S Ušatou do Pravna, noc pred...

11.6.2009 6:00 Ivan Wlachovský Zdroj: Prievidzský Parostrojný Spolok

5. 6. 2009 mala prievidzská "Ušatá" voziť detičky do Nitrianskeho Pravna a späť. Chlapci z PPS ma pozvali stráviť spoločnú noc a doobedie spojené s prípravou jazdy a aj prvú jazdu.

Šťastná konštelácia hviezd vo štvrtok poobede naznačila, že sa otvorilo okno na absolvovanie nejakej piatkovej akcie. Na výber boli hneď dve. V Banskej Bystrici a v Prievidzi. Moje dlhodobé sľubovanie priateľom z PPS Prievidza, že sa prídem pozrieť na ich prácu jasne naznačilo smer. Keď som pozrel do cestovného poriadku, tak som zaplakal. Spojenie skoro katastrofálne. Či už vlakové, alebo autobusovo – vlakové. Naša Okaňa (rodinné gumokoleso), bola v servisnej paráde pána Tomka v Břeclavi, tak som sa skoro nemal ako na akciu dostať.  Našťastie ma napadlo, že Koko určite do Prievidze pôjde tiež. Slovo dalo slovo a niekedy po devätnástej hodine sme už uháňali po diaľnici smer Trenčín – Bánovce nad Bebravou – Prievidza.

Večerné stretnutie pred nočnou akciou. 4. 6. 2009 ○ Ivan Wlachovský
Večerné stretnutie pred nočnou akciou. 4. 6. 2009 © Ivan Wlachovský

Na kraj v okolí Prievidze už padla tma, keď sme dorazili do rušňového depa. Vo vzduchu bolo cítiť, že chlapci z PPS už sa činia. Typická vôňa parného rušňa nám dráždila ňuchadlá, aj keď sme nič nevideli. Pár desiatok metrov a už aj sme zbadali za točňou prekrásnu rotundu prievidzského depa, kde sa z komína 464.001 valil hustý biely dym. Čulý pohyb členov PPS naznačoval, že prípravy sú v plnom prúde. Po krátkych uvítacích ceremóniách bola nám rozdelená práca a všetko pokračovalo ďalej. Mne sa ušla čestná povinnosť dokumentovať všetko na kartu môjho fotoaparátu.

464.001 sa chystá na výkon. 4. 6. 2009 ○ Ivan Wlachovský
464.001 sa chystá na výkon. 4. 6. 2009 © Ivan Wlachovský

Nenásytná tlama Ušatej si stále pýtala svoje. Chalani s károu kmitali neustále medzi rušňom a hromadou palivového dreva, aby uspokojili jej hlad. Rado ma poučil, že najprv sa musí „odlepiť manometer od nuly“, až potom dostane papkať aj uhlia. No a nula tam bola stále. Nedalo mi a odložil som „fotyhoaparát“ a priložil som trocha ruku k dielu. Krátko pred polnocou, alebo krátko po polnoci?  Už ani neviem kedy sa magická ručička pohla a do kotla sa začalo ládovať uhlie. Nastala krátka chvíľka oddych a už aj sa chalani vrhli na Karkulku T444.0055, aby ju tiež nachystali na akciu. Bude v čele požiarneho vlaku. Pokiaľ sa určený kurič venoval ušatej, tak ostatní zostavovali požiarny vlak.

Karkulka T444.0055 nachystaná v RD Prievidza. 4. 6. 2009 ○ Ivan Wlachovský
Karkulka T444.0055 nachystaná v RD Prievidza. 4. 6. 2009 © Ivan Wlachovský

Niekedy k druhej hodine rannej už pravidelne bafkajúcu 464.001 preposunovali k chobotu vodného žeriavu a nad popolovú jamu, aby sa vykonali ďalšie úkony. Koko a Mano sa ujali vodného žeriavu a Maťo s Radom a ostatnými vyprázdňovali popolník. Relatívne hotovo nastalo niekedy okolo tretej ráno. Karkulka zašla na požiarny vlak a Ušatá zas na svoje miesto v rotunde rušňového depa.

Rado Štefánik to riadi z hora. 5. 6. 2009 ○ Ivan Wlachovský
Rado Štefánik to riadi z hora. 5. 6. 2009 © Ivan Wlachovský
Nenásytná tlama. 5. 6. 2009 ○ Ivan Wlachovský
Nenásytná tlama. 5. 6. 2009 © Ivan Wlachovský

Koko s Manom vyfasovali „nočnú“ a ich úlohou bolo prikladať do kotla tak, aby ráno mohla prievidzská krásavica vyraziť na traťový výkon. My ostatní sme utiahli do pripraveného lôžkového salónu, aby sme čo – to naspali. Vodka za správami a už aj som spal ako nemluvňa. Ešte som ani nezaspal a už ma Koko presviedčal, že je ráno a treba sa posilniť pred namáhavým dňom. No a mal pravdu. Načrel som do zásob a dal si niečo pod zub. Niekedy po ôsmej ráno som vyliezol na pľac a zistil, že tu to už dávno žije na plno a mňa nechali vlastne vyspávať.

Nočný posun s Karkulkou. 5. 6. 2009 ○ Ivan Wlachovský.
Nočný posun s Karkulkou. 5. 6. 2009 © Ivan Wlachovský.Ideme na vodu a vysypať popol. 5.6. 2009 ○ Ivan Wlachovský
Ideme na vodu a vysypať popol. 5.6. 2009 © Ivan Wlachovský

Ušatá už stála na hranici depa, za ňou aj zostavený požiarny vlak. Trvalo pár minút a 464.001 zašla na pripravenú súpravu troch vozňov s insígniami ŽSR. Vidím, že prievidzská partia z PPS okrem salónneho vozňa má už aj vlastné osobné vozne.

464.001 na hranici depa Prievidza. 5. 6. 2009 ○ Ivan Wlachovský
464.001 na hranici depa Prievidza. 5. 6. 2009 © Ivan Wlachovský

V zapätí došlo aj auto hasičského zboru a chlapci hasičskí naložili potrebnú výstroj a výzbroj do požiarneho vlaku.

464.001 v Prievidzi pózuje malým cestujúcim. 5. 6. 2009 ○ Ivan Wlachovský
464.001 v Prievidzi pózuje malým cestujúcim. 5. 6. 2009 © Ivan Wlachovský

V staničnom rozhlase sa už ozývalo upozornenie na mimoriadnu jazdu parného vlaku do Nitrianskeho Pravna. Pomaly sa začali trúsiť detičky a oteckovia. Nastalo vysvetľovanie, obdivovanie a v nejednom prípade aj strach z veľkého parného rušňa. Netrvalo dlho a pán výpravca vypravil prvý parný vláčik piatkového dňa. Do nedele večera ich pôjde ešte sedem. Na a osem požiarnych vlakov, ktoré budú ťahané tiež historickým rušňom T444.0055. Z Prievidze som sa do Nedožier  odviezol v súprave a potom som si vyliezol na rušeň, aby som zažil niečo z atmosféry ohňa a vody. Snažiac sa nezavadzať (čo je dosť umenie, keď sa kurič oháňa lopatou) sme došli až do Nitrianskeho Pravna.

464.001 na trati do Nitrianskeho Pravna. 5. 6. 2009 ○ Ivan Wlachovský
464.001 na trati do Nitrianskeho Pravna. 5. 6. 2009 © Ivan Wlachovský

Tu veru trať ŽSR 144: Prievidza - Nitrianske Pravno končí.

O trati napíšem iba pár viet: Prvý vlak do Nitrianskeho Pravna prišiel 31.10.1909. Na trati Prievidza – Nitrianske Pravno, dlhej 11,1 km, boli okrem koncovej stanice iba dve zastávky s jednoduchými čakárňami. Trať s jedným, strážnym stanovišťom križovalo 11 úrovňových priecestí bez závor. Stavebné náklady dosiahli čiastku 1 070 000 K. V roku 1913 bola miestna železnica Veľké Bielice – Prievidza – Nitrianske Pravno poštátnená a zaradená do kmeňovej siete MÁV. Ďalšia zamýšľaná výstavba železnice z Nitrianskeho Pravna do Kláštora pod Znievom alebo Rajca sa v dôsledku vypuknutia 1. svetovej vojny neuskutočnila.  Škoda, že vojna zabránila tejto stavbe. Možno by sme sa dnes vozili traťou až do Žiliny a nemala by charakter zabudnutej lokálky, ktorá sa potáca nad priepasťou zrušenia.

464.001 v Nitrianskom Pravne. 5. 6. 2009 ○ Ivan Wlachovský
464.001 v Nitrianskom Pravne. 5. 6. 2009 © Ivan Wlachovský

Vráťme sa ale k nášmu vláčiku. Po chvíľke čakania sa do Nitrianskeho Pravna dovalila aj Karkulka s požiarnym vlakom. Motor vo výkone bolo počuť už z ďaleka. Nečudo veď trať neustále stúpa.

T444.0055 vhádza s požiarnym vlakom do Nitrianskeho Pravna. 5. 6. 2009 ○ Ivan Wlachovský
T444.0055 vchádza s požiarnym vlakom do Nitrianskeho Pravna. 5. 6. 2009 © Ivan Wlachovský

Čakal nás veľký posun. Obe mašiny museli obehnúť svoje súpravy tak aby sa v stanovenom čase mohli opäť vybrať na spiatočnú cestu do Prievidze.
Cestu späť som si vychutnal z okna súpravy mávajúc množstvám ľudí, ktorí sa prichádzali pozrieť na čudo, ktoré tu syčí, dymí a radostne píska. Časť trate vedie súbežne s cestou a povedľa vlaku paralelne tiahla celkom slušná kolóna áut tešiac sa spolu s nami.

464.001 obieha súpravu v Nitrianskom Pravne. 5. 6. 2009 ○ Ivan Wlachovský
464.001 obieha súpravu v Nitrianskom Pravne. 5. 6. 2009 © Ivan Wlachovský

Bohužiaľ môj čas vypršal. Musel som sa rozlúčiť s chlapcami z PPS a kombináciou troch osobných vlakov som sa dostal po trase Prievidza – Lužianky – Leopoldov späť do Bratislavy.

Dúfam, že aj ostatné jazdy parného víkendu v Prievidzi dopadli dobre a Ušatá si našla svojich nových priaznivcov.