Železničná trať Goleszów – Cieszyn, 4 roky po ...

14.2.2014 8:00 Lukáš Holeš

Po článkoch o tratiach Podczerwone – Suchá Hora a Suchá Hora – Trstená by mal logicky trilógiu o bývalom železničnom spojení medzi Slovenskom a Poľskom ukončiť článok Nowy Targ – Podczerwone. Pretože tento článok je komplikovaný na fotenie, nechce sa mi do neho. Trať je už dávno rozobratá, takže už mi nemá ani čo utiecť. Tak som si odskočil kúsok na západ, do môjho obľúbeného Cieszyna.

Trať číslo 190 Bielsko-Biała Główna – Český Tešín

V decembri roku 2013 ubehli 4 roky od zrušenia železničnej dopravy na trati na úseku Goleszów – Cieszyn (- Český Tešín). Pár rokov sa nič nedialo až PKP PLK (Polskie Koleje Państwowe - Polskie Linie Kolejowe, poľská obdoba našich ŽSR) v roku 2012 vydali zoznam tratí na zrušenie s celkovou dĺžkou okolo 2000 km. Plán sa našťastie trochu utriasol a zrušenie by malo znamenať len uzavretie, nie demontáž. Citujem vyjadrenie PKP PLK z článku Rynku kolejowego: Jak zapewnia PKP PLK, żaden z odcinków nie zostanie zlikwidowany, a jedynie czasowo wyłączony z ruchu. Z pôvodných 2 000 km tratí sa uzavrie 910 km v roku 2014 a so zvyškom sa uvidí podľa dopytu dopravcov. A trať 190 dopadla nasledovne:

Názov trate
9,800 km
ihneď
Bielsko-Biala Główna - Cieszyn
Bielsko-Biala Główna - Skoczów
22,494 km
uvidí sa

Dĺžka trate Bielsko-Biała Główna – Český Tešín je 41,181 km a prevádzkovo je rozdelená na niekoľko častí. Prvá časť Bielsko-Biala Główna – Skoczów je bez prevádzky. Druhý úsek Skoczów – Goleszów využívajú osobné vlaky dopravcu Koleje Śląskie na trase Katowice – Wisła Głębce. Okrem nich tam chodí vlak TLK Wisła dopravcu PKP Intercity na trase Warszawa Wschodnia - Wisła Głębce. Treťou časťou, znova bez prevádzky je úsek Goleszów – Cieszyn. Štvrtou časťou je krátky úsek Cieszyn – Český Tešín, ktorý spája Poľský Cieszyn s Českým Tešínom. Tento je tiež bez prevádzky.

Historická budova železničnej stanice Cieszyn je už v dosť zlom stave

Plán výletu

Hlavným cieľom výletu bolo prejsť pešo a pofotiť necelých 10 km dlhú trať Goleszów – Cieszyn. Naschvál som tento zvolil smer, pretože dostať sa z Cieszyna (Českého Tešína) domov je jednoduchšie.

Odchod

11 min.

294,4 km

27,77 EUR

Až po výlete, doma pri pozeraní máp mi došlo, prečo sa sprievodca v druhom vlaku pousmial nad mojim „zaujímavým“ lístkom. Veď posúďte sami, akou okľukou som sa dostal do stanice Goleszów.

Nastúpil som v stanici Rajcza (červená šípka), prestúpil na zastávke Goczałkowice
(oranžová šípka) a vystúpil na stanici Goleszów. Stanice Rajcza a Goleszów
sú od seba vzdialené vzdušnou čiarou 37 km. Vlakom som prešiel 127 km

Cestovný lístok cez internet až na druhý pokus

Nákup cestovného lístka sa mi podaril až na druhý pokus. Na vyhľadávanie lístkov v Poľsku som použil osvedčený vyhladávač spojenia, ktorý mi našiel spojenie podľa tabuľky vyššie. A tak som išiel na stránku dopravcu Koleje Śląskie kúpiť lístok. Prvou zástavkou, kde sa stretávajú linky S5 (Katowice – Zwardoń) a S2 (Katowice – Wisła Głębce) je Goczałkowice-Zdrój. Rozklad-PKP tam naplánoval aj prestup. Ale vyhľadávač KS natvrdo vložil prestup v stanici Pszczyna.

Cestovný lístok

Nedokázal som to zmeniť, tak mi zostalo sa len s tým zmieriť. Stanice sú do seba vzdialené len kúsok, takže tých pár zlotých (centov) navyše prežijem. Lístok sa dá kúpiť bez registrácie, ale vtedy sa nedá zaplatiť kartou (Len cez internetové stránky poľských bánk). Takže zaregistrovať, znova naklikať a zaplatiť platobnou kartou. Tentoraz sa už podarilo.

Budík 02:00

Na potvoru musí dávať ČT2 v sobotu večer bondovky a ja ich na potvoru musím pozerať. V predvečer výletu, 11.01.2014 to bol film Špión, ktorý ma miloval (1977). V hlavnej úlohe Roger Moore. Po pár hodinách spánku vstávanie, sprcha, jedlo a doriešenie drobného problému s lístkom.

Ráno som vlastne začal rozmýšľať, kde prestúpim. Mal som teoreticky 3 možnosti: Goczałkowice-Zdrój, Goczałkowice a Pszczyna. Preto som zapol počítač, naklikal Google maps a hľadal stanice a zástavky. Principiálne mi bolo jedno, kde by som prestúpil. Goczałkowice-Zdrój som však vylúčil, pretože sa mi zdal mimo civilizácie. Pszczyna je zase posledná šanca a to som riskovať nechcel. Preto som zvolil zlatú strednú cestu a prestup naplánoval na zastávke Goczałkowice.

Rajcza – Goczałkowice – Goleszów

Železničná stanica Rajcza, 04:35 ráno. Tu som začal vlakovú časť výletu

Prvým vlakom výletu bol spoj KS49734 linky S5 (Katowice – Zwardoń) na úseku Rajcza (04:46) – Goczałkowice (06:21). Na tento ranný vlak sme čakali až dvaja. Presne o 04:46 dorazila modernizovaná jednotka EN71. Zvnútra je to oproti pôvodným kýbľom luxus, ale pôvod sa nezaprie. Zásuvky a informačný systém sú plus, len je to trochu nedomyslené. Buď nefungovali displeje, alebo bol iný problém. Namiesto dátumu, času, čísla, linky, cieľa a dnešných menín by som uvítal radšej aktuálnu a nasledujúcu zastávku.

Vnútro modernizovanej jednotky EN71. Obrazovka napravo „ništ“ ...

Cesta ubehla rýchlo, najmä kvôli poručíkovi Colombovi a jeho netradičným vyšetrovacím metódam v mojom PDA. Aj keď som si ten film moc neužil, pretože som musel dôkladne sledovať kde vlastne sme. Cestou sa vlak zaplnil, ale to bol len optický klam. Cestujúci bez lístka musia nastupovať vpredu a to spôsobuje, že jednotka sa zapĺňa najmä vpredu. Zadná polovica jednotky bola takmer prázdna.

Nástupište zástavky Goczałkowice. Pohľad v smere na Katowice

Vystúpil som na zastávke Goczałkowice, prešiel na opačnú stranu a čakal na ďalší vlak. Tým bol KS49310 linky S6 (Katowice - Wisła Głębce) s odchodom 06:40 Goczałkowice a príchodom 07:40 Goleszów. Táto trať po stanici Zabrzeg Czarnolesie odpája z hlavného koridoru na Moravu. Mimo koridoru je stav trate katastrofálny a tak sa vlak vlečie rýchlosťou okolo 30 km/h. S niekoľko minútovým meškaním prichádzam do druhého cieľa dňa.

Budova železničnej stanice Goleszów

Spravím si rýchle druhé raňajky, prezujem sa do turistických topánok a o 08:00 začínam túru. Vlak, ktorý ma doviezol pokračoval ďalej a doľava, smerom na Wisła Głębce. Ja som šiel tiež ďalej, ale doprava na Cieszyn.

Železničná trať Goleszów - Cieszyn

Koniec koľajiska železničnej stanice Goleszów w smere Wisła Głębce/Cieszyn

Oblúk vľavo je smer Wisła Głębce. Ja pokračujem priamo doprava na Cieszyn. A uprostred je stanovište výhybkára s veľmi zvedavým ujom. Ako som šiel okolo, kukal z každého okna na mňa. Tak som to nevydržal a šiel som mu zaklopať, povedať, že čo ako, pozdraviť, potvrdiť si, že idem správne. Ujo sa len usmial a že „dobrze“, tak som šiel ďalej. Čakala ma túra, ktorá ma veľmi prekvapila. Samozrejme v dobrom. Mojími spoločníčkami sa stali srnky, ktoré som stretal každú chvíľu.

Koľaj v smere na Cieszyn. Výhybky do bývalého depa

Po opustení železničnej stanice Goleszów som sa čudoval, že kde je ten nevyhovujúci železničný zvršok. Podvaly vyzerali ako nové, štrk bol relatívne čistý. Ale nevrav hop, kým nepreskočíš. O pár metrov...

Železničná trať pomaly sa meniaca v električkovú

Trať sa neustále menila. V Goleszówe som začal na relatívne čistej udržiavanej trati. Potom prišiel úsek s trávnatym kobercom, ktorý zachvíľu zmizol. Pri vchodovom návestidle železničnej stanice Goleszów zase trochu zarástol. Takto sa to neustále menilo.

Relatívne nové podvaly striedali také v ktorých by vám aj noha ostala

Prvá zástavka po ceste: Goleszów Górny

Výlet som začínal v stanici Goleszów, čo je km 28,448 železničnej trate. Zástavka Goleszów Górny sa nachádza na km 30,035. To znamená, že som prešiel 1,587 km trate. Doteraz sa trať mierne vlnila a striedali sa ľavé a pravé oblúky. Po prejdení zastávky Goleszów Górny nasleduje vyše kilometra dlhý rovný úsek.

Rovný úsek je ukončený pravotočivým oblúkom s prídržnou koľajnicou

V km 34,1 začína trať mierne stúpať v tiahlom pravotočivom oblúku. Na vrchole stúpania skončí pravotočivý oblúk a trať začne mierne klesať v tiahlom ľavotočivom oblúku. Prídržnica sa presunie z pravej strany na ľavú.

Kúsok rovnej trate na vrchole

Vyhnili?

Zastávka Bażanowice

Po prejdení tiahleho ľavotočivého oblúku sa zjavila zastávka Bażanowice. Začal som na stanici Goleszów, čo je km 28,448 železničnej trate. Nasledovala zástavka Goleszów Górny na km 30,035 a aktuálne som bol na zastávke Bażanowice, km 32,367. Prešiel som teda 3,919 km. Na kilometri 33,3 sa zjavilo návestidlo.

Návestidlo v smere Goleszów

Z celej prechádzky som mal pocit, ako keby uzavretie trate prišlo zo dňa na deň. Na trati boli úseky s vymenenými pražcami, opravenými pripeustami, natretými zábradliami a novotou svietiacimi návestidlami. Proste kontrasty typu zhrdzavený stĺp s novučičkou reflexnou návesťou a návestidlom. Ako keby sa o trať niekto denno denne staral a zajtra sa na to „vybodol“. No ale pokračujme ďalej.

Prekvapenie na kilometri 34

Ako som šliapal, zrazu som si všimol, že tu nie je trolej. Tak som sa kúsok vrátil a spravil fotografiu na kilometri 34,0. Tu trolej dočasne končí. Či ju niekto „potreboval“, alebo „vyhnila“, to neviem.

Nepripomína vám to električkové trate v niektorých mestách?

Doteraz sa mi trať zdala v pohode. Ale to utopenie v tráve značí, že údržba tu musela byť zanedbaná dlhodobejšie. Ako som pokračoval ďalej, trať sa postupne vynárala z trávnatého koberca. Úsek ďalej sa viac – menej nemenil. Trať sa naustále kľukatila a pomaly približovala k Cieszynu. Prítomnosť mesta však bolo cítiť minimálne v jednej veci. Vandaloch.

Vandali ako súčasť civilizácie?

Prítomnosť Českého Tešína bolo zase cítiť v podobe železničného hluku. Počas prechádzky som počul hluk vlakov a chvíľu stál vedľa trate. Čakal som vlak. Po dvoch minútach mi našťastie došlo, že to asi bude spoza kopca. Po dlhom čase sa ale konečne zjavilo aj niečo iné.

Železničná zastávka Cieszyn Mnisztwo

Zjavilo sa nástupište zastávky Cieszyn Mnizstwo. Pri pohľade na stĺpy trakčného vedenia som začal hľadať stopy po ďalšej koľaji. Nemalo to logiku, aby boli výložníky také dlhé. Baza Kolejowa potvrdila moju domnienku, v minulosti tu bola aj ďalšia koľaj. Zrekapituloval som si aj vzdialenosti. Začal som v stanici Goleszów (km 28,448), pokračoval cez Goleszów Górny (km 30,035), Bażanowice (km 32,637) a aktuálne stál na zastávke Cieszyn Mnisztwo (km 36,288). Prešiel som už teda 7,84 km.

Srnka na trati. Nájdete aj zvyšné dve v kríkoch?

Pomaly som sa teda blížil ku mojej túry. Od stanice Cieszyn ma delili síce ešte necelé 2 kilometre, ale už som bol v meste. Trať sa kľukatila mestom až som sa dostal na stanicu Cieszyn.

Cieľ výletu, železničná stanica Cieszyn

V čase môjho príchodu stál na železničnej stanici jediný vlak. Bola to motorová jednotka SA109-005. Po jej odfotení som si sám pre seba oficiálne ukončil výlet a začal plánovať cestu domov. Za hodinku a pol ide vlak z Českého Tešína, takže už len prejsť do Českého Tešína, dačo zjesť domov.

GPS záznam z trate Goleszów – Cieszyn

Počas celej prechádzky som mal zapnutý GPSLogger. Následne som cez stránku MAPLORER GPX vyexportoval grafy a mapy. Začneme s mapou trasy podľa Google maps:

Mapa ukazuje prejdenú trasu podľa GPSLogger-a. Išiel som v smere doľava na Cieszyn.
Farba čiary je závislá od nadmorskej výšky úseku podľa tabuľky

GPS záznam ďalej ukazuje, že som prešiel celkovo 10,46 km. Celkové stúpanie bolo 66m, klesanie 127m. Najvyšší bod trate má nadmorskú výšku 354 m. n. m. a najnižší 273 m. n. m. Tieto dáta dokazuje aj nasledujúci výškový profil trate:

Graf začína nadmorskou výškou stanice Goleszów a končí nadmorskou výškou stanice Cieszyn

Dĺžka prechádzky bola podľa GPSLogger-a 10,46 km a prejsť mi to trvalo 3 hodiny a 45 minút. Moja priemerná rýchlosť bola 2,79 km/h. Detailnejšie si môžete údaje pozrieť na stránke, kde sú uložené.

Čo nabudúce?

To ani srnka netuší. A že ich na tej trati bolo. Ďalším cieľom by mohol byť úsek Český Tešín – Cieszyn. Zoznam tratí určených na „uzamknutie“ je dlhý a možností je veľa.

Použité zdroje:
  1. Linia kolejowa nr 190 – Wikipedia, wolna encyklopedia
  2. 2 tys. km linii mniej! Oto lista - správa na webe Rynek Kolekowy
  3. Linia Bielsko-Biała Główna - Český Těšín - o trati na webe Ogólnopolska Baza Kolejowa