá zima. Jej čaro vychutnávam jeden deň na Kysuciach v spoločnosti Igiho a MartinaTT. Vymetáme Skalité – Serafínov, Čadcu a Makov.

O týždeň neskôr vyrážam nočným spojom znovu do Košíc. Tentokrát mám s košickými modelármi namierené na Tisovec. Oceľové kolesá vymieňam v Košiciach za gumové. Z Dobšinej sa cez kopec štveráme do údolia Hnilca. Postupne sa presúvame popri trati až na Červenú Skalu, kde nakladáme vyzimeného kamaráta 242. Zo Skaly konečne prichádzame do Tisovca. Tento kraj je v zime neodolateľný.

Január završujem spolu s Veronikou, Kmotrom a Designerom návštevou Jeseníka. Rýchlik Klidná síla nás previezol očarujúcim krajom. Nádherný slnečný deň a motorová trakcia zanechali v nás skutočný zážitok.

Hneď prvý februárový víkend opäť s Designerom brúsim železničné koľaje. Robíme železničný okruh Bratislava – Vrútky – Horná Štubňa – Prievidza – Chynorany – Trenčín – Bratislava. Cieľom je vyskúšať „kočkopsa“ alias osobný vlak s dvomi okuliarnikmi – na začiatku a v strede vlaku.

V polovici februára sa vydávam za hranice. Tentokrát spolu s Mayom dostávame pozvanie na akciu zorganizovanú Želpage. Tour de 810, ktorej hlavným cieľom je vozenie sa v 810tke. Dobrá nálada a sud piva nás celý deň sprevádza.

25. februára sa nás nazbierala početná skupina, aby sme sa vydali po Stopách Baníctva do Banskej Štiavnice. Do Banskej Štiavnice sa vezieme parným vlačikom ťahaným zvolenským Malým Býčkom 422.0108. ZSSK nám v týchto dňoch prichystala troška nostalgie, keď na pravidelných osobných vlakoch nasadila vymierajúci druh - rad 851. Bohužial tento rok bol pre tento rad osudný.

Po baníckom výlete ma zmáha chrípka. V posledný deň domáceho liečenia si idem liečiť „absták“ a vyrážam spolu s 242 na Myjavskú štreku. Zdalo sa, že sa zima už pomaly končí. Fujavica a sneženie nám toto zdanie rýchlo vyvrátilo.

19. marca cestujem do Tatier vyzdvihnúť rodinu z dovolenky. Privážam automobil, s ktorým sa spolu s rodinou prehupnem cez kopec rovno do Dediniek. Tu sa nechávam vyložiť, pretože treba nazbierať materiál na súťažné video pre Railfilm. Sponad cintorína nakrúcam záber prechádzajúceho Horehronca zasneženou krajinou a motoráčikom sa presúvam k Igimu do Košíc, kde máme naplánovanú návštevu miestneho depa. Domov sa vraciam Horehroncom.

Cestu do Košíc absolvujem aj ďalší týždeň. Spolu s Čmoudíkom si dávame zraz o 4:30 ráno vo Vrútkach. Máme v pláne prejsť trasu parného expresu do Košíc a dojednať podrobnosti, aby akcia mala nerušený priebeh.

Na deň bláznov ma vietor zavial k Ušatej do Prievidze. Celkom ma dostala. Pani krásavica sa rozhodla, že sa ide pozrieť na točnu akože to vypadá tá jar. Keď ju slniečko zbadalo rýchlo sa vystrčilo spoza mrakov.

15.apríla vyrážam do Prahy pomôcť s prípravami 1600 km dlhej parnej poézie. Veľkú noc trávim na Libni, aby som mohol v dňoch 19.4.2006 – 23.4.2006 zažiť nezažité.

Oleja, uhlia a pary stále nemám dosť. Po týždni idem priložiť ruku k dielu a pômocť s opravou Ušatej 464.001 do Prievidze. V neskoré poobedie sa presúvam na Čierny Balog, kde spolu s Piom, Blahom, 242, Terčíkom a Iskričkou 1.5.2006 zahajujeme sezónu Čiernohronskej železnice.

Začiatok mája je pre nás vlakyneťákov udalosťou. Aj tento rok sme pripravili našu narodeninovú jazdu. A ako by to bolo, keby som na nej chýbal. Na programe sme mali jazdu Modrým Šípom M274.004 z Vrútok do Vrútok. Medzi oboma Vrútkami bolo 160 km koľaje po nádherných tratiach Stredného Slovenska.

Posledný deň štátnym sviatkom predĺženého víkendu prežívam v historickom vlaku do Stupavy. Jazda Karkulkou po Filiálke a stupavskej trati zanechala vo mne pocit nefalšovanej radosti. Bolo to po prvý krát, čo som sa po týchto tratiach viezol.

13-14. mája bol dňom Pomarančov a Sergejov. Z Vrútok bol vypravený mimoriadny nákladný fotovlak. Akcie sa zúčastňujem iba v sobotu. Nedelu trávim pri Ušatej v Prievidzi tak ako aj konec mája. Na pláne je veľká brigáda.

1. Jún je sviatkom všetkých detí. Pri tejto príležitosti sa ja na Slovensku konalo niekoľko parných jázd. 3. júna bola na programe súbežná jazda šlachtičnej a štokra na úseku Varín – Vrútky.

O deň neskôr v spoločnosti Pia s rodinou absolvujem jazdu 331tky po Bratislavských spojkách. Program završujú súťaže pre deti v areály MDC Bratislava Východ.

Nasledujúci víkend spolu s Designerom a 242 vyrážam na východ republiky. Z Hanisky pri Košiciach sa na cestu vydáva historický motorový vozeň M131. Prichystaná je oslava 40. výročia trate širokého rozchodu. Cieľom cesty Hurvínka je až samotná hranica Slovenska a Ukrajiny.

Víkend zakončujeme návštevou depa v Kraľovanoch. Po jeho prehliadke vyrážame „Orávkou“ do Trstenej, kde pešo pokračujeme po zrušenej trati smerom na Poľsko. Nejdeme ďaleko, iba za most ponad rieku. Trať síce „funguje“ ako vlečka, avšak medzi pražcami už rastú poriadne stromy.

Cez víkend 24-25. júna sa v Lužnej u Rakovníka koná zraz Býčkov – alias parných rušňov radu 422 a 423. Vzácnou návštevou sú členovia Klubu Historickej Techniky Zvolen, ktorý na výstavu privážajú jediného prevádzkyschopného zástupcu radu 422 – 422.0108 spolu s Pomarančom T678.0012, ktorý právom vzbudil pozornosť pražskej železničnej komunity. Zaslúžila sa o to aj trasa mimoriadneho osobného vlaku priamo cez legendárny Pražský Semmering.

Začiatok júla je dôležitý mílnik pojazdnej klubovne M262.004. Druhého júla sa zúčastňujem historicky prvej brigády na klubovni. Už v piatok poobede došlo k prebraniu motorového vozňa od ZSSK v košickom depe. Počas nedele pripravujeme motorový vozeň k prevozu do Vrútok, kde bude čakať na ďalšiu prepravu do Bratislavy. Spolu s Mayom absolvujeme v temnom vozni nočnú jazdu z Košíc do Vrútok na závese súpravového vlaku MDC.

Záver mesiaca už tradične venujem prievidzkej Ušatej. Práce na nej naberajú na intenzite, pretože čas septembrových výstav sa nezadržatelne blíži.

V auguste opäť absolvujem cestu za Albatrosom. Má namierené na hrad Křivoklát. Trasa oproti predošlým jazdám je mierne zmenená. Ideme cez Pražský Semmering, Lužnú u Rakovníka, Rakovník kde parný vláčik preberá 354.194 a odváža ho na Křivoklát.

Tak ako v roku 2005 aj tento rok sme sa rozhodli vyrobiť tématicky zamerané Vlaky.net DVD o jednej železničnej trati: Handlová – Horná Štubňa. Dávame dohromady akčné skupiny pešiakov a cyklistov a vyrážame.

Tretí augustový víkend trávim pracovne. Zúčastňujem sa Vlaky.net brigády na Rendézi, kde sa práce zamerali na úpravu areálu, malovanie „tyčkárne“ a skrášlovanie pomníka 310 pred areálom.

26-27. augusta prebiehajú oslavy 75. výročia železničnej trate Handlová – Horná Štubňa. Okrem osláv završujeme prípravy Ušatej 464.001, ktorá sa po dlhých 12 rokoch rekonštrukcie ide ukázať svetu. Predvečer odjazdu do Zvolena absolvuje svojich prvých 30 km po koľaji Prievidzkej nákladnej stanice.

Koniec prázdnin je každým rokom veľmi bohatý na železničiarske akcie. Pravým sviatkom železnice sa dá považovať každoročný Celoslovenský zraz historických železničných vozidiel v Bratislave. Tento rok sa konal v dňoch 2.-3. septembra. Ešte pred ním však treba prichystať Ušatú 464.001 na prevoz zo Zvolena do Bratislavy.

Noc na prelome augusta a septembra trávim v lôžkovom vozni Zvolen – Praha, ktorého trasa bola skrátená. Kôli rekonštrukcii mostu a nepretržitej výluke lôžkový vozeň vyráža až z Banskej Bystrice.

Prvý septembrový deň a zároveň štátny sviatok som prežil v Prahe – Libni, kde sa chystá parný Express Jaroslav Kocourek na svoju pravidelnú jazdu Praha hl. n.  – Bratislava Východné vedený v parnej trakcii. Dvojzáprah 498.022 a 464.102 priváža svoj vlak spolahlivo do Bratislavy. Sobota a nedeľa je časom osláv na Rendézi. Stretávam tu veľa známych aj neznámych.

8. septembra si beriem z práce voľno, aby som sa mohol zúčastniť prepravy cirkusu z Bratislavy do Zvolena, kde prebehnú tradičné preteky Grand Prix Zvolen. Po celodennej jazde prichádzame večer do zvolenského depa.

9. septembra prebiehajú preteky vo Zvolenskej nákladnej stanici spojené s výstavou v depe. Poobede sa s akciou lúčim a vraciam sa domov.

September je naozaj náročný mesiac železničného fandu. Tretí víkend v poradí sa nesie v znamení pretekov GrandPrix v Budapešti. Spolu s Taxom a Lacim idem podporiť Slovenské posádky v Budapešti.

Nasledujúci týždeň má pracovné povinnosti zaviali na druhý koniec Európy – do Antwerp v Belgicku. Týždeň strávený v Belgii ukončujem železnične. Oddelujem sa od kolegov, ktorí sa hneď vracajú autami domov a ja vyrážam na železničné putovanie naprieč Európou. Rozhodol som sa vyskúšať rýchlosť 300 km/h v nemeckom rýchlovlaku ICE.

Po vyčerpávajúcom septembri tempo zvoľňujem. Ale iba trošíčka. Tretí krát v tomto roku cestujem do Prahy, kde Albatros odvezie súkromnú akciu BlueTrain do Českých Budejovíc.

15-16.10. znova Praha. Albatros vezie deti na hrad Křivoklát. Padá rekord v počte vagónov parného vlaku a preto na pomoc Albatrosu 498.022 prichádza Papagáj 477.043.

Poslednou októbrovou akciou je jazda parného vlaku zo Zvolena na Levické jarmoky. Znova mi pomohol môj zamestnávateľ tým, že ma poslal vo štvrtok pred akciou na služobnú cestu do Zvolena. Preto vo Zvolene ostávam a pomáham s prípravami na jazdu.

Prvú polovicu novembra trávim netradične doma, aby som sa počas predĺženého víkendu 17-19.11. absolvoval dve podujatia. Najskôr 17.11. cestujem do Žďáru nad Sázavou na návštevu modelového kolajiska p. Wimmera. Večer podstupujem presun krížom cez republiku, aby som sa rekreoval v spoločnosti Vlaky.net partie v Čadci.

Poslednou akciou, ktorú som tento rok stihol bola predvianočná návšteva Ušatej v Prievidzi. Počas zimných mesiacov prebehnú dokončovacie práce a prvé zakúrenie od vyradenia z prevádzky pred 30 rokmi.

Záverom chcem poďakovať všetkým ľuďom, s ktorými som prežil neopakovateľné chvíle počas uplynulého roka. Prajem Vám všetkým pekné Vianočné sviatky a všetko dobré v Novom Roku 2007, ktorý bude dúfam nemenej zaujímavý ako bol tento. Zároveň Vás pozývam na prehliadku malej fotogalérie netradičných fotografií, ktoré sa mi tento rok dostali do rúk.