Za sovětskými stroji v maďarských barvách na východ Slovenska

13.9.2011 8:00 Václav Vyskočil

Již se stalo tak nějak naším zvykem že den před narozeninami serveru VLAKY.NET, trávíme na Slovensku a věnujeme se nějaké dokumentaci zdejšího provozu, nebo projížděním tratí. Jelikož se letošní narozeniny konaly v okolí Bratislavy, rozhodli jsme se navštívit východní Slovensko a hlavně se pokusit nafotit maďarského sergeje na trati do Slovenského Nového Mesta.

Pro cestu s Prahy na Slovensko do Bánovců nad Ondavou, využíváme rychlík 443 Šírava. Odpočati se budíme někde před Tatrami a sledujeme krásnou Slovenskou krajinu v okolí Popradu a dále až do Bánovců.

V Trebišově dokumentujeme dvě zamračené na manipulačních vlacích do Michaľan a Maťovců. Po vystoupení v Bánovcích, kam jsme dojeli cca s 30 minutami zpoždění, dokumentujeme na naše paměťové karty přepřah Šíravy. Nás dovezl pražský banán 150.226 a dále s ní pokračovala 754.070. Po odjezdu Šíravy ještě fotíme odstavený kufr 812.064 a doufáme, že za chvíli dorazí manipulák do Maťovců. Ten však bohužel za celou dobu nedorazí a křižujeme ho až při cestě zpět ve výhybně Kuzmice. Po obhlídce nádražní budovy a blízkého okolí a zjištění, že zde vlastně vůbec nic není, čekáme chvíli na příjezd osobního vlaku Humenné – Košice. V čele vlaku Os 8906 přijíždí neskutečně špinavý brejlovec 750.151. Zdokumentujeme přepřah a ještě si stačíme vyfotit zamračenou 751.034, která přijela strojně od Michalovců.

Přesouváme se do Trebišova. Po příjezdu si na nádraží vyfotíme dvojičku 131.073 + 074, drátenickou krabičku MVTV02.21 a po krátké chvíli vyrážíme do města na malou obhlídku. Moderní komunistická architektura druhé poloviny dvacáté století nás tedy vůbec neoslovuje. Jelikož se blížil večerní hokejový zápas MS v hokeji s Českou republikou. všude jezdí množství aut ze slovenskou vlajkou. Opět se přesunujeme zpět na nádraží a přesouváme se soupravou 812.017 s přívěsným vozem do Michaľan. V Michaľanech při přestupu se nám podařilo vyfotit čmeláka 770.105 s manipulákem do Čierne na Tisou. Po krátké chvíli nám přijíždí osobní vlak z Košic do Čierne, z kterého však vystupujeme již po malé chvíli ve stanici Slovenské Nové Mesto. Zde na nás už čeká maďarský sergej s nákladním vlakem.

Jedná se k naší velké radosti o ještě nerekonstruovaný stroj M62.213. Po jeho důkladném zdokumentování, míříme do maďarského Sátoraljaújhely. Jelikož je zde osobní doprava již několik let zastavena, nezbývá nám nic jiného, než použít vlastní nohy. Jelikož jsme zde byli poprvé, no úplně vlastně ne, jednou se nám podařilo přechod projet i osobním vlakem, ale ve městě jsme nikdy nebyli, nastává drobné bloudění. Po menší chvíli se nám trať podařilo najít a rozhodujeme se vyfotit si náklad přímo na hraničním mostě. Ve chvíli kdy jsme na místo dorazili, začíná blikat přejezd nedaleko mostu, tak se rychle přesunujeme na most. V tu chvíli se ozve houkačka sergeje, ale není to ten, který stál ve Slovenském Novém Meste, ale strojně jedoucí z Maďarska.

Tentokrát je to sergej modernizovaný s číslem M62.329. No máme velkou radost. Po chvíli slyšíme známý zvuk ze Slovenska a za chvíli se již vynořuje s oblou onen sergej, focený ve Slovenském Novém Meste. Při čekání na druhý stroj si krátím dlouhou chvíli focením autobusů Ikarus, jezdících na nedaleké silnici. Po asi hodině čekání jsme se dočkali i druhého stroje, tentokrát se směskou, kterou dovezl čmelák. Ještě se rozhodujeme pro návštěvu nádraží v Sátoraljaújhely. Na osobních vlacích zde jezdí lokomotivy M41 v cca hodinovém taktu.

Ve stanici stojí velké množství odstavených starších osobních vozů, zřejmě určených ke zrušení. Mezi osobními vozy je zde odstaven i motorový vůz MDmot 3010. Ještě si naposledy vyfotíme odjíždějícího sergeje M62.329 a jdeme si prohlédnout velice pěkně zrekonstruovanou stanici. Mně osobně velice potěšila vzpomínková tabulka na našeho Jaroslava Haška a jeho dobrého vojáka Švejka, která je umístěna na staniční budově.

Když už nás nebaví dokumentovat provoz M41, jdeme se prohlédnout centrum města, které je vzorně opravené. Po příchodu na nádraží ve Slovenském Novém Meste, máme ještě štěstí na šestikolo na nákladním vlaku. Den pomalu končí a mi se přesouváme do Košic. V Košicích naše kroky míří do nádražní restaurace na výbornou večeři a na pro nás skvělý hokej. Večer už nám nezbývá již nic jiného, než se nalodit do lůžka na mém oblíbeném nočním rychlíku Poľana a těšit se na další den v Bratislavě.

Na konci článku bych chtěl poděkovat kolegům z našeho serveru VLAKY.NET za dobré rady ohledně jízdy sergeje do Slovenského Nového Mesta.

Titulní snímek: M 62.213 v úseku Sátoraljaújhely - Slovenské Nové Mesto © Václav Vyskočil