Ako išla „Magda“ na Gemer

21.8.2012 8:00 Ondrej Krajňák

KHKV pri RD Haniska pri Košiciach pripravil pre svojich fanúšikov jazdu v historickom motorovom vozni M 131.1125 s prívesným vozňom Clm 5 – 2145 na sobotu 28. júla 2012. Názov akcie znel: Horúcim gemerským expresom do Vlachova a Dobšinej. Program akcie bol bohatý a každý si mohol vybrať to, čo ho najviac zaujímalo. Či už návšteva kúpaliska, alebo návšteva pamätihodností obce Vlachovo - Dediny roka 2005.

Iní mohli pokračovať do Dobšinej a pozrieť si toto mestečko. Ja som sa v tejto reportáži rozhodol okrem dokumentovania samotnej jazdy, priblížiť návštevníkom portálu VLAKY.NET aj trochu zo zákulisia prípravy takejto jazdy.

Skôr, ako sa vôbec takáto akcia začne, treba vozidlá na jazdu pripraviť. V utorok 24 júla 2012 sa v RD Haniska pri Košiciach stretli piati členovia klubu KHKV, aby svoju Magdu a prívesný vozeň patrične na akciu pripravili. A je tej roboty dosť. Bolo treba naplniť nádrž naftou. Nabrať naftu aj do prenosných nádob. Celý motoráčik aj s prívesom museli umyť a vyleštiť. Umyť vnútrajšok vozňov. Podlahy, lavice, okná. Doplniť vodou nádrže pre WC. Skontrolovať motor. Doplniť olej do motora a do prevodovky. Títo nadšenci sa takto schádzajú v RD pred každou akciou, aj  pred pravidelnými kontrolnými prehliadkami vozňov, či ich revíziami. Obetujú svoj voľný čas. Je to ich záľuba.

V samotnú sobotu, 28. júla 2012, v deň akcie, sa časť vlakovej čaty stretáva v depe už ráno o piatej. Je potrebné vyposunovať Magdu a jej privešák z garáže na patričnú koľaj. Skôr ale musia uvoľniť koľaj vedľa ich haly. Stoja na nej odstavené rušne. Až po ich posunutí sa dostali so svojou mašinkou z garáže von. Odstavené rušne vrátili na pôvodné miesto. Až tak bola súprava pripravená na jazdu do stanice Haniska pri Košiciach. Trvalo to vyše hodiny. Až po šiestej hodine sme mohli vyraziť z depa do stanice. Pred nami ale z depa odchádzala skupina rušňov, až tak sme mohli ísť my. Pred stanicou Haniska pri Košiciach sa buduje viadukt rýchlostnej cesty R 4. Tu som cestou vyfotil pekný rušeň 740 595-4.  Ešte krátke zdržanie v stanici a tak pred siedmou vyrážame z Hanisky do Košíc. O 7.15 sme dorazili do Košíc na tretie nástupište. Vedľa stál nový poschoďák 671 006-2.  Nasledovalo obehnutie motoráku a až tak mohli cestujúci nastupovať. O 7.30 sme mali mať odchod. Vypravili nás však s krátkym meškaním. Toto meškanie sa podarilo po Rožňavu zlikvidovať. Vo vlaku panovala dobrá atmosféra. Nechýbal ani všetkým známy cestovateľ so svojou mamou. Za krásneho počasia sme obdivovali krajinu okolo trate. Míňame Turniansky hrad, vidíme ústie Zádielskej doliny a o chvíľu je pred nami 3162 metrov dlhý Jablonovský tunel. Za tunelom „preletíme“ stanicu Lipovník a sme v Rožňave. Bez zastávky sme tých 71 km zvládli za niečo vyše hodiny a takmer načas sme dorazili do Rožňavy. Tu nasledovalo obehnutie Magdy. Pristúpili ďalší cestujúci. O 9.10 v súlade s cestovným poriadkom vyrážame na trať 167  smerom do Dobšinej. Na zastávke Rožňava mesto zastavujeme. Nastúpi jedna pekná slečna a pokračujeme ďalej. Zastavujeme v Nižnej Slanej, kde nám výpravca dáva ďalšie inštrukcie pre našu jazdu do Dobšinej. Zastavujeme na zastávke Gočovo, kde nastúpili ďalší cestujúci. O trištvrte na desať sme na zastávke Vlachovo obec. Nestačíme sa čudovať. Na nástupišti vyhráva muzika. Starosta obce sa zvítava s vedením klubu KHKV. Niektorým sa ujde aj typicky slovenské privítanie. Nálada je veselá. Po krátkom príhovore starostu sa väčšina cestujúcich poberie do dediny. Jedni idú pozrieť  kaštieľ rodiny Andrássiovcov, iní na kúpalisko. Niekoľko cestujúcich pokračuje ďalej do Dobšinej. Aj starosta obce Vlachovo so svojou rodinou sa prišiel s nami povoziť do Dobšinej. V Dobšinej je len krátka prestávka na obehnutie motorového vozňa. Jedni vystúpili, iní nastúpili a ideme späť do Vlachova. Vlastne až do Nižnej Slanej kvôli otočeniu súpravy, a hneď po otočení späť do zastávky Vlachovo obec. Pred Vlachovom sme boli svedkami takmer smrteľnej tragickej nehody. V koľaji si pokojne stáli štyri krásne bociany. Ani trúbenie vlaku ich neodradilo. Pokojne pozerali na blížiaci sa vlak. Až v poslednej chvíli odleteli. Škoda, že som nemal práve vtedy pripravený aparát. Fotil som ich až keď boli mimo trate. Bol to zúfalý pohľad na týchto krásnych vtákov. (Vždy som si myslel, že len hus je hlúpa)   O jedenástej vlaková čata na zastávke Vlachovo obec zamyká súpravu. Je prestávka do pol tretej. Každý sa rozchádza svojou cestou. Ja som sa rozhodol pozrieť si obec, ktorá bola v roku 2005 vyhlásená za obec roka.

Obec Vlachovo vznikla pravdepodobne v prvej polovici 14. storočia ako banícka osada. Prvá písomná zmienka o obci je z toku 1427. V súčasnosti má asi 900 obyvateľov.  Medzi dominanty obce patrí evanjelický kostol z 15 storočia s oltárom z roku 1880. Karlova huta - technická pamiatka európskeho významu z roku 1843. Kaštieľ rodiny Andrássyovcov. Kaštieľ bol postavený v 18. storočí a v 19. storočí ho prebudovali do  klasicistického  slohu. Bol majetkom rodiny Andrássyovcov, ktorá tu mala svoje panstvo. V kaštieli sa narodili najvplyvnejší príslušníci rodiny Emanuel (1821) a Július (1823). Blízko kaštieľa sa nachádza ľadovňa, ktorá slúžila Andrássyovcom na uskladnenie ulovenej zveri. V zime ju naplnili vysekaným ľadom, prikryli slamou a tak toto zariadenie slúžilo svojmu účelu až do neskorého leta. Súčasťou parku Andrássyovcov boli aj tri rybníky. Z parku dnes ostali len tie rybníky. Jeden rybníček je i priamo v dedine blízko kaštieľa.  Sú to pekné rybníky, obrastené rôznou zeleňou, mnohými druhmi kvetov. Pri prechádzke okolo rybníkov som stretol blízko nášho vlaku i pasúcu sa kozu. Myslel som si, že nám prišla zamávať, ale keď som ju začal fotiť, vytrčila zadok k nášmu vlaku a vypustila bobky, čím naznačila, že se... na náš vlak.  V obci je aj letné kúpalisko. Uprostred obce je pekný altánok, v ktorom nepretržite tečie pitná voda.

Prešiel som sa po dedine. Aby som dodržal pitný režim, zastavil som sa v motoreste na jedno čapované a išiel som navštíviť na chvíľu aj  miestne kúpalisko.  Urobil som niekoľko  záberov z kúpaliska a už bolo takmer pol tretej, čas odchodu nášho vlaku do Dobšinej. Vrátil som sa rýchlo na zastávku k vlaku. Cestujúci nastúpili, vláčik zapískal a pobral sa ešte raz do malebného baníckeho mestečka Dobšiná. Tu nasledovalo opäť obehnutie Magdy, krátka prestávka a odchod späť do Vlachova. Cestujúci na zastávke Vlachovo obec nastúpili a vlak sa pohol do Rožňavy. V Nižnej Slanej opäť len krátke zastavenie zo služobných dôvodov. V Rožňave mi zapózovala pred súpravou aj naša vlaková čata. Otočili sme sa a načas, o 15.51 vyrážame k domovu. Cesta opäť pokojná. Magda si hudie svoju pesničku plynulou jazdou 60 km/hod. Za Jablonovským tunelom stretávame R 934 Gemeran v čele s „Okuliarnikom“ 754 052-9. Trochu sa mi podarilo nezaostriť tento záber, ale snáď mi to labužníci odpustia. Z vlaku sa nám naskytujú pekné pohľady na hrhovské rybníky a na vápencový lom Včeláre s cementárňou Turňa nad Bodvou. V Turni nad Bodvou stojí motorový osobný vlak 6409, ktorý nás dobehol až v Košiciach. Po príchode do Košíc cestujúci vystúpili,  nasledovalo obehnutie motorky a odchod do Hanisky. Tá časť vlakovej čaty, ktorá ráno mašinku v Haniske z garáže vyberala, ju aj večer do Hanisky odprevadila. Po príchode do depa v Haniske museli chlapci opäť uvoľniť koľaj vedľa haly v ktorej parkuje Magda.  Potom nasledovalo otočenie a zájdenie motoráčika do haly. Keďže v hale stojí aj parný rušeň 434.2338, na ktorého rekonštrukcii sa pracuje, musí prívesný vozeň parkovať pred halou. Chlapci zatvárajú garáž a odchádzajú domov. Až tu sa končí pre týchto nadšencov dnešný výlet.

Vďaka tejto dobre zohratej partii nadšencov zvládla dnes už 63 ročná babička Magda dnešných 230 km bez jediného zavzdychania, bez jediného prejavu únavy.