BLS-kou cez Bernské Alpy

6.10.2008 8:00 Ivan Schuller

Švajčiarsko má krásne hory, dokonale tam funguje hádam úplne všetko, no ľudia tam stále niečo zdokonaľujú a vylepšujú. Dnes je tomu už vyše roka, čo je v prevádzke nový Lötschberg-Basiský tunel a práve preto som sa vybral pár dní pred zahájením jeho prevádzky na starú, dnes už čiastočne opustenú krásnu trať spoločnosti BLS /Bern-Lötschberg-Simplon/ nafotografovať dnes už cenné snímky.

Vo Švajčiarsku sme boli pár dní, tak ako chodievame každý rok na jar povoziť sa po krásnych tratiach s nádhernými výhľadmi a popri tom spravíme aj nejakú tu túru. Dnes sa vyberieme do srdca Švajčiarska do Bernských Álp. Budíček máme ráno o 06.50 hod. keď miestny farmár zaháňa kravy do stodoly, kde ich dojí. Cestu majú rovno okolo nášho senníka, kde sme ubytovaní. Pobalíme si veci a ideme na maličkú staničku, vlastne je to iba zastávka. Tam si varíme ranný Vifón a po raňajkách nastupujeme do vlaku spoločnosti Zentral Bahn.

03.06.2007-Ebligen, Zentral Bahn si to mieri do Interlakenu Ost, v pozadí náš "hotel Ebligen" © Ivan Schuller

Náš vláčik regio 7428 s odchodom z Ebligenu o 07.56 hod. odchádza načas. Na tejto zastávke vlaky zastavujú iba na znamenie. Na malej čakárničke je spínač, ktorý treba zatlačiť päť minút pred príchodom vlaku, pred zastávkou je malé návestidielko, na ktorom sa rozbliká svetlo a vlak na základe tohto zastaví, žiadne mávanie rukou. Do stanice Interlaken Ost prichádzame o 08.15 hod, kde máme na prestup desať minút. To je taký typický Švajčiarsky prestupový čas na prípoje, no býva aj kratší. Z Interlakenu Ost odchádzame vlakom IC 1066 Interlaken-Basel do Spiezu. Cesta trvá dvadsať minút. To už ideme po trati BLS. V Spiezi prestupujeme na vlak IC 861 z Baselu do Brigu z odchodom 09.38 hod. Vlak pomaly stúpa a zabáča do údolia rieky Kander.

03.06.2007-Kandersteg, oklie pred stanicou, v pozadí Blümlisalphorn 3664 m.n.m. © Ivan Schuller

Postupne naberáme nadmorskú výšku až do výšky 1240 m.n.m. Najvyšší bod je práve v Lötschbergskom tuneli dlhom 14612 metrov. Trate BLS sú napájané jednofázovou striedavou sústavou 15 kV , 16,7 Hz. Sídlom správy je Bern. Táto súkromná spoločnosť bola založená v roku 1906 a postupne budovala trate. Práve tento najdlhší Lötschbergský tunel si vyžiadal v tuneli 25 obetí pri razení, keď sa nečakane zatopil. Ďalšie obete boli pri južnom portáli tunela pri obci Goppenstein, kde padla lavína na hostinec, tam našlo smrť 30 pracovníkov stavby. Na sieti BLS je ľavostranná prevádzka, ako vlastne v celom Švajčiarsku. Do Brigu prichádzame o 10.42 hod. Prestupujeme do vlaku regio 4136 smer stanička Raron o 11.12 hod.

03.06.2007- Raron, južný portál Lötschberg-Basis tunela pri Vispe © Ivan Schuller

Cesta trvá desať minút a južné portály Lötschberg-Basiských tunelov vidieť ešte pred Raronom, napájajú sa vlastne až pred Vispom na hlavnú trať 100 Brig-Lausanne s pokračovaním do Genéve. Peši to je ďaleko a máme veľké batohy, tak fotky sú len z vlaku. Vraciame sa naspäť do Brigu regiom 4135 s odchodom o 11.32 hod. V Brigu opäť prestupujeme na BLS-ku a ideme do stanice Hohtenn regiom 5766 s odchodom o 12.02 hod. Za sedemnásť minút vystupujeme v Hohtenne, kde si varíme aj obed pri stanici, poslúži nám Maďarský guláš v konzerve od Hamé a po dobrom obede s pekným výhľadom na Walliské a Bernské Alpy sa opäť venujeme fotografovaniu. Vlaky nám behajú ako na želanie, akurát Cisalpino nechodí. Tento úsek trate z Brigu 694 m.n.m. do Kanderstegu 1176 m.n.m. skoro 500 metrové prevýšenie vlak prekonáva prudkým stúpaním, cez tunely, viadukty a mostné konštrukcie po strmom svahu Bernských Álp.

03.06.2007- Ausserberg, čelo nákladného vlaku / dnes je už minulosťou/ © Ivan Schuller

Ako ďalšie miesto na fotografovanie si vyberieme staničku Ausserberg, tak sa vraciame regiom 5769 o jednu zastávku naspäť s odchodom o 13.36 hod. Teraz cestujeme až šesť minút. Tu behajú ozajstné skvosty, všetky nákladné vlaky tu chodia s príprahom a niektoré majú ešte aj postrk. Po necelej polhodinke sa vyberáme opäť naspäť a tento krát do stanice Goppenstein regiom 5770 s odchodom o 14.13 hod. O 15 minút vystupujeme v stanici Goppenstein pri južnom portáli starého Lötschbergského tunela. Ten sa nachádza 1216 m.n.morom. Z Goppensteinu do Kanderstegu tu premáva kyvadlová doprava na prepravu áut nazývaná Autoverladung. Autá aj s cestujúcimi zájdu na špeciálne vozne upravené pre tento účel a pasažieri sedia v aute počas prepravy cez tunel. V čase silnej špičky idú tieto vlaky jeden za druhým. V Kanderstegu zlezú po rampe dole a pokračujú ďalej po ceste. To isté funguje aj opačným smerom.

03.06.2007-Goppenstein, nákladný expres vychádza z Lötschbergského tunela © Ivan Schuller

Lötscberský tunel rozdeľuje BLS-ku na Südrampe a Nordrampe / Južná a severná rampa / a zároveň je v ňom aj hranica dvoch kantónov a to Wallis a Berner Oberland. Vo Švajčiarsku je 25 kantónov, najväčší je Graubünden. Tu sa dlho nezdržujeme, pár fotografií a pokračujeme cez Lötschbergský tunel vlakom IC 880 Brig-Basel do Kanderstegu s odchodom o 14.41 hod. O 11 minút vyliezame z tunela pri Kanderstegu na severnej strane. Kandersteg je malé turistické mestečko vrazené priamo pod strmými stenami Álp s krásnou horskou scenériou. Tieto výhľady mi budú najviac chýbať pri prechode Lötschberg-Basiského tunela. Z Kanderstegu sme sa rozhodli pre cestu autobusom spoločnosti BLS do Frutigenu. Na tomto úseku je pár staničiek, kde vlaky už nezastavujú, osídlené časti sú dosť ďaleko a preto je tu nasadený autobus BLS, ktorý obsluhuje osídlené časti. Ostala tu jazdiť taktová doprava regio vlakov na trati Spiez-Frutigen-Kandersteg-Brig a jeden pár CNL KOMETA Amsterdam-Brig a dva páry IC vlakov Basel-Brig. Autobusom schádzame strmými serpentínami dole do údolia rieky Kander. O polhodinku sme už v stanici Frutigen a batohy si dávame do úschovy. Čaká nás prehliadka severného portálu Lötschberg-Basiských tunelov.

03.06.2007-Frutigen, únikové schody pred severným portálom tunela © Ivan Schuller

Severný Frutigenský portál je v nadmorskej výške 803 m.n.morom a južný Raronský portál je v nadmorskej výške 640 m.n.m. Tunely sú dlhé 34,6 km a na tejto dĺžke je výškový rozdiel nadmorskej výšky portálov 163 metrov. Južný portál ústí na Rhonebrücken / Rhónsky most/ a vo svojej dĺžke 817 metrov pretína rieku Rhona a napája sa na hlavnú trať 100 Genéve-Lausanne-Brig-Domodossola-Milano pred stanicou Visp. Tieto tunely sú vybavené najmodernejšou technikou firmy Siemens, trať v tuneli je stavaná na 200 km rýchlosť, no v súčasnosti sa jazdí 160 km/h. Jazdná doba pri IC vlakoch sa skrátila medzi Brigom a Spiezom na tomto úseku o 30 minút, teda o polovicu. Pri severných portáloch je vybudované široké schodište v prípade evakuácie. Svojho slávnostného otvorenia sa dočkal trinásť dní po našej návšteve a to 16.06.2007. Oslavy sa konali na každej strane portálu tunelov, každý kantón prežíval túto veľkú slávu. Táto nová trať cez tunel prinesie okrem osobnej dopravy prínos aj nákladnej doprave, trať patrí do Alpskej magistrály sever-juh na trati z Nemecka cez Basel-Bern-Brig-Domodossóla a ďalej na juh Talianska. O pár rokov bude nový, ešte dlhší tunel Gotthard-Basis tunel, ktorý je teraz vo výstavbe.

03.06.2007-Tellenburg, blížiaci sa vlak EC 134 Cisalpino Val Dóssola Milano-Basel © Ivan Schuller

Po fotografovaní tohto severného portálu tunela pokračujeme našu cestu k slávnemu Tellenburgskému /Kanderviadukt/ viaduktu. Tento viadukt sa vlastne skladá z dvoch viaduktov, starý murovaný z kameňa a nový železobetónový. Celý úsek Spiez-Brig bol postupne zdvojkoľajnený.. Na južnej rampe krásne vidieť, ako boli prirobené nové železobetónové mosty, viadukty a konštrukcie ku starým stavbám. Najnáročnejší úsek stavby Frutigen-Brig je rozdelený do troch častí. Nord rampe Frutigen-severný portál Lötschbergského tunela v dĺžke 20 km a prevýšením 460 metrov, Lötschbergský tunel v dĺžke 14612 metrov s najvyšším bodom 1240 m.n.morom v km 7,234 a Süd rampe od južného portálu Lötschbergského tunela po Brig v dĺžke 26 km a prevýšením 562 metrov. Najväčšie stúpanie je 27 ‰ na rampe, najmenší polomer oblúkov je 280 metrov. Podiel zákrut na dĺžke trati je 55% z celkovej dĺžky 60 km trate. Na tomto úseku je vybudovaných 166 mostov a 51 tunelov v celkovej dĺžke 38,961 km. Na tomto úseku je vybudovaných 8 staníc. Najdlhší most je Kanderviadukt 2 , jeho dĺžka je 285 metrov a je vo výške 78 metrov nad zemou. Od nového GVD 08/09 teda od 14.12.2008 chystá BLS-ka do prevádzky nové regio jednotky, ktoré sa už teraz testujú. Štveráme sa do strmého kopca oproti viaduktom nad údolím a čakáme na EC Cisalpino Val Dóssola z Millána do Baselu. Nemali sme šťastie, lebo v tomto období bolo nahradené obyčajnou súpravou. Ani som nečakal, že toto miesto bude tak populárne na fotografovanie, bolo tam aspoň päť fotografov, z toho aj českí turisti. To nás celkom potešilo. Naspäť sme pokračovali do Frutigenu autobusom BLS, ktorý stál priamo pod viaduktom. Vo Frutigene si vyberáme batohy z úschovne a pokračujeme vlakom IC 839 s odchodom o 18.10 hod. do Spiezu.

03.06.2007-Spiez, kamiónový vlak sa dáva do pohybu smer Brig a ďalej do Talianska © Ivan Schuller

Zo Spiezu chceme ísť loďou spoločnosti BLS do Interlakenu. Škoda že posledná loď do Interlakenu odišla pred chvíľou. Neostáva nám nič iné, len pokračovať vlakom ďalej. Tak ideme vlakom IC 981 Basel-Interlaken do stanice Interlaken West. Zo stanice Interlaken West sa ide do prístavu BLS-ky na plavbu po Thuner See a zo stanice Interlaken Ost zase na plavbu po Brienzer See loďami BLS-ky. Lode sú rozdelené na prvú a druhú triedu, ale veľký rozdiel to nie je. Lode premávajú po trase Interlaken-Merligen-Spiez-Oberhofen-Thun / Thuner See/. Po Brienzer See je to plavba Interlaken-Bönigen-Iseltwald-Wildbach-Brienz. Lode zastavujú aj v iných prístavoch a plavia sa cikcakovito po oboch brehoch jazier. Stanica Interlaken West sa nachádza priamo v centre mesta a prechádzkou ideme na stanicu Interlaken Ost. Táto stanica je uzlová a zároveň sa tu zbiehajú trate troch spoločností. Jednou je BLS, potom je to ZB /Zentral Bahn/ a posledná je BOB /Berner Oberland Bahn/ ktorou sa ide do Grindelwaldu a Lauterbrunnen a potom ďalej na Kleine Scheidegg a Jungfraujoch. To stojí naozaj za to sa povoziť po týchto horských tratiach. My ale pokračujeme na Zentral Bahne našim regiom 7479 s odchodom o 19.51 hod. do staničky Oberried, kde si robíme večeru. V Ebligene netečie na zastávke voda, preto večer vystupujeme vždy najprv tu. Po dobrej večeri z konzervy od Hamé pokračujeme regiom 7489 s odchodom o 21.26 do Ebligenu.

03.06.2007-Ebligen, podvečerný pohľad na Brienzer See a Bernské Alpy smer Grimselpass © Ivan Schuller

Vo vlaku ideme jednu zastávku a pred výstupom zatlačíme tlačidlo na znamenie, aby nás vlak nepreviezol až do Brienzu. Skoro vždy tu vystupujeme takto večer sami. Po trati prejdeme do nášho senníka, kde sme ubytovaní a unavení preberáme zážitky a spomienky z celého dňa. Ešte naplánujeme trasu na druhý deň a ideme spať.
Popísal som vám jeden deň strávený na BLS-ke, prešli sme najkrajšiu časť trate tejto spoločnosti. Táto spoločnosť spravuje ešte ďalšie trate, ktoré sú vyznačené na mapke medzi fotografiami. My sme sa zamerali na túto našu, je to už dnes vlastne spomienka na časť trate, ktorá je niečo podobné ako u nás štrbská rampa. Pridávam k reportáži aj pár fotografií z okolia tejto trate, ako aj kantónu Berner Oberland, ktoré som spravil v nasledujúce dni nášho výletu. Každému odporúčam navštíviť tento kraj a kto raz uvidí túto krásu, určite sa sem bude chcieť vrátiť.

Titulná snímka: Auseerberg - nákladný expres z Talianska do Nemecka © Ivan Schuller