Krušné putování

31.7.2008 8:00 Miloslav Bednář

Tak se rok s rokem sešel a já jsem opět s kamarádem vyrazil na železničně-cyklistický výlet po vlastech českých, případně blízkém okolí. Měli jsme plán a podrobný rozpis, který ale byl po prvním dnu tak trochu utopií. Chtěli jsme projet část Krušných Hor na kole s kamerou a foťákem, také tratě č.137,142,145,148 a 149. Plán vzal za své díky MFF v Karlových Varech a nemožnosti sehnat ubytování. Opět se potvrdilo, že někdy je lepší improvizace jak všechny pracné plány.

Je tedy ráno 5.7.2008,když nastupuji asi ve dvě hodiny ráno v Č.Třebové do "komfortního" rychlíku č. 420 plného východních cizinců jedoucích na sever Čech. Protože nehodlám riskovat konflikt,případně jinou životní komplikaci, raději i s kamarádem,který přistoupil v Kolíně stojíme až do Prahy,kde se jedno kupé uvolnilo,takže se bez větších komplikací dostáváme včas do Chomutova. Tam s hrůzou čekáme, jak se s koly dostaneme do přistavené moderní jednotky řady 810 0 vzhledem k její prakticky neomezené kapacitě pro přepravu turistů a jejich vybavení jmenovitě našich dopravních prostředků.

5.7.2008 - NováVes u Křímova © Miloslav Bednář

Mé České dráhy nezklamaly,byli jsme poslední, kdo se na palubu nalodil. O týden dřív tam prý,dle vyjádření místních 20 lidí zůstalo. Potvrdilo se mé životní krédo "Blbej můžeš bejt,ale musíš mít kliku". Tu jsme skutečně měli, protože počasí přálo,motorek vrčeli když měl trochu děravý výfuk,takže zvuk připomínal vykuchané výfuky u vozů Škoda 100 z Mladé Boleslavi/ pro mladší čtenáře,zahájení výroby1969/, i já jsem byl šťastným vlastníkem i s tím výfukem. Takže z 355 mn./m. z Chomutova jsme vyrazili směr Vejprty po trati č. 137,jak se říká na Slovensku "hore brehom" na Křímov/750m./,kde je železniční museum,venku stojí parní mašina/snad 414,nebo 411/nestačil jsem podrobnosti zjistit a neudělal jsem ani fotku,byl to prostě fofr.

Potom následovalo Výsluní,kde v dobách minulých bylo školící středisko ČSD.Vím,že zde probíhaly ,,motorové kursy,ale asi i jiné. Následuje Rusová/825m/,Měděnec 830m, kde asi před 15 lety skončila těžba asi měděnce,potom Měděnec zastávka, a z nejvyššího bodu u Kovářské-městyse /865m./začínáme "padat"do Vejprt na úroveň 765 m.n./m. Jaký mám dojem? Poměrně udržovaná trať,budovy v příšerném stavu zralé na pár kilogramů dynamitu.Traťová rychlost v jednom místě dokonce 90 km/hod. Krásné okolí, spousta"větráků"-copak asi dělají p. Bursík a jemu podobní,nebo snad jsou "Německé" peníze silnější? Podle názvu,bych tuto tratˇzařadil do kategorie"před zavřením" a proto doporučuji, zájemci spěchejte.

5.7.2008 - Vejprty - setkání generací © Miloslav Bednář

Vejprty nádraží mi tak trochu připomínají budovou nádraží v Železné Rudě, asi 200 m. za zhlavím je německá hranice a trať pokračuje do Cranzahlu,kde je společné nádraží s "úzkou"750mm.do Oberwiesentahlu,jejíž fotky jsou také v galerii.Po nafocení a natočení jsme vyrazili z Vejprt směrem na Klínovec ,přes České Hamry stále vzhůru,podle silnice nás doprovází státní hranice,kterou tvoří potok.Před sebou máme Klínovec u nás a Fichtelberg na německé straně.Mezi Hammerunterwiesenthalem(strašný co?)a Oberwiesenthalem jsme si ty parní 99-ky vyfotili. Jezdí zde denně 6 souprav,délka trati je 17,3 km.Čísla lokomotiv 99772,773,785,786,789,794.Trať se jmenuje Fichtel berg bahn a uzavření jí určitě nehrozí.

Po svačince a s nezdolným odhodláním vyrážíme opět do kopce, Krušné Hory mají přiléhavý název,po projetí Loučné se jako zázrak objevuje 1.Dámská lanovka-tak zní její název. Po opatrných dotazech,zdali se na ní mohou svézt i dva důchodci mužského pohlaví(tedy aspoň si to myslíme)zdoláváme asi posledních 250 výškových metrů zavěšeni i s koly za 50 Kč vrchol Klínovce 1244m.n/m.Přes Boží dar,Horní Blatnou, Hroznětín, Merklín a Karlovy Vary do obce u Karlových Var,kde jsme byli ubytovaní následující 3 noci. Pozn.velice dobré ubytování,rozumná cena,možnost dodání snídaně. Adresu pro příp. zájemce dodám.

5.7.2008 - konečná lanovky na Klínovci © Miloslav Bednář

Druhý den ráno 6.7.2008,opět pěkné počasí,to bylo zařízeno, vyrážíme směr Stanovice,přes hráz vodní nádrže směr Hlinky,Vodná,kde se napojujeme na trať č. 149-Mariánské Lázně - Karlovy Vary dolní. V Bečově jsme navštívili místní zámek a hrad,kde je uložen Relikviář sv. Maura. Popisovat to nebudu,každý,kdo má zájem si na Internetu může vše najít,jenom chci říci,že to je chyba,jestliže se někdo v okolí pohybuje a tuto expozici vynechá.Po skvělém obědě jsme se přesunuli"kolmo" do 22 km vzdálené Teplé,kde je známý klášter Premonstrátů. Je to vzácná církevní památka v dost zbědovaném stavu,je však vidět,že snaha o opravy je chybí ovšem peníze.

Tady se na nás "Svatý Petr" rozlobil a než jsme dojeli na nádraží v Teplé,tak nás pěkně vypláchl.Cestu zpět do Tepličky u K.V. jsme absolovovali potupně ve vlaku Německou jednotkou a s Viamontem.7.7.2008 ráno nic moc. Vyrážíme směr Březová, tady ovšem zakufrujeme a místo v Doubí skončíme na zast.Cihelny,takže zpátky a směr údolí Ohře na Svatošské Skály,okolo Ohře do Lokte,asi 10 km krásným údolím. Hrad v Lokti stojí na ostrohu na Ohří. Nás však více zajímá další z tratí a sice č. 144 z Nového sedla do Lokte předm.a její pokračování,dnes již zrušený úsek do Krásného Jezu,který leží na trati 149.Takže pár fotek z Lokte a šup dolů do stanice,kde čekáme na pár vlaků Os 27 138/27 112 viz foto.

7.7.2008 - Loket - vystupovat © Miloslav Bednář

Z Lokte opět asi14 km stoupání,tentokrát okolo zrušené části až na vrchol,kde se v Horním Slavkově trať odklání do K.Jezu a my sjíždíme opět do Bečova,kde budeme fotit a filmovat exteriéry úseku tratě č. 149 Bečov-Louka u Mar. Lázní. Ještě ke zrušené části 144-ky. V celém původním úseku bylo 11 mostů,3 viadukty,4 tunely. V Bečově na odjezdové straně směr M.Lázně "chytáme"mechaniky s Viamontem,potom objíždíme další 4 tunely na 149-ce,abychom z Louky u Mar. Lázní opět použili služeb soukromého dopravce a s videokamerou na stanovišti nafilmovali úsek Louka-Teplička.Ještě záběr zasloužené odměny,nebyla to nějaká festivalová kočka,jsme totiž materialisté.

A v úterý už jenom Karlovy Vary - Česká Třebová. Bilance? 187 km na kole cestou necestou,či spíše kopcem nekopcem, 60 min. video záznamu,asi 200 použitelných fotek. Pokud to někdo dočte až sem, berte to jako návod na poznání 3tratí, jedné zrušené,jedné před zrušením a jedné snad zachráněné.