Do Česka zkuste jet přes Głuchołazy

18.7.2007 14:13 Karel Furiš

Jízdenku do Polska mám již delší dobu a aby nepropadla, tak jsem uskutečnil přejezd hraničním přechodem Głuchołazy, kde jsem dříve jen projížděl peážními vlaky. A z Ostravy padl tip na trasu přes Bohumín tam a přes Głuchołazy zpět. Jelikož z Ostravy jezdí přímý vlak do Ratiboře, tak jsem začal u něho a plánoval vlaky dále, abych do večera byl doma v Ostravě. Možností bylo několik, ale zajímavá trasa se mi zdála s použitím szynobusu, který jsem jen viděl a nikdy v něm nejel.

Takže máme krásné datum 13. v pátek. Ráno odjezd z Ostravy-Svinova na hlavní. Hned na příjezdu z Polska je můj vlak opožděn asi o 15 minut. Z hlavního odjíždím pantografem PKP, Poláci jej nezývají „kibelek“. V Bohumíně proběhne kontrola a sám v přeplněném vlaku pokračuji do stanice Chałupki, kde přistoupila hrstka lidí. Kolem 9:00 přijíždím do Racibórze. Prohlídnu si stanici, kousek zajdu směrem do centra a pak zpět na stanici. Zaujalo mě stavědlo, a tak jsem se vydal na prohlídku. V pohodě a klidu, nikdo nic nenamítal, dokonce jsem mohl uvnitř si vyfotit funkční zařízení, které pocházelo z počátku 2.světové války.

Po jedenácté hodině odjíždím „kibelkem“ do stanice Kędzierzyn-Koźle. Opět fotografují stanici zvenku i uvnitř . Stanice patří taky k těm starším na PKP. Stavědla jsou zde podobná jako v žst. Racibórz. Tady odtud budu projíždět trať do Nysy zmiňovaným šinobusem. Trať vede v blízkosti českého pohraničí. Částečně je dvoukolejná a není elektrifikována. Před třináctou přistavují motorový vůz (autobus szynowy) SA 103-013. Je celkem dost zaplněný a odjíždíme na čas. Uvnitř už to není až tak pěkné jak zvenku. Sedačky jsou dost na sebe nalepeny a pro některé cestující to může být problém. Asi v polovině poprosím strojvedoucího o krátké video a nakonec jsem zůstal na stanovišti až do cíle cesty. Do Nysy se sjíždí z mírného kopce.

Nysa je nazývána taky Slezským Římem. Jsou zde věže Wrocławska a Ziębicka, kościół św. Jakuba i Agnieszki. A spousta dalších staveb. Nedaleko je i Jezioro Nyskie. Po obědě a procházce městem se vracím na stanici ulovit pár snímků. Provoz zde není nijak velký, vlaky odjíždí do stanic Kędzierzyn-Koźle, Jeseník, Opole a Kamieniec. Zastavují zde i rychlíky do měst Jelenia Góra, Katowice a Lublin. Někde v křoví v bývalém depu jsou schované rezavé parní stroje. Nachází se zde i točna, ale asi se už nevyužívá.V 17:45 přijíždí můj vlak z Opole do Głuchołaz a Jeseníku. Všichni cestující vystoupili až na jednoho, který cestoval jako jediný odvážný až do Jeseníku. Vyfotím si objíždění lokomotivy PKP SU 42 516. Po šesté večer odjíždíme. Tady tento kousek z Nysy do Głuchołazy jedu poprvé.

Do Głuchołaz přijíždíme na čas a čekáme na zpožděný vlak z Čech do Opole. Jsem poprvé legálně venku ve stanici. Vše si prohlédnu, co jde, vyfotím. Konečně přijíždí vlak od Jeseníku: dva vozy PKP a v čele 749 250. Tak že polská mašinka najede na polskou soupravu a česká na českou soupravu. Za chvilku je stanice prázdná a já mám přes hodinu čas. Dál budu pokračovat osobním vlakem z Jeseníku do Krnova. Fotografuji si stanici ze všech stran a jdu na výzvědy za výpravčím. Velice ochotně mě informoval o minulosti a současnosti. A protože já jsem v Jeseníku narozený, tak jsem přes tuto stanici projížděl už od r. 1962 a taky něco pamatuji. Pan výpravčí mně dokonce ukázal a dovolil vyfotit jízdní řád asi z r. 1953, kde je ještě místo Katowic název Stalinogrod. Dále jsme hovořili, že PKP chce vybudovat zastávky v blízkosti centra a v nedaleké Pokrzywnej. Poděkoval jsem a odcházím fotít příjezd mého vlaku do Čech přes Głuchołazy.

Sólo motorový vůz 843 019 přijíždí, rychle si ho cvaknu a pospíchám podchodem na druhé nástupiště, ať mi neujede. Odjíždíme, cestou zamávám výpravčímu a s přestupem v Krnově a Opavě východ přijíždím s desetiminutovým zpožděním do Ostravy-Svinova. To bylo poprvé, co jsem v Polsku pokecal s tolika lidmi. Hodně jsem se dozvěděl a všem projížďku přes Głuchołazy doporučuji. I ti, co nemají režijní výhody, tak cesta není až tak drahá. Touto cestou skončila moje dovolenka a ráno do rachoty.