Saský svátek strávený na českých kolejích

2.12.2016 8:00 Helmut Böhme

Sasko je jedinou spolkovou zemí, v jejímž kalendáři najdeme vždy v poslední středu před 23. listopadem (11 dní před první adventní nedělí) svátek zvaný Den pokání a modlitby (Buß- und Bettag), jehož mají Sasové využít k uvedeným úkonům. Jenže většina z nich jsou ateisté, takže volný čas využívají třeba k nákupům v sousedních spolkových zemích – anebo, jako třeba já s kamarádem, k výletu do Čech.

Protože ČD nabídly na období od 14. do 30. listopadu zlevněné jízdenky na EC do Děčína za 248,- Kč, tak jsem toho nákupem v e-shopu využil. EC 171 je poměrné dlouhý, protože má vzadu vozy nočního vlaku, který kdysi jel v 8:08 hod samostatně. Odjezd se nejprve nepodařilo, vozmistr hekticky běhal dozadu a nakonec jsme vyrazili se desetiminutovým zpožděním.

„Václav“ čeká v Drážďanech na EC 171

Kvůli výluce jedné dopravní koleje a omezení rychlosti jsme do Děčína zpoždění ani nesnížili.

Jednokolejný provoz mezi stanicemi Stadt Wehlen a Kurort Rathen

Následoval nákup jízdenky Labe-Elbe za 250,- Kč a jízda autobusem MHD k holiči, což je něco, co se mi v Čechách ještě vyplatí. Oproti tamním 80,- Kč bych v Německu zaplatil za ostříhání něco mezi 13,- a 30,- €.. I polední menu s polévkou a obrovským řízkem za 69,- Kč bylo příznivě. Potom jsme jeli do Ústí nad Labem.

R 683 vyráží z Děčína k Ústí nad Labem a Praze

Na tamním hlavním nádraží jsme zahlédli nákladní vlak se štěrkem odjíždějící směrem severnímu nádraží.

Nákladní vlak v Ústí nad Labem

Pak jsme pokračovali do Vraňan.

Příjezd do Vraňan

Když jsme ve Vraňanech vystoupili, čekal nás už přípoj do Straškova (vpravo na předchozím snímku). Do jeho odjezdu však zbývala ještě půlhodina času, a tak jsem šel podchodem do výpravní budovy. Při poslední návštěvě, kdy jsem si projel trať do Lužce nad Vltavou, byla osobní pokladna aspoň několik hodin otevřená, nyní je ale všechno uzamčené a cestující si podle werbu ČD musí zakoupit jízdní doklad ve vlaku, popřípadě jsou odkázáni na stanice Nelahozeves nebo Úžice, když potřebují jiné odbavovací služby.

Když se mne jeden mladík ptal, kdy mu pojede vlak do Ústí nad Labem, napadly mne určité pochyby, jak to s mladou generaci ještě dopadne, vždyť‘ měl jízdní řad vyvěšený přímo pod nosem. Ukázal jsem mu odjezd v 13:40 hod. Potom chtěl ještě vědět, z kterého nástupišti vlak odjede. Odpověděl jsem, ať‘ zůstane tam, kde se momentálně nachází, kromě toho se to bude hlásit. Když se potom ozvalo, že jeho přijede na kolej č. 2, běžel podchodem na ostrovní nástupiště. Aspoň mu potom došlo, že to je falešná strana. a vrátil se hekticky zpět. Mezitím jsem zdokumentoval průjezd několika vlaků.

V Horních Beřkovicích vystoupili 2 místní a dál do Straškova jsme jeli sami. (Ani zpět to pak nebylo lepší, ve Straškově nastoupil akorát jeden žák. Tak není divu, že se občas filosofuje o zastavení provozu Horní Beřkovice – Straškov kvůli zbytečnosti.)

Osobní vlak 12317 Straškov – Vraňany opouští výchozí stanici

Ve 14:29 hod. dorazila do Straškova dvojice orchestrionů z Roudnice nad Labem. Přední vůz pokračoval do zastávky Bříza, která se ještě nedávno jmenovala po vzdálenější obci Račiněves. Já jsem potom jel spolu s 5 žáky tím zadním do Zlonic.

Osobní vlak 19612 z Roudnice nad Labem přijíždí do Straškova

Oba strojvůdci kecali s výpravčím a vyrazili pak s desetiminutovým zpožděním, což přes ostré jízdní doby tam asi nikomu nevadí. Ve Zlonicích je jenom dvouminutový obrat, tak jsme samozřejmě vyrazili taky se zpožděním. Strojvůdce ještě nadával, že mu na cestě tam nefungoval informační systém. Spravil to, když přešel druhé stanovišti, ač to nikdo nepotřeboval, neboť jsem celou dobu cestoval ve vlaku sám.

Před zastávkou Černuc jel plnou rychlosti automobil přes přejezd

Tak jsem se zamyslel nad tím, proč ta zastávka je tak daleko od středu obce, stejně jako Loucká. Kamarád mi kdysi vyprávěl, že putoval z Velvar do Loucké na vlak a strojvůdce kroutil hlavou nad tím, že tam vůbec někdo nastupuje. Potom následuje původní zastávka Bříza, kde se ale už nezastavuje, neboť je od obce dál, než dodnes obsluhovaná zastávka Bříza/Račineves.

Někdejší zastávka Bříza

Po návratu ze Zlonic do Straškova čekala místní frekvence, opět žáci, na vlak do Roudnice nad Labem, kterým jsem jel i já.

Školáci a „orchestrion“ ve Straškově

V Roudnici nad Labem jsme musel čekat něco přes půl hodiny na rychlík do Ústí nad Labem, který opozdil před ním jedoucí nákladní vlak.

Roudnice nad Labem

Přípojný vlak do Liberce v Ústí nad Labem naštěstí počkal, takže jsem v Děčíně ještě měl čas na nákup a v 18:40 hod. následovala cesta přes Bad Schandau domů.
Zbývá zamyšlení nad tím, zda provoz na těch lokálek vůbec ještě má smysl. Kdyby byly v Německo, tak by po nich zaručené už dávno nic nejelo.
V Dopraním plánu Ústeckého kraje pro roky 2017 - 2021 se například na straně 56 píše:

U 22 Straškov – Vraňany

1. frekvenčně nejslabší zastávkou je Roudnice n. L. Bezděkov - pokud by po úpravách trati obsluha této zastávky neumožňovala zavedení taktové dopravy, došlo by k jejímu opuštění
  2.  linka je s ohledem na své přepravní výkony dlouhodobě neudržitelná; v následujícím plánovacím období bude prověřeno, zda je přepravně ospravedlnitelné ponechat
  3. vlakový přípoj Horní Beřkovice - Vraňany (např. v případě zkrácení pobytů linky U 4 v Kralupech), anebo tento přípoj řešit prodloužením linky 683 do Vraňan, anebo bude nutno hledat zcela jiné dopravní řešení
  4. v oblasti potenciálních náhrad autobusovou dopravou se tato linka řadí mezi prioritní projekty

Zatímco na straně 64 dávají lince U 21 Roudnice n. L. – Račiněves lepší šance na přežití:

1. linka má s ohledem na dobrou dostupnost obcí, které obsluhuje potenciál dlouhodobé udržitelnosti
  2. slabou stránkou je délka cestovní doby, která neumožňuje realizaci 1-hod. intervalu ve špičce pracovního dne; na lince jako na jediné železniční lince v DÚK není realizovaný taktový jízdní řád, což se negativně promítá do přípojových vazeb v Roudnici n. L.
  3. požadavky na infrastrukturu: zabezpečení přejezdů zejména v intravilánu města Roudnice nad Labem, mírné zvýšení traťové rychlosti ve směrově příznivých (a delších mezizastávkových) úsecích, zrušení málo využívaných železničních přejezdů; zřídit zastávku Straškov-Vodochody, cca 550 m před současnou žst. Straškov, což významně přiblíží docházkovou vzdálenost k vlaku z Vodochod i z centra Straškova

Další fotky z výletu jsou k vidění v mém veřejném albu a videa na obvyklém portálu pod názvy Vraňany a Straškov - Zlonice.