Vlakom do Hong Kongu

13.2.2013 8:00 Ing. František Smatana

Pamätníci si možno spomenú na môj starší článok, kde som sa sťažoval (sám na seba), že som počas môjho pobytu v GuangZhou (GZ, Kanton) neskúsil cestu do neďalekého Hong Kongu (HK) vlakom. Ale pretože za a) šťastie býva unavené opakovane, a za b) niektorí jedinci dostanú šancu 2x, nedávno som predsalen do HK vlakom cestoval. Dokonca obojsmerne.

Ako k tomu došlo

Zmenou projektu som sa dostal naspäť na juh Číny. Mesto ZhaoQing (ZQ, čítaj: caočin) je síce ďalej od HK ako GZ, ale stále aj pre Európana v akceptovateľnej vzdialenosti. Lebo snáď som to už spomínal: keď sa budete baviť s Číňanom a ten vám povie “nie je to ďaleko”, pre nás to bude sakra ďaleko. Lenže tých niečo viac ako 200km z HK do ZQ je tak akurát na peknú jazdu vlakom.

Navyše som sa akosi dozvedel, že hongkonská firma MTR prevádzkuje priame spojenie do ZQ! Prečo akurát s týmto mestom? Po pravde poviem, nie som si istý. ZQ je síce pekné mesto (keď si pozriete jeho mapu uvidíte veľké jazerá priamo v meste, a to naozaj pomáha; rozmýšľam, že z tohto pohľadu je ZQ najkrajším čínskym mestom v akom som pobýval), blízko je výletné miesto (údolie v horách DingHu), ale aby sem vypravovali špeciálny vlak, no neviem. Žeby to bola služba občanom? To je pre mňa ako odchovanca reálneho socializmu a kapitalizmu slovenského typu skoro nepredstaviteľné…

Mapa ZhaoQing - Hong Kong; zdroj: google.com

MTR ponúka

Tu zopakujem, že tento spoj mi veľmi sekol. A služby MTR som ocenil. Ale aby som len nechválil: lístok nie je lacný. Za jeden smer zaplatíte 235.- hongkongskych dolárov (hkd, čo je asi 23 euro). Cena je uvádzaná v hkd, lebo takto je stanovená a pri kúpe lístka v Číne ju prepočítajú na yuany momentálnym kurzom; ja som platil 191.50 rmb (november 2012). Cesta z HK bola za hkd. Lístok je zároveň miestenka.

K službám patrilo aj občerstvenie ponúkané obsluhou vo vlaku. A tu sú ceny úplne uletené. Objednal som si pivo; jednak ma prekvapili AKO mi ho doniesli (viď foto), a jednak jeho cenou: 33 rmb (4 eurá)! Za obyčajné čínske pivo, ktoré v obchode kúpite za (povedzme) 5 yuanov. Doplním, že MTR ponúkajú aj iné trasy. Menovite do GuangZhou, konkrétne do stanice GZ East (východ), do Pekingu a do Šanghaja. Z nich máte v galérii naskenované letáky z posledných dvoch. MTR ich vedie pod názvom “Through Train”.

Mapka trati Through Train; zdroj: archív FS (sken z časopisu)

Pre vašu (neúplnú) informáciu, MTR je firma, ktorá prevádzkuje metro v HK. V čínskej tlači som čítal o MTR zaujímavú informáciu, vraj je to jediná dopravná firma, ktorá nie je v strate. Vysvetlenie bolo, že vlastnia pozemky v staniciach metra v HK, a ich rozumným využitím a prenájmom dokážu zarobiť (a prekryť straty z dopravy vlastnej). Viem, že susedovie tráva býva vždy zelenšia, ale aké je hospodárenie našich železníc? Spoje boli poskladané z čínskych lokomotív aj vozňov.

Takisto posádka bola čínska. Veľmi ma zaujalo “služobné” oddelenie v našom vagóne. Máte ho na fotke: časť vozňa je jednoducho oddelená závesom za ktorý je vstup zakázaný. Webstránka uvádza 2 možné typy súprav. Pre batožinu platia podobné predpisy ako v lietadle. Teda 20kg na osobu a 10kg pre dieťa (čo je pod 10 rokov). Ale pobavili ma akýsi Číňania, s ktorými som sa v nedeľu vracal, ktorí si viezli so sebou veľký plochý TV. Nikto ich nekontroloval.

MTR ale ponúka aj službu s poslaním spolubatožiny (staré zlaté ČSD), kde si môžete poslať balík až do hmotnosti 50kg za určitý poplatok. Ale tiež vydávajú mesačník “The Rail Monthly” pre tieto spoje. Moc som si neprečítal (lebo je v čínštine), ale zopár textov je v angličtine, a obrázky sú univerzálne. Pozrite si výber v galérii. A pri kúpe lístku v HK si môžete prikúpiť rôzne darčeky od MTR, ako napr. dáždnik, pero, obal na vizitky, či prívesok na kľúče s mašinkou (ktoré som bral ja).

Cesta ZQ - HK

Takže do a z ZQ jazdí 1 pár vlakov denne. Konkrétne spoj T804 odchádza z HK o 10:42 a má plánovaný príjazd do ZQ o 14:29. Tu sa len prestaví a vracia sa naspäť ako spoj T806, odjazd 15:10 a príjazd do HK o 18:49. Novoročné spresnenie: cestovný poriadok sa máličko upravil.

Železničná stanica ZhaoQing, 21.10.2012 © F. Smatana

Detailný rozpis nie je dlhý, tak ich sem napíšem (Hung Hom je jedna zo staníc v HK):
- HungHom 10:42 -> DongGuan 11:53 -> GuangZhou East 12:37 -> FoShan 13:22 – ZQ 14:29;
- ZQ 15:10 -> FoShan 16:13 -> GuangZhou East 16:56 -> DongGuan 17:40 -> HungHom 18:49.

Inak bavil som sa s jednou pani z HK, ktorá týmto vlakom cestuje pravidelne za biznisom a sťažovala sa na pravidelné meškania. Cestovný poriadok je postavený pre obyvateľov HK – prídete do ZQ, stačíte sa ubytovať v hoteli, prejsť sa okolo jazier a ísť na večeru. A pri návrate ste večer doma v HK. Náš spoj do HK meškal tiež. Zrejme preto, že cestovala aj tá pani. Na príchode sme mali sekeru dobrých 60’. Návrat do ZQ bol lepší, mašinfíra sa ponáhľal za manželkou, tak sme došli len pár minút neskôr.

Veľkou výhodou cestovania vlakom (konkrétne týmto) je skutočnosť, že colné odbavenie je bleskové. Niekoľkokrát som prekračoval hranice Čína - HongKong ev. Čína - Macau, a poviem vám, že to je moja nočná mora. Na vstupe sa čakáva pravidelne aspoň 1 hodinka. Brrrrr. Tu, kvôli malému počtu cestujúcich, je to okamih. Na lístku je napísané, že cestujúci sa má dostaviť k vlaku min 45’ pred odjazdom, a veru stačí takto prísť. Tak či tak do vlaku púšťajú až tesne pred odjazdom.

Druhá výhoda je, že konečná v HK je v centre mesta, stanica HungHom v Kowloone. Takže ste tam bez ďalšieho prestupovania. Čo je pohodlné. Inak som presvedčený, že miestenky v jednotlivých staniciach na čínskej strane sa predávajú do vyhradených vagónov. Konkrétne ľudia zo ZQ budú cestovať výhradne vo vagónoch č. 1 a 2. Pretože z vagóna sa vo zvyšných čínskych staniciach nedalo vystúpiť, dvere sú zamknuté, takisto ako spojovacie s vagónom č. 3.

Interiér vozňa č. 2, 15.11.2012 © František Smatana
Cesta HK - ZQ

Čo už sa dá zaujímavého napísať o návrate tou istou trasou… Leda nejaké mimoriadnosti. Tie sa nám však chvalabohu vyhli, tak som v kľude dorazil naspäť, teraz len s miernym meškaním.

Železničná stanica ZhaoQing

Nechcel som môj odjazd nechávať na náhodu, lebo by sa s mojimi “znalosťami” čínskych pomerov mohlo stať, že sa na vlak nedostanem, tak som si urobil prieskum železničnej stanice a jej okolia pár dní predtým. Keď ku stanici dorazíte, uvidíte 2 budovy, staršiu nízku a menšiu, a novšiu vyššiu a ďaleko väčšiu. Čulý ruch však bolo badať len v tej staršej časti. Tak mi napadlo, že Číňania majú jednu z ďalších dedín súdruha Potemkina. Ja som len prešiel dookola, našiel si predajne cestovných lístkov, a išiel tahet.

Druhýkrát som prišiel tyždeň pred odjazdom a zakúpil si lístok. Celkom bez problémov.V deň môjho odjazdu som dorazil skôr. Tak som si sadol pred stanicu a čakal. Hodinu pred odjazdom som prišiel k vchodu a ukázal kontrolórke môj lístok. Tá začala čosi hovoriť po čínsky a ukazovať rukou smerom na tú veľkú budovu. Odtušil som, že mám ísť tam. Na mieste už čakali asi 3 ľudia. O 14:00 dorazil malý bus s colníkmi (medzi nimi moja “známa” z miesta kde máme kanceláriu, často som ju ráno stretával, ja som do roboty prichádzal a ona odchádzala).

Potom otvorili čakáreň pred colnicou, a čakali sme ďalej. Okolo 14:30 colníci nastúpili na ich miesta, otvorili sa priechody a začali nás kontrolovať. Po kontrole sme čakali v zadnej čakárni na príchod vlaku. Tu nám skontrolovali lístky prvýkrát. Napočítal som okolo 35 cestovateľov. 14:53 dorazil vlak z HK, vystúpilo z neho 32 ľudí. Tí prešli vedľajšou častou cez colnú kontrolu. A nás po 15:10 pustili k vlaku. Ako som vyššie spomínal, otvorené boli len jedny dvere a pri nástupe nám znova kontrolovali lístok.

Nastupujeme do vagóna - kontrola lístkov, 18.11.2012 © František Smatana

Iné zaujímavosti

Prakticky celá trať až do GZ je jednokoľajka. V niektorých zastávkach sú koľaje dve, aby sa mohli vlaky vykrižovať. A rýchlosť spoja bola na úrovni našich osobákov. Pred vstupom do HK oznamovali, že záchody vo vagónoch budú po prechode hraníc zamknuté, pretože nezodpovedajú predpisom o ochrane životného prostredia. Nebuďte prekvapení, v žiadnom metre záchody nie sú. Bolo zaujímavé ísť cez HK po trati metra vlakom, ktorý ale na žiadnej zastávke nestál. Blížia sa oslavy čínskeho nového roku (pre vašu informáciu to bude rok hada a začne 10.2.), a ja sa chystám navštíviť HK vlakom opäť. Pre veľký úspech premiéry.

Poznámka na záver: Úpravy cestovného poriadku
Z HK vlak T804 odchádza o 10:52 a príchod do ZQ má 14:55. Vracia sa naspäť ako T806 s odchodom 15:30 a príchodom na stanicu HH o 19:31. Odchody sa teda zmenili len o málo ale príchody, najmä ten do HH sa “zreálnil” významnejšie. Pôvodná jazdná doba sa predlžila z 3:39 na 4:01. Tak uvidíme, či to bude stačiť. Cena lístku sa nezmenila. Kto má záujem, môže pozrieť stránku MTR Intercity Through Train. Tak “cestovaniu zdar, a vlakom zvlášť”!