Kolmo kolem kolejí (i po nich) 2007

6.4.2008 8:00 Miloslav Bednář

Druhý díl reportáže o letním cestování na kolech i vlakem s koly nás posune v čase právě o rok a v prostoru (mimo jiné) hlouběji na území našich jižních sousedů. A jak jsem sliboval v úvodu k dílu prvnímu, v galerii najdete také mnohem více obrázků mašinek, dokonce více trakcí a na více rozchodech. A ani ta příroda, jejíž záběry jste si v diskusi k předchozí části mnozí tak pochvalovali, nebude chybět.

Galerie samotná je tentokrát nejen námětově bohatší, ale také mnohem rozsáhlejší. Nicméně nebudu vás už dlouze zdržovat po vzoru televizního rčení "za chvíli uvidíte" a nechám promluvit našeho průvodce. (-zz-)

Je krásné ráno 20.6.2007.Sp 971 do Brna připraven,co nám ,respektive zatím jenom mně,kamarád přistoupí v Jihlavě, chybí. Nic! To ovšem ještě netuším co nás dneska čeká. Cesta do Brna je bez problémů,z Brna R 662,,nazděn"až po střechu,je konec školního roku. V Jihlavě přistupuje kamarád,ten přijel od Kolína a hurá do Jindřichova Hradce. Odtud máme v plánu použít Os 252 do Nové Bystřice a po ,,ose" přes Rakousko do Českých Velenic,kde máme na 4 dny základnu. Odtud se chystáme podnikat hvězdicové jízdy po okolí. Říkává se,že lidé míní a Pánbůh mění, tentokrát zaúřadovaly České dráhy a měnily ony, spíše neukáznění cestující. Výsledek,,Pacifik" pryč a před námi 18 km poměrně slušného stoupání do N.Bystřice a začínající slušný protivítr.

21.6.2007 - předvěst do žst. Majdalena od Č.Velenic © Miloslav Bednář

Je 12.30, když zastavujeme na náměstí v N.Bystřici. U,,dršťkovkyˇ" hodnotíme naše vyhlídky,počasí se kazí,vítr sílí,ale vždyť pojedeme s kopce. Opět omyl,z kopce to bylo,ale museli jsme šlapat. Po 12 kilometrech přijíždíme do Litschau.Zde začíná,nebo snad končí síť rakouských ,,760-tek". Trasování začalo v roce1896,provoz byl zahájen v r.1900. Původně zamýšlené propojení se do začátku 1. světové války neuskutečnilo,potom už byly tyto záměry odsunuty a dodnes se neuskutečnily. Přitom zbývalo podle projektu asi 14.9 km.

21.6.2007 - zast.Hrdlořezy, přijíždí Os 8708 z Českých Velenic © Miloslav Bednář

Vlaky na úseku Litschau(Líčov)-Gmünd jezdí pouze o prázdninách,velice nepravidelně, pravidelná osobní a nákladní doprava byla zastavena už někdy na začátku 80.let. Přesto je trať udržovaná jak je patrné z fotografií. To z Alt-Nagelbergu do Heidenrechsteinu,tj odbočka asi v polovině trati z Gmündu(Cmunt),je provoz čilejší,především díky objednaným vlakům. Trať z Litschau až do Gmündu je ,,po vodě",většinou v lesích,teprve několik posledních kilometrů je v otevřené krajině. Zato stále proti větru a nakonec jsme zmokli.Takže po 71 kilometrech prakticky za odpoledne toho máme ,,plný šrouby".

23.6.2007 - Jindřichův Hradec  lok.705 © Miloslav Bednář

Po dvou dnech courání po Českých Velenicích a blízkém okolí, viz fotografie z Třeboně, J.Hradce a Landštejna jsme v neděli 24.6. vyrazili na nádraží v Gmündu potvrdit si schopnost orientace v jízdním řádu ÖBB-tratích 801+802. Museli jsme sami sebe pochválit,ale vlak opravdu jel. ( Nebo snad platí to, co já mám tak trochu jako životní krédo:Blbej můžeš bejt,ale musíš mít kliku.) Takže z výšky asi 490 m/m v Gmündu, vzhůru na Kleine Semmering, jak je tato 43.1 km dlouhá trať nazvaná. Takže je 9.23 a souprava je připravena,zatím chybí cestující a pohonná jednotka. Po chvíli přijíždí motorová 2095 012,být sobota jela by pára,ale to bych zase nemohl mít mimo foťák a ještě kameru na stanovišti,film na 58 min. je natočen a sestříhán. Zajímavostí je,že každá zastávka a stanice na celé trase má ,,svůj" vůz . Po přivěšení a zkoušce brzdy z nás,,vypadlo" 16 eur,kolo je zdarma a vyrážíme.

24.6.2007 - Fasldorf,výletní místo,restaurace,turistické trasy © Miloslav Bednář

Vlak do Gros-Gerunds o 8 vozech + kolovůz ,sjíždí nejdříve k ,,trianglu" u naší hranice,kde se otáčeli soupravy,dříve tato trať vedla přes území ČSR(do r.1953),později byla na žádost české strany přetrasovaná pouze po Rakousku. (důsledek tkzv. Trianonských dohod, kdy byl Gmünd rozdělen na 2 města a poválečné situace) . Po podjetí tratě FJB z Vídně do Č.Velenic a dále do Budějovic začínáme pomalu stoupat rychlostí max. 30 km/hod k první bývalé stanici Alt-Weitra. Fotky z této staničky jsou i na konci reportáže, když jsme se tady tudy vraceli z Gros-Gerunds na kole. Za touto staničkou se trať začíná ,,zvedat",místy jsou zatím, stoupání okolo 20 promil. Další stanicí je Weitra s poměrně slušnou frekvencí cestujících a pěkným hradem na kopci nad městem.Dalšími zastávkami na trati jsou St. Martin, a Fasldorf, kam směřují ti cestující,kteří přistoupili po trase,ale především ve Weitře. Fasldorf-výletní místo v lesích a současně začátek stoupání na ,,Kleine Semmering se 2 tunely,Malým a Velkým Brudendorfským tunelem o délce 42 a 262m, za nimi je vrchol stoupání ve výšce 806 m/m. Mezi tunely je místo pro zbrojení lokomotiv a zde se také natáčely scény k filmu Zámek Gripsholm.

24.6.2007 - 17.13 a souprava se vrací © Miloslav Bednář

Po překonání rozvodí se začíná dlouhé klesání prakticky s malými přestávkami až do Gros-Gerunds. Cestou ještě projíždíme stanicí Langschlag,zde jsou jediné závory na trase,vlak zastaví, vlakvedoucí jde stáhnout,,šraňky",po přejetí zase závory zvedne a je týden pokoj. Ve stanici je ve vagoně malé muzeum provozu na zdejší trati, pobyt ve stanici je tomu přizpůsoben. Cestou na konečnou jsme ještě uklidili spadlý strom,o kterém byla četa zpravena rozkazem. Po příjezdu jsme se rozloučili a naskočili na své ,,silostroje" a vyrazili směr Gmünd. Protože jsme byli rychlejší stačili jsme ještě zpáteční spoj vyfotit před příjezdem do Gmündu. Navštívili jsme ,,velké" nádraží,kde jsme zastihli jednoho Tauruse po příjezdu z Vídně a českou 842 připravenou na odjezd do Českých Budějovic. Přeshraniční úsek Č.Velenice na základě dohod obsluhují České dráhy. A co na závěr, bylo to krásné.