Zo Zvolena do Šiah s T 466.0253 na 8. narodeniny VLAKY.NET

1.6.2012 8:00 Redakcia VLAKY.NET

Prvá májová sobota v roku 2012 patrila jazde mimoriadneho vlaku pri príležitosti osláv narodenín internetového magazínu o vlakoch a železniciach VLAKY.NET už ôsmy krát. Dňa 5.5.2012 sme si historickým vlakom pripomenuli časy, kedy pravidelná osobná doprava na trati zo Zvolena do Šiah nebola ničím výnimočným a obyvateľov z okolia železničnej trate dopravovala za prácou či za blízkymi. Poďte si spolu s nami pripomenúť zážitky z našej narodeninovej jazdy :-)

Mesto Zvolen sa v sobotu prebúdzalo do pochmúrneho rána. Oblačnosť sedela v doline medzi kopcami, nie a nie sa rozplynúť, aby umožnila slnečným lúčom preniknúť k obyvateľom a návštevníkom mesta. Práve tých návštevníkov sa v meste Zvolen v ono sobotné ráno prebúdzalo aspoň o niekoľko viac ako po ostatné dni. Boli to najmä účastníci našej narodeninovej jazdy zo vzdialenejších kútov republiky a blízkeho zahraničia, ktorí do Zvolena prišli už o deň skôr.

Približne o pol ôsmej hodine rannej sa v RD Zvolen stretávame s prvými kolegami, ktorí sa budú počas dnešného dňa podieľať na zabezpečení jazdy mimoriadneho historického vlaku. Tú dnes realizujeme v spolupráci Klubom historickej techniky pri RD Zvolen. Ochotný personál zložený z dobrovoľníkov je nám nápomocný už pri nakladní tekutých chmeľových, ale aj hmotných zásob v podobe DVD, tričiek a šiltoviek. Na vozne umiestňujeme smerové tabule, spúšťajú sa prechodové mostíky medzi historickými vozňami série Ci, ktoré tvoria súpravu nášho historického vlaku. V hlavnej úlohe sa dnes predstavuje motorový rušeň T 466.0253 "Pielstick", alebo ako ho zvyknú členovia KHT familiárne nazývať aj "Pišta". Štart jeho motora si zachytaváme na videokameru, tak ako aj jeho otáčanie na točni a pristavenie k súprave vlaku.

T 466.0253 v čele narodeinového vlaku prichádza z depa do žst. Zvolen os. st., © Jakub Vyskočil
T 466.0253 v čele narodeninového vlaku prichádza z depa do žst. Zvolen os. st., © Jakub Vyskočil

Približne o 8:30 hod. je zostavená vlaková súprava pripravená na hranici depa čakajúca na uvoľnenie vlakovej cesty z depa na osobnú stanicu vo Zvolene - východzí bod jazdy mimoriadneho historického vlaku. Ťažké mračná stále visia nad Zvolenom a zahaľujú aj hrad ležiaci v blízkosti železničnej trate. Príchod nášho vlaku je už na stanici očakávaný prvými našimi cestujúcimi. Pravidelné osobné vlaky prichádzajú do Zvolena na čas, a tak o 9:45 hod. už nič nebráni tomu, aby náš narodeninový vlak začal ukrajovať prvé kilometre zo svojej dnešnej trasy: Zvolen os. st. - Krupina - Šahy a späť. Súprava nášho vlaku sa zaplnila priam do posledného miesta, medzi osadenstvom sa objavujú dobre-známe tváre z predošlých jázd, ale aj tváre nové, ktoré sa dnes s nami rozhodli cestovať prvýkrát.

Historický vlak počas fotozastávky pri južnom portáli neresnického tunela, © Igor Molnár
 Historický vlak počas fotozastávky pri južnom portáli Neresnického tunela, © Igor Molnár

Krátko po odchode nášho vlaku zo železničnej stanice Zvolen os. st. sa trasa vlaku stáča vpravo, prechádzame mostom ponad Slatinu a mostom ponad hlavný cestný ťah zo Žiaru nad Hronom do Lučenca a už od začiatku si vychutnávame cestu po železničnej trati, na ktorej bola pravidelná osobná doprava zastavená k 2. februáru 2003. Po pár minútach jazdy vchádzame do Neresnického tunelu, za ktorým sme si naplánovali prvú dnešnú fotozastávku. Pri južnom portáli tunela sú priestorové podmienky stiesnené, v rámci možnosti si však záujemcovia o fotografovanie historického vlaku vychádzajúceho z tunela nájdu svoje miesta. Súprava vlaku je po vystúpení fotografov zatlačená niekoľko desiatok metrov späť do tunela a následne pomaly vychádza von. Čo nás v tomto momente teší najviac, sú prvé slnečné lúče, ktoré k nám prenikajú po rozplynutí rannej oblačnosti. Slnko v tomto momente neosvetľuje náš vlak úplne ideálne, avšak dôležité je, že vyšlo a na ďalších fotozastávkach to už bude lepšie :-)

Fotiči čakajúci na svoj úlovok počas fotozastávky v Babinej, © Róbert Žilka

Ďalšie zastavenie nášho narodeninového vlaku je naplánované až na zastávke s nákladiskom Babiná. Máme tak dosť času zvítať sa vo vlaku s cestujúcimi, s ktorými sme sa nezvítali na stanici vo Zvolene, rozdávame pamätné lepenkové cestovné lístky a okrúhle červené odznaky, ktoré nám už z diaľky pomáhajú rozoznávať účastníkov našej narodeninovej jazdy. Cestujúci taktiež dostávajú brožúrku s informáciami o trati a miestach, ktorými náš narodeninový vlak dnes prechádza. Informácie o histórii trate aj tento rok pre našu jazdu zostavil Miroslav Kožuch. Počas pomalej jazdy vlaku si vychutnávame pohľady na okolitú prírodu a zaujímavosti, medzi ktoré patrí aj zrúcanina hradu na kopci pri zastávke Podzámčok. Železničná trať sleduje neďalekú cestu, a tak popri trati stretávame nejedného motorizovaného fotografa a filmára.

T 466.0253 s historickým vlakom počas fotozastávky v nákladisku so zastávkou Babiná, © Kamil Korecz

Za železničnou stanicou Dobrá Niva sa železničná trať odkláňa od hlavnej cesty zo Zvolena do Krupiny smerom na Sásu a Pliešovce. Projektanti železničnej trate takto vyriešili stúpanie a klesanie železnicnej trate, ktoré si vyžiadali miestne geografické podmienky. Trať sa k hlavnej ceste opäť vracia pri zastávke s nákladiskom Babiná, ktorú sme si vybrali ako druhé miesto pre zastavenie nášho vlaku za účelom fotografovania. Budova zastávky s nákladiskom je obývaná, jej obyvatelia taký ruch, aký nastal po príchode nášho vlaku na svojej zastávke, asi ešte nezažili. Fotografi zaujali svoje pozície a motorový rušeň T 466.0253 zatláča súpravu vlaku smerom na Sásu-Pliešovce, aby sa počas usilovného fotografovania súprava historického vlaku pomaly vrátila naspäť na zastávku. Naši cestujúci si mohli zachytiť atmosféru historického vlaku na zastávke, kde priam zastal čas - drevené stĺpy staničného osvetlenia či budova zastávky skrývajúca sa za mohutné tuje, aj to ostane po tejto fotozastávke zachytené vo forme fotografií a videa.

Historický narodeninový vlak počas opakovaného prejazdu pre fotografov pri obci Devičie, © Michal Cagáň

Náš vlak pokračuje vo svojej ceste a blížime sa k železničnej stanici Krupina. Ešte pred ňou prechádzame druhým a posledným tunelom (tunel pod Vĺčkom) na tejto železničnej trati a za neustávajúceho trúbenia, ktoré upozorňuje vodičov prechádzajúcich cez železničné priecestia, vchádzame do výpravcom obsadenej železničnej stanice Krupina. Tu na krátko zastavujeme, aby mohli pristúpiť ďalší cestujúci a hneď pokračujeme v našej ceste smerom do Šiah. Blížime sa k našej ďalšej fotozastávke, ktorú sme si naplánovali pri obci Devičie. Železničná trať tu prechádza popri kopčeku, z ktorého sa fotografom naskytlo hneď niekoľko zaujímavých pohľadov počas opakovaného prejazdu nášho vlaku v pozadí s krajinkou či kostolíkom v obci. Tí z nás, ktorí si vyšliapali vyššie na kopec, získali priam letecké zábery vlaku prechádzajúceho zelenou jarnou krajinou.

Príjemná atmosféra vo vlaku vydržala počas celého dňa, © Karel Furiš
Príjemná atmosféra v narodeninovom vlaku vydržala počas celého dňa, © Karel Furiš

Po približne 20 minútach fotografovania pri obci Devičie pokračujeme v jazde na našu ďalšiu fotozastávku - naplánovanú v železničnej stanici Hontianske Nemce. Tá je pre fotografov zaujímavá kostolíkom, ktorý sa týči nad železničnou traťou za krupinským zhlavím železničnej stanice. Náš vlak pózuje fotografom v stanici a znova je zatlačený späť, za účelom opakovaného prejazdu pre fotografov. Železničná stanica je obsadená pani signalistkou. Prekvapená z množstva ľudí vystupujúcich z vlaku v stanici nám požičiava kľúče od čakárne pre cestujúcich. Čakáreň bola zamknutá a v podstate v nej stojí čas od dôb zániku pravidelnej osobnej dopravy na tejto trati. Na tabuliach visiacich na stene figurujú časy odchodov a príchodov osobných vlakov ešte z čias, kedy pravidelná osobná doprava na tejto trati bola samozrejmosťou.

Jelenica sa s naším vlakom dala na preteky, bola rýchlejšia :-) © Peter Wlachovský

Náš narodeninový vlak si počas svojej cesty získava pozornosť nielen obyvateľov z okolia železničnej trate, ktorí na náš vlak pozerajú s údivom zo svojich záhradiek a okien domov, ale aj jelenej zveri. Tá sa rozhodla zmerať si rýchlosť s našim vlakom. Sledovať jelenicu bežiacu popri našom vlaku idúceho rýchlosťou do 40 km/h a ladnými skokmi prekonávajúcu rôzne prekážky bolo zážitkom, ktorý sa bežne nevidí. Treba poznamenať, že jelenica bola rýchlejšia a tak sa pomaly dostávala pred náš vlak. Napokon sa rozhodla skrížiť mu cestu, takže chvíľku to vyzeralo, že okrem normálneho gulášu sa dnes bude podávať aj guláš divinový. Stretu sa však našťastie podarilo pribrzdením vlaku predísť a na druhej strane vlaku sme jelenicu už len sledovali, ako sa nám ukryla v lese.

Historický vlak vedený rušňom T 466.0253 prechádza okolo mechanického vchodového návestidla, © Igor Molnár
Historický vlak vedený rušňom T 466.0253 prechádza okolo mechanického návestidla, © Igor Molnár

Ďalšia zastávka nášho vlaku venovaná fotografovaniu je naplánovaná v železničnej stanici Hontianske Tesáre, presnejšie pri mechanickom vchodovom návestidle zo smeru od Šiah. Tu si fotografi zväčňujú mimoriadny historický vlak vedený rušňom T 466.0253 prechádzajúci popri mechanickom návestidle, ktorých je na našich tratiach čím ďalej tým menej; technický pokrok sa zastaviť nedá.

Prejazd vlaku okolo mechanickej predzvesti pri obci Dvorníky, Marek L. Guspan
Prejazd vlaku okolo mechanickej predzvesti pri obci Dvorníky, © Marek L. Guspan

Keďže mechanické vchodové návestidlo má svoju mechanickú predzvesť pri zastávke Dvorníky, rozhodli sme sa tu naplánovať ďalšu fotozastávku nášho vlaku, aby sme si ho mohli vyfotiť aj počas prejazdu okolo žltej kruhovej mechanickej predzvesti. Aj v Dvorníkoch pristupuje niekoľko ďalších záujemcov o zvezenie sa historickým vlakom. Tentokrát už bez fotozastávok pokračujeme do železničnej stanice Šahy.

Narodeninový vlak vítajú v Šahách obyvatelia mesta aj s pánom starostom, © Kamil Korecz

Obyvatelia a zástupcovia mesta Šahy príchod nášho vlaku už očakávajú na železničnej stanici. Do stanice prichádzame načas podľa cestovného poriadku o 13:35 hod. Množstvo ľudí, ľudová hudba a stánok s prezentáciou mesta sú pri príchode vlaku do stanice pre nás veľkým a nečakaným prekvapením. Na železničnej stanici nás okrem pána výpravcu víta aj pán primátor mesta Šahy, ktorý nám tlmočí význam a vzácnosť príchodu nášho vlaku do ich stanice v čase, keď veľký otáznik ďalšej existencie visí už aj nad oklieštenou pravidelnou železničnou dopravou na trati Čata - Šahy.

Motorový rušeň T 466.0253 na konci výťažnej koľaje - bývalej trate do Maďarska, © Miroslav Kožuch
Motorový rušeň T 466.0253 na konci výťažnej koľaje - bývalej trate do Maďarska, © Miroslav Kožuch

Po príchode nášho vlaku do železničnej stanice Šahy je motorový rušeň odvesený od súpravy historického vlaku a nasleduje obiehanie súpravy vlaku. Počas tohto obiehania rušeň pomaly prechádza okolo vodnej veže, domčeku výhybkára až na úplný koniec výťažnej koľaje - bývalej trate do Maďarska. Takto sme si prevádzku na zrušenej trati aspoň symbolicky pripomenuli. Trať je viditeľná aj za štátnou hranicou, avšak je zarastená stromami, ktorých hrúbka kmeňov dokumentuje dobu, kedy táto koľaj prestala byť udržiavanou. Teleso trate od štátnej hranice do Drégelypalánku bolo vyčistené začiatkom 90. rokov pri jednom zo symbolických putovaní po trati. Záujemcovia sa mohli popri tejto bývalej železničnej trati prejsť pešo a pokračovať ďalej po násype k priepustu v telese trate.

Terčík pomáha s výdajom gulášovej polievky počas obedňajšej prestávky v stanici Šahy, © Igor Molnár
Terčík pomáha s výdajom gulášovej polievky počas obedňajšej prestávky v stanici Šahy, © Igor Molnár

Počas 2-hodinovej prestávky v Šahách podávame výbornú gulášovú polievku s čerstvým chrumkavým chlebíkom dovezeným priamo z pekárne v Kameníne. Guláš a chlebík spolu s osviežením v podobe nealko nápojov nám v Šahách pomáha zabezpečiť náš kolega Dodi spolu s jeho rodinkou, a môžeme konštatovať, že túto úlohu zvládli skutočne vynikajúco :-)

O 14:26 hod. prichádza do stanice pravidelný osobný vlak z Čaty vedený motorovým vozňom 812.049 ZSSK. Stretnutie nášho mimoriadneho historického vlaku a pravidelného vlaku v stanici je ďalším námetom pre fotografov počas obedňajšej prestávky v Šahách.

Historický vlak v spoločnosti historického vozidla VB v stanici Šahy, © Kamil Korecz

Úplnou čerešničkou na torte a najväčším prekvapením sa počas nášho pobytu v Šahách stáva príchod historických automobilov na železničnú stanicu. Tie mali práve v dnešný deň stretnutie na námesti v Šahách. Kedže náš vlak by sa na námestie nemal ako dostať, prišli tieto naleštené historické automobily na železničnú stanicu, a tak sme si spolu s našim vlakom mohli na stanici vyfotiť aj rarity, akými bola Volga v bielo-žltom nátere VB či krásny modrý Moskvič vytiahnutý z garáže priamo na stanici :-)

Historický vlak na bývalej železničnej trati zo Šiah do Maďarska, © Marek L. Guspan
Historický vlak na bývalej železničnej trati zo Šiah do Maďarska, © Marek L. Guspan

Čas odchodu narodeninového vlaku zo stanice Šahy na spiatočnú cestu stanovený na 15:35 hod. sa nezadržateľne blíži. Vďaka bohatému programu v stanici nám náš pobyt v Šahách ubehol skutočne rýchlo. Ešte pred odchodom je celá súprava vlaku zatlačená na výťažnú koľaj - bývalú trať do Maďarska, kde si celý historický vlak mohli fotografi vyfotiť ako osobný vlak prichádzajúci z Maďarska do stanice Šahy.

Náš vlak symbolicky vypravuje pán starosta mesta Šahy spolu s pánom výpravcom, © Oliver Dučák

Hodiny ukazujú čas 15:35, všetci cestujúci už sú nastúpení vo vlaku a vlak je pripravený na odchod. Náš vlak na spiatočnú cestu spolu s pánom výpravcom symbolicky vypravuje aj pán primátor Ing. Ján Lőwy, ktorý ako bývalý železničiar v minulosti bežne vypravoval vlaky zo stanice Šahy.

Narodeninový vlak odchádza zo žst. Šahy na spiatočnej ceste do Zvolena, Jozef Gulík ml.
Narodeninový vlak odchádza zo žst. Šahy na spiatočnej ceste do Zvolena, Jozef Gulík ml.

Počas našej spiatočnej cesty len pre rýchly výstup cestujúcich zastavujeme v Dudinciach a Dvorníkoch. Náš vlak na krátko zastavuje aj v Krupine. Mimoriadna technická prestávka sa koná následne na zastávke a nákladisku Babiná, ktorú si vyžiadal prehriaty motorový rušeň v čele nášho vlaku. Zhruba po 5 minútach pobytu v Babinej smerujeme do železničnej stanice Sása - Pliešovce, kde sme si naplánovali fotenie nášho narodeninového vlaku v lúčoch zapadajúceho slnka, a počasie nám plány dnes našťastie neprekazilo. Práve naopak, počas celého dňa si užívame priam ideálne počasie, ako stvorené pre našu mimoriadnu jazdu. Na modrej oblohe sa miestami presúvajú biele obláčiky, teplota vzduch na úrovni príjemných 20-25°C, čo viac sme si mohli priať? :-)

Fotozastávka počas spiatočnej cesty do Zvolena v železničnej stanici Sása - Pliešovce, © Miroslav Kožuch

Posledná fotozastávka je naplánovaná na zastávke Podzámčok. Po príchode nášho vlaku do zastávky sa fotografi rozostupujú popri trati, a historický vlak prechádza zastávkou tak, aby sme si vlak mohli vyfotiť nasvietený lúčmi zapadajúceho slnka v pozadí s kopčekom so zrúcaninou hradu. Krásna bodka, čo sa týka dnešného programu fotozastávok.

Prejazd historického vlaku v zapadajúcom slnku pri zastávke Podzámčok, © Igor Molnár

Pred nami sú posledné kilometre a minúty dnešnej, v poradí už 8. narodeninovej jazdy VLAKY.NET. Posledné momenty si vychutnávame sledovaním okolia železničnej trate, likvidovaním posledných chmeľových tekutých zásob v bufetovom vozni a rekapitulovaním zážitkov z dnešného dňa. Do cieľa našej cesty, železničnej stanice Zvolen os.st., prichádzame podľa cestovného poriadku o 18:28 hod. Lúčime sa s našimi cestujúcimi, ktorí na svojej ceste domov presadajú na ďalšie vlaky smerujúce do rôznych kútov Slovenska, Česka, Rakúska, Nemecka a Poľska - do miest, z ktorých nás dnes prišli podporiť naši priaznivci, naši cestujúci.

Narodeninová jazda objektívom kamery Karla Furiša:

Reportáž z 8. narodenín VLAKY.NET ste si mohli vo zvukovej podobe vypočuť aj vo vysielaní Slovenského rozhlasu:

Elektronické reportáže z našej narodeninovej jazdy ste si už mohli prečítať aj na stránkach:

Za podporu podujatia ďakujeme našim partnerom:

T 466.0253 zatláča súpravu narodeninového vlaku do depa, © Marek L. Guspan
T 466.0253 zatláča súpravu narodeninového vlaku do depa, dovidenia! © Marek L. Guspan

Naše poďakovanie patrí najmä členom Klubu historickej techniky pri RD Zvolen, ktorí nám pomohli zabezpečiť našu narodeninovú jazdu a skutočne ochotným prístupom tak prispeli k nezabudnuteľným zážitkom, fotografiám a spomienkam, ktoré budeme ešte dlho nosiť v pamäti. Ďakujeme!

Naša jazda by sa však nemohla uskutočniť bez Vás - našich cestujúcich. Ďakujeme, že ste nás svojou účasťou podporili a tešíme sa na stretnutie s Vami opäť o rok :-)

Dovidenia!

Čo neurobia fotiči pre lepší záber vlaku :-) © Marek L. Guspan
Čo neurobia fotiči pre lepší záber vlaku... :-) © Marek L. Guspan

Foto v titulke: Historický vlak spolu so služobným vozidlom VB na stanici v Šahách, 5.5.2012, © Marek L. Guspan