Testovanie autovlaku a iné príhody vianočné

7.1.2014 8:00 Ondrej Krajňák

Osud zariadil, že som Vianoce roku 2013 trávil so svojou rodinou v Rakúsku. Moja manželka tam pracuje ako opatrovateľka starých ľudí. Turnus jej vyšiel tak, že tam musela stráviť celé sviatky. Rodina, v ktorej manželka pôsobí, jej navrhla, aby som aj so synom prišiel za ňou a strávili sme sviatky spolu. Celkom sa mi táto myšlienka pozdávala, problém som videl v doprave.

Vlakom sme cestovať nemohli a na 600 km dlhú cestu autom som si sám netrúfal. Ale s prestávkami by som to za celý deň snáď nejako zvládol. Mal som pripravenú trasu cez Budapešť a Viedeň. Pre nás z juhu východného Slovenska je do Viedne bližšie cez Budapešť, ako po našej diaľnici cez Poprad, Žilinu a Bratislavu. Už som mal pripravený do detailu itinerár cesty, keď som sa krátko pred 15. decembrom dozvedel, že ZSSK zaviedla od nového cestovného poriadku auto vagón k rýchliku R 614 z Humenného do Bratislavy. Ani chvíľu som neváhal a hneď som išiel kúpiť lístky.

Cestovné 50 € za auto a šoféra a 70 € ak ide ešte jeden cestujúci so šoférom, je veľmi výhodné. Podarilo sa mi dokonca kúpiť lístok tak, že ja som pre seba kúpil lístok len auto a šofér za 50 € a pre syna mi pani predala za 10,93 € zľavnený lístok na študentský preukaz. Inak by som platil ako auto, šofér a jeden spolucestujúci až 70 €, čiže za syna by to vyšlo na 20 €. K tomu som dokúpil samozrejme aj lôžkové lístky po 8 €. Z Bratislavy je to už len 150 km do cieľa nášho prechodného pobytu.

Týždeň po začiatku platnosti nového GVD som teda mal možnosť otestovať auto vagón z Humenného do Bratislavy. Trochu žartom poviem, že české, ale i slovenské železničné spoločnosti občas pozývajú zástupcov VLAKY.NET na rôzne otváracie akcie a novinky. Na uvedenie do praxe tejto novinky nikoho nepozvali, tak som sa pozval sám a návštevníkom VLAKY.NET tu aspoň stručne opíšem, aké to bolo. Bývam pri Sečovciach, do Humenného to mám takmer rovnako ďaleko ako do Košíc, takže mi vôbec nevadilo, že tento vlak odchádza z Humenného a nie z Košíc.

R 614 Vihorlat má odchod o 21.28 hod. Predpis káže prísť na miesto nakladania auta dve hodiny pred odchodom vlaku. Tak som aj s našim 17 ročným synom už pred pol ôsmou stál pred nakladacou rampou v stanici Humenné. Prišli tam posunovači, tak som s nimi prehodil niekoľko slov. Urobil som nejaké nočné snímky (001-009) a čakal na sprievodcu. Sprievodca pred nakladaním moje auto kamerou dookola nasnímal, až potom som mohol vyjsť s autom do vagóna. Posunovači auto upevnili, odstránili prechodový mostík, dvihli a upevnili čelné dvere vozňa a vozeň prestavili na vedľajšiu koľaj, kde už stál pripravený vlakový rušeň 754.073-5.

Vagón zavesili na rušeň a vlakový rušeň s ním zašiel na rýchlikovú súpravu. Takže auto vagón bol ako prvý za rušňom a potom nasledoval lôžkový vozeň v ktorom je vždy päť kupé rezervovaných pre cestujúcich z prepravovaných áut. V ten deň, v nedeľu 22.12.2013 bolo vo vozni prepravované len moje auto. Ale podľa slov železničiarov, za ten týždeň fungovania už mali aj tri autá z Bratislavy. Myslia si, že záujem bude. Dokonca sa niektorí vyjadrili, že by bol záujem zo strany cestujúcich o prepravu áut aj v rýchliku R 442 Šírava do Prahy, ktorý odchádza z Humenného o 19.28. Čas ukáže, či sa táto novinka ujme.

Vozeň na prepravu osobných áut v Humennom © Ondrej Krajňák

Sprievodca ma potom pozval do lôžkového vozňa, kde so mnou spísal Správu o stave vozidla pred naložením. Na stanici pri rampe nie sú podmienky na písanie správy. Vtedy som pochopil, prečo je potrebné prísť autom na stanicu už dve hodiny pred odchodom vlaku. Je okolo toho dosť roboty. Jednak to nafilmovanie auta, potom samotné naloženie, upevnenie a spísanie správy. Neviem si predstaviť, ako to robia v Košiciach, kde sa do dvoch vozňov k rýchliku do Prahy nakladá niekedy až dvadsať áut. Jeden sprievodca to určite nezvláda. Ešte ma zarazila ďalšia skutočnosť, že v týchto poschodových vagónoch na prepravu osobných áut je možné prepravovať autá len do maximálnej výšky 150 cm.

Už pri kupovaní cestovného lístka je potrebné pri pokladni vyplniť jedno tlačivo a do neho uviesť rozmery vozidla z technického preukazu. A technický preukaz pýtal aj sprievodca. Kvôli rozmerom auta a jeho farbe. Moje auto je vysoké 147 cm. Takže vošlo na tesno. Anténu som musel odmontovať. A sú aj vyššie autá klasickej karosérie. Tie majú smolu. Poschodový vozeň nemôže mať hornú plošinu vyššie kvôli prechodovému prierezu a vyššie auto nemožno naložiť ani na hornú plošinu. Ako bývalý prepravák som pochopil. Viem čo je prechodový prierez a viem, čo je prekročená ložná miera.

Sprievodca nás uložil do prvého kupé. Povedal nám, že už nikto tretí k nám nepríde, že sa môžeme smelo zamknúť aj retiazkou. Nebol som nadšený z prvého kupé. Kupé nad podvozkom nemám rád. Rachot kolies cez výhybky bolo cítiť, aj počuť. Vozeň WLAB mal klasické otváracie okná a klasické kúrenie, čo ma potešilo. Klimatizáciu nemám rád. My sme hneď zaľahli a v pohode sme sa prepravili do Bratislavy. Celkom slušne som sa vyspal. Ráno v Bratislave som videl, že z nášho vozňa vystupuje dosť veľa cestujúcich. Všetko ženy s veľkými kuframi. Zrejme nastúpili až v ďalších východoslovenských staniciach ešte pred Košicami.

Sprievodca mi povedal pri vystupovaní, že sú to všetko opatrovateľky v Rakúsku. Z Bratislavy pocestujú ďalej autami dopravnej spoločnosti, ktorá rozváža tieto ženy po Rakúsku. Ja som v lete cestoval do Bratislavy týmto vlakom v ležadlovom vozni. Tiež bol úplne plný žien. Nechápal som vtedy, kam toľko žien cestuje. Moja manželka totiž cestuje autom dopravnej spoločnosti. Auto príde až k nám pred bránu a odvezie ju až pred bránu v Rakúsku. Manželka tam vystúpi, a jej kolegyňa, s ktorou sa strieda po dvoch týždňoch, nastúpi. Rakúska rodina im cestovné prepláca. Ale to som už odbočil od témy.

Sprievodca nám v Bratislave povedal, aby sme nevystupovali, že pôjdeme s auto vagónom do šturcu aj my, takže si tam hneď auto aj vyložíme. Tak to ma potešilo. Vlaková gorila odstúpila. Číslo som nezaregistroval, lebo pokiaľ tie ženy vystúpili, vlakový rušeň odvesili a bol preč. Na našu súpravu zašiel rušeň 736.103-3. Vytiahol dva vozne. Poschodový voz na prepravu áut a za ním radený náš lôžkový vozeň. Náš lôžkový vozeň aj s nami prestavil na vedľajšiu koľaj vedľa šturcu s vykladacou rampou a potom zatlačil auto vagón k betónovému štrucu. Je to vlastne vyvýšená betónová plocha, ktorá kedysi slúžila na vykladanie tovarov.

Auto po vyložení v Bratislave © Ondrej Krajňák

Vyložili sme auto, urobil som dva zábery (010,011) len tak bez statívu. Bolo hmlisté počasie, slabá viditeľnosť, ešte tma, tak som ani viac nefotil. Ani nebolo čo. A tak sa skončila naša prvá cesta auto vlakom. Ten auto vagón vraj kúpili od ÖBB. Ešte má aj pôvodné označenie. Auto vagón aj lôžkový voz tam čakajú do večera. Na fotke 008 je vidieť, že je stavaný na rýchlosť až 160 km/hod. Z tohto vykladacieho priestoru sme vyšli na Pražskú ulicu. Cez Mlynskú dolinu, po moste Lafranconi a po Viedenskej ceste sme sa dostali na hranice rýchlo, plynule a bez problémov. Trasu som mal preštudovanú na Google maps už doma.

Išli sme cez Hainburg po starej ceste. Rakúsku diaľničnú známku sa mi neoplatilo kupovať na tých pár kilometrov do Viedne. Za Hainburgom som odbočil doprava na most cez Dunaj a po ceste 49 smerujúcej do Marchegu som išiel do Engelhartstettenu, kde som odbočil zase doľava na cestu číslo 3. Po trojke ceste som už pokračoval do Viedne. Túto trasu som si zvolil preto, lebo táto cesta vedie cez celú Viedeň po ľavej strane Dunaja a vyhol som sa tak centru mesta, kde by som musel hľadať možnosť kadiaľ, ktorým mostom prejsť cez kanál a cez Dunaj. Toto bolo veľmi pohodlné a jednoduché.

Bez problémov som prešiel celú Viedeň. Číslo cesty je vyznačené na každej križovatke v Rakúsku, takže orientácia je perfektná. Na jednej križovatke na Prager Straße som mal v pláne odbočiť doprava na ulicu Winkeläckerstraße, po ktorej by som sa podjazdom popod stanicu dostal pred jednu veľkú stanicu. Myslím, že to bola štvrť Floridsfdorf. Informácie mám len z Googla, takže neviem presne. Išiel som po štvorprúdovej ceste Prager Straße, ale hoc sme pozerali dvaja, nikde sme na pravej strane ulicu s názvom Winkelstraße nevideli. Otočiť sa nedalo. Zabočiť niekde inde som nechcel, aby som sa nezamotal v spleti uličiek.

Tak som návštevu nejakej stanice vo Viedni vzdal, čo ma mrzí. Prikladám plánik (151), podľa ktorého som si toto odbočenie plánoval. Kto pozná Viedeň, môže mi poradiť aká to bola stanica. Alebo ako sa dá z cesty číslo tri dostať jednoduchým spôsobom k nejakej zaujímavej stanici.. Jednu stanicu sme podliezali na Erzherzog-Karl-Straße. Ale tam som nemal šancu odbočiť a dostať sa k nej. Tiež by ma potešilo, keby mi znalci Viedne poradili, aká to bola stanica a ako sa dá k nej dostať (152). Snáď výlet do Viedne uskutočním niekedy v lete. Po prejdení Viedne sme sa dostali na cestu 59 a po nej sme už bez problémov dorazili do nášho cieľa.

Prechodný domov sme mali v malej osade Wartberg, súčasti obce Straning-Grafenberg v okrese Horn, v spolkovej krajine Dolné Rakúsko. Prežili sme tam pekných päť dní. Tá rodina nás tam prijala ako svojich príbuzných. Ale ako správny vláčikár, som si už doma preštudoval mapu Rakúska a popozeral, kde v okolí Wartbergu premávajú vlaky. Zistil som, že iba 13 km od Wartbergu leží dedina Sigmundsherberg, v ktorej sa stretávajú dve trate. Trať cisára Františka Jozefa číslo 800 z Viedne do Gmündu, s pokračovaním do Prahy cez České Budějovice a trať číslo 820 z Kremsu.

Trate zo Sigmundsherbergu na Viedeň a Krems © Ondrej Krajňák

Táto trať z Kremsu má pokračovanie do Retzu a Znojma, ale ako som si všimol, v úseku Sigmundsherberg – Zellensdorf nie je v prevádzke. V Zellensdorfe sa táto trať pripájala k trati číslo 903 Viedeň – Retz - Znojmo. Pri obci Maiden som fotil na priecestí túto opustenú trať (130,131) Je vidno, že už dávno po nej kolesá neprešli. Trať prichádzajúca z Kremsu do Sigmundsherbergu, obchádza dedinu a do stanice vchádza z juhu spolu s traťou 800. Čiže ak by vlak chcel pokračovať po dnes už odstavenej trati do Retzu, robil by úvrať.

Na Štedrý deň som pochopiteľne nikam za vlakmi nešiel. Iba som sa do obedu prešiel po dedine a urobil som si nejaké zábery z tejto malej dedinky, ležiacej v malom údolí, pod svahmi viníc. Je to vinárska oblasť. Nie som cestovateľ. Necestujem často za naše hranice. Len pri tejto jednej prechádzke som sa pozastavil hneď nad niekoľkými javmi, ktoré u nás nikdy neuvidím. Viem, že mnohí ostrieľaní reportéri, ktorí tu uverejňujú krásne reportáže zo zahraničia, opisujú viac-menej dianie na dráhach. Kultúra, život ľudí v tom štáte a spôsob života, už nejako zvlášť nesledujú, lebo to poznajú.

Cestujú za hranice často, také maličkosti, ktoré zaujali mňa, oni už považujú za samozrejmosť a nepovažujú za dôležité sa tu o tom zmieňovať. Možno to budú považovať za smiešne, že ja, starý chren, sa ešte teraz, 24 rokov po „tom“ pozastavujem nad takými samozrejmosťami. Ale nedalo mi to, tak tu o niektorých pre mňa zaujímavých skutočnostiach stručne napíšem. Zaujala ma napríklad čakáreň na autobusovej zastávke v obci. (139) Nepoškodená, nerozbitá, nepočmáraná. Na lavičkách mäkké vankúše. V našich končinách nevídané. Ohromený som ostal stáť, keď som objavil pouličný predaj novín. (138)

Kovový stojan, na ňom igelitový sáčok, nad ním malá buksička na peniaze s cenou novín. Dobrovoľne vhodíte potrebný obnos a vyberiete si noviny. Tie si ale môžete vybrať zo sáčka aj bez zaplatenia. Povedzme si, koľkí z nás by takto urobili? Ako dlho by tam tá buksička u nás asi vydržala? Aj ten kovový stojan by vytrhli zo zeme zberatelia kovov. Obdivoval som tie kvalitné cesty. Aj vedľajšie cesty medzi dedinami sú pekne hladké, bez výtlkov. Dokonca aj po poliach a do viníc majú farmári asfaltky. Opustené domy v dedine sú celé. Nepoškodené. U nás sú opustené domy porozbíjané, vytrhané všetko, čo sa dá vytrhať.

V našej dedine jeden opustený dom rozobrali do základov. A nie jeho majitelia. Dvory farmárov upravené (140), čisté, každý stroj má svoje miesto. Žiadne kopy haraburdia ako v našich dedinách. Stačilo. Vráťme sa k téme. Ako som už vyššie spomenul, nie som skúsený cestovateľ. Priznám sa, že ma ani zahraničné trate, vlaky a rušne, nejako zvlášť nezaujímajú. Nerobím výlety do zahraničia so zameraním sa na železnice. Najradšej mám tie naše vlaky. Slovenské a české. Československé. Ale keď už mi tak vyšlo, že som sa dostal za hranice, tak už samozrejme z takej železničiarskej zvedavosti pozriem aj dráhy tej krajiny, do ktorej ma osud zavial.

Stanica Sigmundsherberg © Ondrej Krajňák

Na prvý vianočný deň, 25. decembra, som sa autom vybral do stanice Sigmundsherberg. Mal som informácie, že v tej stanici je aj železničné múzeum. Vedel som aj to, že je otvorené len od apríla do októbra, ale predpokladal som, že nejaké exponáty budú aj vonku. A zaujímala ma aj stanica. Križovatka tratí. Staničná budova je veľká. A vedľa stanice ďalšia, rovnako veľká budova. Neviem, na aké účely slúži. V stanici je lávka, ktorá slúži na prístup k železničnému múzeu. Múzeum je na opačnej strane stanice, prechádza sa k nemu zo stanice lávkou. Na peróne je presklená čakáreň. V stanici stálo odstavených niekoľko súprav osobných vlakov.

Na zhlaví smer Viedeň a Krems, je úplne vľavo (026) koľaj obsadená nákladnými vozňami. Tipujem, že je to tá trať do Retzu, na ktorej je prevádzka zastavená. Zaujali ma narážadlá s deformačnými, alebo tlmiacimi účinkami. Motorák z Hornu vchádzal práve do takého šturcu (042). Zaujali ma výhybky (045, 046). Na hrotoch jazykov majú akési kovové akoby závažia. Fotil som aj základný, či pamätný kameň k elektrifikácii trate Františka Jozefa (047, 048). Čistá, vykúrená čakáreň (049). Čisté, voňavé a otvorené WC. U nás nie sú vécka otvorené ani v zdravotníckych zariadeniach. Musíte pýtať niekde u niekoho kľúč.

Po zdokumentovaní stanice som sa vrátil cez lávku k depu a múzeu. Hneď vedľa prístupovej cesty do depa stála súprava štyroch vozňov a vpredu parný rušeň 52.855 (68-93). Na parnom rušni a na jeho tendri sú nápisy o prehliadke ešte z roku 1984. Tak je dosť možné, že v tom rušni tridsať rokov nebolo zakúrené. Podľa stavu rušňa, aj niektorých vozňov, som usúdil, že ani rakúski fanúšikovia histórie železníc nemajú na ružiach ustlané a že sa ani im nesypú evráky z neba. Parný rušeň 93.1335 bol už v lepšom stave. Ale či je to len vystavovateľný stav, alebo či je aj schopný jazdy, som nezistil. V depe nebolo ani človiečika.

Pohyboval som sa voľne po celom, neveľkom areáli. Stáli tu odstavené aj rušne a motorové vozne z prevádzky, čakajúce na svoje výkony. Boli napojené na elektrický kábel. Obzeral som si tie štyri osobné vozne za parným rušňom a hútal, na čo mohli slúžiť. Prvý od konca súpravy bol dvojosový voz (075, 076) s nápisom Transportwagen. Odhadol som, že to mohol byť služobný vozeň na prepravu nejakých zásielok. Niečo ako u nás v minulosti spešninový vozeň. Druhý vozeň od konca (077, 078), tiež dvojosový, bol asi služobný vozeň pre vlakvedúceho.

Usúdil som tak podľa vyklenutého bočného okienka, ktoré v minulosti slúžilo vlakvedúcemu na sledovanie návestidiel. Tretí od konca súpravy je štvornápravový osobný vozeň (079,080) s nápisom Gewerkschaft der Eisenbahner. Pri mojej slabej nemčine som si to preložil ako odborársky vozeň pre železničiarov. No a celkom pri rušni stál dvojosový vozeň (081, 082), ktorý sa mi javí ako poštový voz. Ak som netipoval správne, opravte ma. Zaujal ma pomníček (060, 061) s úlomkami z koľajových vozidiel. Z nápisu som vydedukoval, že 1. apríla 1945 tu došlo k výbuchu nejakej munície.

Pamätník výbuchu munície 1. apríla 1945 © Ondrej Krajňák

Fotil som (093) zaujímavú vežu, myslím si, že by mohla slúžiť na nakladanie uhlia do tendrov, len mi tam chýba skládka uhlia. Odkiaľ by tam naberal uhlie. Neviem, na čo to mohlo slúžiť. Do depa som sa vrátil aj na druhý deň, 26. decembra. Nemal som v prvý deň dobré slnko, tak som sa vrátil, aby som si niektoré zábery zopakoval. Preto sú v galérii pri fotkách dátumy 25.12. aj 26.12. Po prehliadke depa som sa zastavil ešte pri neďalekom múzeu motorových bicyklov (094-099). Na dvore stála električka a dva parné valce. Múzeum bolo zatvorené. Mohlo by byť zaujímavé si to pozrieť.

Úzkym podjazdom pod traťou (050, 051), som sa dostal z múzea naspäť do dediny. Urobil som si niekoľko záberov z centra obce a pokračoval som autom do mesta Eggenburg. Je to malé mestečko. Žije v ňom asi 3500 obyvateľov. Zato v centre mesta je dosť veľa zaujímavých historických budov. Prešiel som si námestie, urobil niekoľko záberov a zašiel som aj na stanicu (100-107). Železničná stanica Eggenburg leží na trati Františka Jozefa. Pekná, čistá, útulná stanička. Aj tu majú presklený prístrešok na nástupišti. Odfotil som aj kontaktný úsek pri návestidle (104, 105). Odborníci by mi mohli vysvetliť na akom princípe to funguje.

Ako som už vyššie spomenul, na druhý deň, 26. decembra som mal v pláne pozrieť si aj okresné mesto Horn s asi 6500 obyvateľmi. Ale ešte predtým som si zopakoval návštevu múzea a stanice v Sigmundsherbergu. V Horne som si potom prešiel námestie, pofotil som niektoré zaujímavé budovy a zašiel som za hlavným cieľom môjho výletu - na železničnú stanicu. Stanica leží na trati číslo 820 z Kremsu do Sigmundsherbergu. Keď som prišiel do stanice, práve vošiel vlak R 6229 z Kremsu, tvorený motorovým vozňom 5047.027-2 (111).

Krátko za ním dorazil zo Sigmundsherbergu rovnaký motorový vozeň s číslom 5047.025-1 (112), ako vlak R 6324, ktorý som fotil v Sigmundsherbergu pred necelou hodinou pri jeho odchode (042, 043). V stanici stáli aj odstavené nákladné vozne. Všimol som si na jednom Ea vozni (v železničiarskej hantírke Véesák), že bol vyrobený vo vagónke Poprad (114-115). Zaujímavé je, že vonku, na nástupišti stanice sú stavadlové páky na stavanie návestidiel (113). Ale spomínam si, že niečo podobné bolo v minulosti aj na našich tratiach v niektorých staniciach. Dlho som sa tam nezdržal.

Nebolo na tej stanici viac nič pre mňa zaujímavého, tak som sa pobral späť do Wartbergu. Z Hornu som sa vracal cez Eggenburg. Pred Eggenburgom som sa zastavil pred zaujímavým, vysokým viaduktom (106, 107). Zaujímavý je tým, že z jednej strany je tam už zrušená traťová koľaj a vedľa nej je vybudovaná nová trať. Sú to v podstate dva viadukty tesne vedľa seba. Ten starý sa už nepoužíva. Lákalo ma vyštverať sa dohora, ale neriskoval som. Nemám stabilné koleno a o nejaký úraz v Rakúsku som nestál. Takto sa skončil môj druhý deň venovaný vlakom.

Viadukt pri Eggenburgu © Ondrej Krajňák

Na ďalší deň, 27. decembra sme sa už balili a odchádzali sme domov. Nešli sme však hneď na Slovensko. Mali sme namierené do Brna k našim známym, takže sme išli autom z Wartbergu cez Retz a Znojmo do Brna. Pohraničná obec Retz v okrese Hollabrunn v spolkovej krajine Dolné Rakúsko má asi 4200 obyvateľov. Táto obec nemá štatút mesta, ale historické centrum pôsobí ako mesto. Krásne námestie. Zotrvali sme tu vyše hodiny. Pokiaľ manželka nakupovala v nemenovanom obchodnom dome, v ktorom sú potraviny lacnejšie ako u nás, ja som si pozrel stanicu. Ten obchodný dom leží blízko stanice. Pekná stanička.

Práve došli zdvojené české tranzistory . Dotiahli asi nákladný vlak a práve obehovali na inú súpravu, keď som tam dorazil. Tak som si ich v pohode vyfotil (125, 126). Vyfotil som aj iné stroje, ktoré tam boli. Zašiel som aj do depa. Ale po ulici pozdĺž plota. Stál tam len jeden rušeň 2070 042-4 (129). Na internete som sa dočítal, že z Retzu vedie trať do Drosendorfu. Ale pravidelná premávka už na nej nie je. Bola zastavená v roku 2001. Robia sa tu len občasné príležitostné nostalgické jazdy. Našiel som jednu stránku, kde je jedna takáto jazda pekne opísaná.

No, čo povedať na záver? Z Retzu sme už pokračovali autom do Brna k našim známym a potom domov. Nič vlakového sa už ďalej nekonalo. V Retzi sa skončili moje vlakové zážitky. Bol som rád, že som videl aspoň niečo. Bola to výlučne rodinná dovolenka, tak som sa musel uspokojiť aj s tým, čo som videl. Mne, neskúsenému cestovateľovi po svete aj toto malé povyrazenie do staníc v okolí môjho prechodného pobytu počas Vianoc, prinieslo radosť. Preto som sa rozhodol podeliť sa s vami s mojimi zážitkami v Rakúsku. Na záver fotogalérie som pridal aj niekoľko záberov z miest, ktoré som navštívil.