Z Bad Bentheimu do Coevordenu

2.7.2014 8:00 Helmut Böhme

Občas mi ASM Münster posiela pozvánku na zaujímavé akcie a pretože práve cesta do Rumunska, o ktorú som mal záujem, pre nedostatočný záujem fanúšikov železnice z plánov tohto združenia vypadla, využil som jeho ponuku inú - 21.6.2014 ísť vlakom z Bad Bentheimu v Dolnom Sasku až do holandského Coevordenu.

Pre cestu tam a späť som využil voľnú jazdu, ktorú cestujúci v Nemecku dostane od Deutsche Bahn, keď nazbieral pre časté používanie vlakov až 2 000 bodov systému BahnBonus. Bohužiaľ v tomto prípade nie je  povolené používanie nočnej linke CNL, tak som musel z Dráždan cestovať takto: Dresden Hbf 21:04 - Leipzig Hbf 22:25/23:07 - Halle(Saale) Hbf 23.42/00.20 - Magdeburg Hbf 01:24/02:53 - Braunschweig Hbf 04:02/04:20 - Rheine 07:23/07:48 - Bad Bentheim 08:03.

Lipsko hlavná stanica, podzemné nástupište 2 © Helmut Böhme

V Lipsku ma najmä zaujala megastavba Citytunnelu s pohyblivými schodmi a výťahmi, pred ktorou sa môže ísť schovať dokonca aj pražské metro. Večer tam garantujú prestup medzi vlakmi všetkých trás, a preto si človek musí dávať pozor, aby nastúpil do toho správneho. Pre uľahčenie tam aj behá informátor, ktorý cestujúcim poradí, a samozrejme nechýbajú ani informácie optické.

Informácie o pristavení vlakov © Helmut Böhme

Pochopil som , že vpredu do Falkenbergu to nie je ono, ale musím dozadu do úseku A. Trochu dlhší pobyt v Magdeburgu som si skrátil prechádzkou cez mesto na breh Labe a späť. V Braunschweigu sa síce do vlaku hrnul húf opilcov, ktorí sa vracali z diskoték, ja som ale nastúpil až do posledného vozu, kam žiadny z nich nedorazil. V Rheine z vlaku vystúpila aj sprievodkyňa hromotluckej postavy, ktorá ale počas cesty vôbec neprišla kontrolovať cestovné lístky – asi sa bála, že by jej niekto z opilcov ublížil.

Lokomotíva spoločnosti RVM posunuje v stanici Rheine © Helmut Böhme

Po príchodu do Bad Bentheim som mal ešte viac ako dve hodiny času do odchodu zvláštneho vlaku, čo som využil na dokumentáciu rýchliku z Holandska, odstavených rušňov Bentheimer Eisenbahn a prechádzku mestečkom.

Stanica Bad Bentheim s elektrickou jednotkou Westfalenbahn© Helmut Böhme

Výpravná budova stanice Bentheim kúpele sever (na nasledujúcej snímke vzadu) teraz slúži ako hotel so zamierením na zdravú, tzv. biologickú výživu. Keď som tam ale videl ceny za obed od 22 do 39 €, tak som sa s hrôzou odvrátil. Nakoniec už bol čas zaujímať sa o veci iné.

Stanica Bad Bentheim Nord s odstavenými rušňami firmy Bentheimer Eisenbahn AG© Helmut Böhme

Súprava nášho zvláštneho vlaku bola zostavená z motorovej lokomotívy Bentheimer Eisenbahn AG, reštauračného vozňa a čerstvo rekonštruovaného pomocného osobného vozňa. Také vagóny boli po druhej svetovej vojne pre nedostatok osobných vozňov hojne prestavované z bežných krytých nákladných vozňov.

Zvláštny vlak sa chystá na odchod © Helmut Böhme

Najprv sme išli bez zastavenia do obce Neuenhaus. V tej spolkovej zemi si volili zeleno-červenú vládu, ktorá sa aj snaží reaktivovať osobnú dopravu, ktorá na tej trati zanikla. A preto občania ukázali, že sa na znovuzavedenie prevádzky tešia: Der Zug kann kommen („Vlak môže prísť“).

Plagát v obci Neuenhaus © Helmut Böhme

Potom sme pokračovali až do areálu kontajnerového terminálu na nemecko-holandskej hranici, kde sme urobili dlhšiu fotozastávku.

Kontajnerový terminál Coevorden © Helmut Böhme

Tam prešla lokomotíva na druhý koniec súpravy a cúvali sme do Coevorden-Heerde, pretože pre vjazd až do stanice Coevorden sme nedostali povolenie.

Náš vlak na otočnom moste v Coevorden-Heerde © Helmut Böhme

Na ceste naspäť sme urobili veľa fotozastávok. Okrem iného sme aj vošli kúsok na prístavnú vlečku Emlichheim …

Prístavná vlečka Emlichheim © Helmut Böhme

… a do Osterwaldu, kde sa ťaží a odváža vlakom ropa.

Vlečka Esche – Osterwald © Helmut Böhme

Po ukončení jazdy som si ešte prešiel trať do Gronau, o ktorej sa dá dačo dozvedieť z histórie stanice Gildehaus.

Vlečka do Gronau © Helmut Böhme

Výpravná budova stanice Gildehaus Mitte teraz slúži ako reštaurácia.

Reštaurácia v Gildehaus © Helmut Böhme

A pretože mi DB pre cestu naspäť ponúkla iba dobrodružné spojenie, v rámci ktorého by som musel v Osnabrücku cez noc zabiť šesť hodín času, volil som radšej ubytovanie v súkromí, a vrátil som sa naspäť až v nedeľu.

Moje miesto ubytovania © Helmut Böhme

Verejná doprava o víkendoch je tam organizovane tak, že treba aspoň hodinu pred zamýšľanou jazdou zavolať na infolinku, ktorej operátor potom podľa počtu cestujúcich rozhodne, čo vyrazí za vozidlo. A pretože som bol jediný záujemca, prišiel pre mňa taxík, za ktorý som ale zaplatil len tarifu MHD, totiž 2,20 €.

Môj vlak smer domov v stanici Bad Bentheim – s ním som išiel do Hannoveru
© Helmut Böhme

Cesta do Drážďan prebehala bez problémov až do Halle (Saale), kde bľabotali, že vlak bude meškať kvôli stavebným prácam a že prípoj do Dráždan nečaká, nech ideme o hodinu neskôr. A ten ďalší vlak pre spestrenie v Lipsku čakal 15 minút na iný prípoj. Nech niekto rozumie logike DB ...

Rozostavaná hlavná stanica v Lipsku © Helmut Böhme

Príliš mi to ale nevadilo, aspoň som mal dosť času sa informovať na nástupišti 24 o projekte vysokorýchlostnej trati Lipsko – Erfurt, s ktorého dokončením sa počíta v roku 2017. A zachytiť aj nejakú zaujímavosť v koľajisku.

Pri prestavbe pomôže aj stará dobrá V100 z NDR, teraz v službách firmy LOCON
© Helmut Böhme

Počas svojho nevšedného cestovania som natočil aj súhrnné video. A ďalšie fotografie nájdete v mojom albumu.