Moja cesta do Rumunska alebo krajina zasvätená Desirám (časť II.)

23.10.2005 12:15 Matej Zagrapan

Keď ma po pár dňoch prestalo baviť vylihovanie na pláži, prišiel som s návrhom výletu do mesta Constanţa. Je to mesto veľké asi ako Bratislava s priblizne rovnakým počtom obyvateľov. Náš pôvodný plán bol ísť Rýchlikom 880 o 7:38 z Neptunu hc., ale na hoteli nám nechceli presunúť raňajky na tak skorú hodinu a preto sme museli ísť až na R 934 931 do Cluju-Napoca.

Najskôr sa všetci báli, že ten vlak aj tak nestihneme, lebo cesta na stanicu trvala 40 minút peši. Chvalabohu sme sa asi polovicu cesty odviezli na akomsi letoviskovom vláčiku a druhú ako inak, peši. Vlak mal odchod 10:03 a na stanici sme boli už 9:55. Nakoniec ani nebolo potrebné sa náhliť, lebo vlak mal 5 minút meškanie. V diaľke už bolo počuť pískanie Sulzera 60 1078 CFR. Vlak zostavený zo 16 vozňov 1. a 2.triedy zastavil v stanici a z ničoho nič sa stanica zaplnila stovkami ľudí. Po nastúpení do vlaku sme si našli miestečko v starých ale udržiavaných vozňoch, podobných ako naše B. Vlak sa dal do pohybu. Rozbehol sa asi na 80 km/h, ktoré si udržiaval po ďalšiu stanicu. Tou ďalšou bola Costineşti Tabără hc. a ďalšia Costineşti. Je to letovisko výlučne pre mladých ľudí, kde sa dá zažiť kopec zábavy a kde vystupuje najviac ľudí... Vlak sa začal rozbiehať ale tento krát iba na takých 50 km/h, ktoré ale pomaly strácal a pri známom soľnom jazere Tâchirgiol, kde je vidieť dočasných černochov natretých liečivým bahnom brzdí do stanice Eforie Sud, kde sa križujeme s protidúcim rýchlikom z Bucureşti vedeným Sulzerom 62 1058. Trať potom vedie v mestečku a pomalou jazdou sa dostaváme do stanice Eforie Nord. Stredisko Eforie bolo voľakedy jedno z najnavštevovanejších rumunských stredísk československými občanmi. Vlak potom zrýchľuje na 80 km/h a pri zastávke Agigea Ecluză Hm., kde sa začína elektrifikovaná dvojkoľajka (ešte za čias socializmu sa táto trať mala upraviť na elektrifikovanú dvojkoľajku, s taktovou dopravou, ale bohužial po páde vlády Nicolaia Ceauşesca a nástupe ďalšej vlády a poklese ekonomiky a životnej úrovne obyvateľstva sa so stavbou skoncovalo), kde vlak zrýchľuje na 100 km/h. Z dvojkoľajky sa stáva trojkoľajka a pomaly vstupujeme do stanice Constanţa. Tam je tiež kopu vecí na fotenie! Dlhé a plné peróny a staničná budova v stvare západu slnka vyzerajú naozaj dobre.

Potom sme stanicu opustili, lebo sme šli na prehliadku mesta. Pred stanicou je veľké námestie s obratiskom autobusov, trolejbusov a električiek. Mesto Constanţa nedávno vymenilo všetky staré autobusy za nové nízkopodlažné autobusy značky MAN. Trolejbusy sú väčšinou z 90.rokov, ale objavia sa aj nové. Električky sú približne ako Košické KT8D5, ale v bielo fialovom nátere a taktiež v reklamných náteroch. MHD je v mestskej časti Mamaia riešená vláčikmi (traktormi a dvoma prívešákmi) a lanovkou ponad pláž, hoteli a celé letovisko.

Po prehliadke mesta, návšteve Delfinária, Aqua parku a pláže Mamaia sme prišli späť na stanicu. Náš osobák bol na poslednom nástupišti a na 43 kilometrovej trati zložený z iba troch vozňov. Prvý bol veľkopriestorový vozeň 2.triedy, potom 1.triedy a nakoniec kupé vozeň 2.triedy. Na čele vlaku bol opäť Sulzer 62 1099 CFR, do ktorého ma pustil aj rušňovodič odfotiť stanovište, ktoré mi pripomínalo stanovište Pomaranča T678.0. S rušňovodičom som sa rozprával o železničných fandoch, železniciach na Slovensku a AlbatrosKlube :-) Hneď z Constanţe sme sa rozbehli na 100 km/h. Pri výhybni Agigea sme minuli vlak v radení s Desirom. Najzaujímavejšie z cesty späť bolo križovanie v stanici Eforie Nord. Po príchode sme čakali asi 2 minúty a potom sa ozvalo hlasné pískanie Sulzera 60 1074 CFR s Rýchlikom 938. Ťažký 18 vozňový nočný rýchlik do Aradu ťakahli dva rušne.. A aby toho ešte nebolo dosť, ako rušňovodič prípražného Sulzera bola asi 50 ročná pani. Potom sme už o chvíľu prišli do nášho Neptunu.

Dni rýchlo ubehli a prišiel deň 22. júla. To bol čas na odchod. Vstal som skoro aby som mohol ešte ráno spraviť zopár pekných záberov s Desirom. Pred „Modrým Šípom“ prešiel ešte zmeškaný Rýchlik 943 z vyše 800 kilometrov vzdialeného Satu-Mare. Vlaky sa vykrižovali vo výhybni Neptun a o 5 minút prišiel R 880 do Bucureşti Nord v radení 3x Desiro. Konečne sa mi ho podarilo vyfotiť, vravím si a po jeho odchode som chcel ešte počkať na Accelerat 1862, lenže ten mal meškanie vyše 25 minút a tak som šiel späť do hotela. Po raňajkách sme sa pobalili a naposledy spravili malú prechádzku zaujímavým letoviskom. O 14. hodine nás čakal pred hotelom autobus na Constantskú stanicu. Po hodinovej jazde sme dorazili na stanicu, kde sme si zložili veci. Ja som sa pobral naposledy zdokumentovať všetko „železničné“ v meste. Po 40 minútach fotenia som si so smutným vzdychom „už je koniec“ pobral zobrať veci. Hneď po príchode na perón začali z odstavného pristavovať náš IC 584 Mamaia s LDH 80 0574 CFR. Ten nás samozrejme neťahal do Bucureşti ale len posunoval. Na začiatku súpravy bol rušeň 45 CFR. Nastúpili sme do moderných klimatizovaných vozňov. Vonku bolo 37 stupňov a vo vozni 26. Bolo to pefektné. Pohodlné sedadlá a pokojná jazda týchto vozňov je neporovnateľne lepšia ako v našich Bpeer. Jediná chyba bolo, že automatické zatváranie dverí akosi nefungovalo a tak aj pri rýchlosti 140 km/h boli ako klasicky na vlakoch CFR dokorán otvorené dvere. Chcel som preskúmať celú súpravu a tak som sa vybral do reštauračného vozňa. Bol to pekný útulný vozeň s interiérom podobajúcim sa obývačke. Boli tam 3 veľké polkruhové „gauče“ na konci vozňa BAR a vysoké stoličky pri oknách. Vo vozni hrala potichu nevtieravá hudba. Bol to rumunský rock. Po dorazení do Bucureşti sme sa hneď vybrali do našej pristavenej Bac-ky, kde sa začala podávať večera. Mali sme odísť o 20 minút, ale vlak musel čakať na prípojné vozne z Thessalonik a Istanbulu, ktoré mali meškanie 180 a 220 minút. A tak sme čakali. Mňa osobne to veľmi potešilo, pretože som mal na Bukureştskej stanici voľnosť, ktorú som potreboval. Myslím časovú. Ešte naposledy som mohol pozdraviť starých známych železničiarov a aj trafikantku, kde som si kúpil proskepkt o Cseausescovom paláci. Zostalo mi 15 lei. Za to som kúpil ešte jednu Fantu a tyčinku. A je po peniazoch. Už mi zostáva spraviť len dáke foto a je po dovolenke. Spravil som zo desať fotiek a mal som v pláne ísť zdokumentovať moderný Wlabmee vozeň hneď za nami, ale sprievodca ma nepustil lebo bol plný aby nemali cestujúci námietky. A tak som sa postavil k oknu a pozeral sa na západ slnka nad stanicou. Po chvíli sa vlak začal hýbať a mne zostávalo už len tešiť sa na budúci rok. Meškanie sme do Lókósházy nedohnali a tak som na moje veľké prekvapenie ešte za svetla videl Arad a Curtici, ale už bez foťáku.

Dúfam, že sa Vám reportáž páčila a že možno niektorým ľuďom poopravila nelichotivý názor o Rumunsku. A možno že som niekoho inšpiroval k podobnému výletu... Uvidíme!