Lidlenka alias Setuptrip (1)

3.12.2011 8:00 Oliver Dučák

Dlho očakávaná akcia (aspoň mnou) zase raz nadišla. Keď som sa o nej dozvedel, začalo intenzívne plánovanie trojdňovej cesty po našom "Slovenskom Impériu". Chcel som prejsť hlavne trate, ktorými som ešte nešiel a aj sa dostať trošku za hranice a tým si precvičiť nejaký z cudzích jazykov, ktorými hovorím viac alebo menej.

Sám som ešte poriadne nevedel či pôjdem aspoň na jeden deň, keďže som bol na tom finančne pomerne biedne. Nakoniec sa mi podarilo kúpiť lístky na všetky 3 dni a moja trasa bola nasledovná:

1. deň: Košice – Zvolen – Horná Štubňa – Prievidza – Bratislava
2. deň: Bratislava – Štúrovo/Ostrihom – Nové Zámky – Nitra – Zbehy – Bratislava
3. deň: Bratislava – Košice cez Banskú Bystricu a Brezno.

Prvá časť reportáže obsiahne prvý deň a druhá časť zvyšné dva dni, pretože si myslím že na jeden článok to je obsiahle. Tak sa na to pozrime.

754 072-7 - Júlia na R 930 Ipeľ čaká v stanici Košice na svoj odchod © Oliver Dučák

Vo štvrtok ráno, na výročie Nežnej revolúcie (alebo keď sa Mečiar a Klaus dohadovali o vládach na svojom kuse smetiska) som okolo pol šiestej ráno vyšiel z môjho bydliska a pohol sa na stanicu. Vo vrecku ma nepríjemne ťažila polkilová peňaženka s obsahom 30 € (čo by až tak neťažilo) a s 2900 Ft (tam ma ťažilo 900 Ft v drobných) + dva strávne lístky.

Došiel som na stanicu, zastavil som sa v bufete pre pitný režim a pobral som sa na tretie nástupište, koľaj 3A nájsť moju rezerváciu na R 930 Ipeľ. Pred tým som ešte išiel zdokumentovať hnacie vozidlo nášho spoja, kde bola na čele 754 Júlia.

Keď som prišiel do môjho kupé, našiel som na sedadle spať jedného chlapa a vtedy sa mi stala taká trápnejšia vec. V domnienke, že spomínaný pán je bezdomovec som ho začal vyhadzovať trošku ráznejším spôsobom (keďže neskoro zareagoval na moju otázku, či je cestujúci). Po menšej hádke, kde nezabrali ani moje ospravedlnenia som usúdil, že bude lepšie nevšímať si zle naladeného pána a potichu som čakal na odchod vlaku. Keď sme sa pohli, potichu som sledoval úsvit a čakal na čas, keď bude dosť svetla na fotenie. Počas kontroly lístkov sa spomínaný pán pokúsil poštvať na mňa sprievodcu, ale sprievodca dal na moje vysvetlenie a zaručil sa mi, že pán je dlhoročný cestovateľ. Chvála bohu, že vystúpil v Jesenskom.

812 054-5 v stanici Jesenské na Os do Rimavskej Soboty čaká na odchod © Oliver Dučák

Vo Fiľakove sa ku mne na ceste po Zvolen pripojil rs-matko. Počas našej spoločnej cesty sme preberali väčšinou železničné záležitosti a podobne. Po príchode do Zvolena som sa od Maťa pokračujúceho do Galanty odpojil a vystúpil som na prestup, ktorý mi išiel o hodinu. Išiel som sa zatiaľ prejsť po meste. Prekvapilo ma mierne sneženie, ktoré ale po chvíli prestalo. Cestou na stanicu som sa zastavil aspoň v Lidli, aby som celý deň nežil na rezňoch od mojej babičky.

Po zásobení sa som už nastúpil na môj Os 7554 smer Žilina, ktorým som išiel na Hornú Štubňu. Ťahala ho 750-tka a zavesené na nej 3x Bdtmee. Vyrazili sme. Trať Zvolen – Hronská Dúbrava – Kremnica – Horná Štubňa je asi jedna z najkrajších, na akých som kedy cestoval. Zapôsobilo na mňa toľko tunelov na jeden úsek trate. Po krásnom stúpaní z Hronskej Dúbravy bol krásny výhľad na elektrifikovanú trať smerom na Banskú Bystricu. Príchod do Hornej Štubne pre mňa znamenal výstup a šprint pred súpravu kvôli foteniu. Potom som nastúpil do Bagety, ktorá išla ako Os 5614 do Prievidze. Bageta bola plná a ja som bol rád, že som nastúpil v predstihu, lebo počas cesty po Prievidzu sa cestujúci ešte nazbierali.

Prišli sme do Zvolena a Júlia čaká na preprah © Oliver Dučák

Po príchode do Prievidze som sa stretol s kamarátkou, ktorú tam mám (po pol hodinovom čakaní na ňu na miestnej stanici). Sadli sme na autobus MHD a vydali sa na cestu do Bojníc. Malá prechádzka okolo zámku a jeho fotenie prebehli v pohode a potom sme si to dali zas do Prievidze, kde sme si sadli do podniku na chvíľočku. Cestu na stanicu som spojil s fotením centra Prievidze a potom sme sa dovalili na železničnú stanicu, kde som pofotil pristavené súpravy a nastúpil na R 720 Bojnice, na ktorý som si tiež pre istotu rezervoval miesto.

Po krátkej rozlúčke som si nadobro sadol na svoje miesto a čakal na odchod. Kým sme odišli, tak sa tak zotmelo, že som fotenie po neúspešnom pokuse v Novákoch vzdal a len som ticho sedel v súprave a rozprával sa so spolucestujúcou. Príležitosť fotiť som mal ešte v Leopoldove pri preprahu lokomotív (750 za 240). Po rýchlom preprahu sme si to valili na Bratislavu. Po príchode do Bratislavy som mal čakať na kamaráta Braňa, u ktorého som prespával tie dve noci (za čo mu ešte raz ďakujem). Plánovaný príchod mal o 21:21, tak mi miestni poradili, aby som išiel do OC Avion, keď som sa pýtal na nejaké obchodné centrum. S bratislavskou MHD som mal menší problém, ale potom som to zvládol. Do menších rozpakov ma priviedli ceny cestovného.

Staničná budova v Prievidzi © Oliver Dučák

Po nákupoch som sa vrátil na hlavnú stanicu čakať Braňa. Vlak prišiel pomerne načas a za sebou mal ešte zavesenú súpravu Push-Pull. Pokúsil som sa to odfotiť, ale nebol to kvalitný záber, tak sme sa pobrali ku nemu na byt, kde som prespával. Bol som rád, lebo z cesty som bol pomerne unavený a potreboval som spánok, keďže ďalší deň som cestoval tiež.