Ako som strávil týždeň po Veľkej noci na Slovensku (1)

2.5.2018 8:00 Helmut Böhme

Cesta vlakom sa začínala večer 2. apríla v Prahe, kam sme z Drážďan prišli autobusom a pokračovali vypredaným spojom RegioJetu do Košíc. Na príslušnom nástupišti železničnej stanice Praha hl.n. sa zhromaždilo toľko ľudí, až bolo neuveriteľné, že sa do pätnásťvozovej súpravy všetci zmestili. Ale už pred tým sme s manželkou zistili, že to so žltým dopravcom ide akosi z kopca.

V čakárni bola ceduľa, že bar je zatvorený a že máme čakať na príchod baristky. Tá sa ale ukryla za monitorom a vôbec nehodlala obchádzať cestujúcich a ponúkať kávu alebo iný nápoj zadarmo. No áno, dostali sme čosi potom vo vlaku. Tam som zasa zistil, že kupé nemá záves. Po sťažnosti priniesla stewardka deku a zrobila nám z nej náhradný záves. Manželka poznamenala, že aj pri minulých cestách stretla vždy akési nedostatky – napríklad nefunkčnú toaletu a keď išla do susedného vozňa, tam síce fungoval záchod, zato umývadlo nie. Stewardka bedákala, že toho ľutuje, že stále píše hlásenky, má ale taký dojem, že to len hodia do koša a nič s tým neurobia.

Do Košíc sme dorazili s oneskorením 24 minút. Bolo tam zima a pršalo, a tak nám neostalo nič iné, ako ostať doma. Keď sa počasie trochu zlepšilo, rozhodol som sa aspoň zdokumentovať čosi na tému MHD. Vyrazil som na Bardejovskú, kde je vozovňa DPMK a kde momentálne začínajú linky 9 a R6.

Rekonštruované koľajisko na triede SNP

RTVS nakrúca rozhovor vo vozovni DPMK.

R6 sa blíži ku konečnej u DPMK a autobus linky 34 ide k OC Pri prachárni

Na Moldavskej ceste som si kúpil po prvý raz z automatu bezkontaktne Visa kartou celodenný cestovný lístok. Ako vidieť, aj do DPMK pomaly prichádza pokrok.

Pohľad od mesta smerom ku kruhovému objazdu na Moldavskej ceste

Wi-Fi z autobusa náhradnej dopravy linky X6 fungovalo aj na chodníku, tak som mohol byť so svojím smartfónom „onlajn“.

X6 čaká na čas odjazdu

Na druhý deň ráno bolo počasie slušné. Vydal som sa na železničnú stanicu, kde práve odchádzal vlak ZSSK a konkurenčný RegioJet ho za chvíľkou mal nasledovať

Konkurencia na košickej stanici

A na konci súpravy žltého vlaku som náhodou zaznamenal ďalší nedostatok:

Ozaj núdzové riešenie

Luxusným osobným vlakom (Wi-Fi, klíma, zásuvky 230 V) som sa vydal do Slanca, kde som zastihol pracovitých zamestnancov ŽSR pri rozoberaní starého koľajiska.

Slanec

Pri ceste naspäť som sa dočkal aj nákladného širokorozchodného vlaku, idúceho k hranici s Ukrajinou.

Širokorozchodný vlak z normálneho

Potom som sa vydal motorákom smer Moldava nad Bodvou mesto do Hanisky pri Košiciach. Tam musel čakať na križovanie so zmeškaným rýchlikom.

Haniska pri Košiciach

Do nákladnej časti stanice priviezol rušeň US Steel nákladný vlak a vráti sa do podniku.

Rušeň US Steel

V stredu som donútil švagrinú urobiť so mnou a manželkou železničný výlet autom. Teoreticky mal byť v Sečovciach manipulačný vlak, ale ani tam ani v Dvoriankach sme sa ho nedočkali.

Dvorianky

V Strážskom práve odchádzal vlak do Prešova, zatiaľ čo bardotka v pozadí stála v tichosti odstavená.

Strážske

V Brekove pri priecestí som najprv filmoval dlhý vlak z Prešova a potom ešte EN z Prahy.

Brekov

Hlavný cieľ celého výletu bol Mn 81241, ktorý som zastihol v Humennom, ako čaká na odchod, zatiaľ čo rušeň radu 721 posunuje s osobnými vozňami. Aj keď ženské prisahali, že nepotrebujú nič nakupovať, pozerali si v HM TESCO šaty, takže som ich musel zavolať, aby sme sa pohli ďalej.

Humenné

Našťastie sa to stihlo, a do Kamenice nad Cirochou sme dorazili práve vo chvíli, keď tam prišiel aj „môj“ manipulačný vlak.

Kamenica nad Cirochou

V Dlhom nad Cirochou vlak oproti svojmu cestovného poriadku iba prešiel, čo sa zjavne nepáčilo staničnej mačke, ktorá pri prechodu rachotiacej obludy prchla za staničnú budovu.

Dlhé nad Cirochou

V Snine sa situácia opakovala, manipulačný vlak stanicou prešiel bez zastavenia a ja som tam mohol zdokumentovať iba pracovný vlak. Ten tam bol kvôli dorábkam, ktoré zostali po už ukončenej rekonštrukcii zdevastovaných koľají, robenej počas výluky.

Snina

Mn 81241 sme dohnali až v Stakčíne.

Stakčín

Pretože sa podľa cestovného poriadku mal vracať až večer, tak sme jeho sledovanie ukončili a vrátili sme sa domov do Košíc. Čo som zažil vo štvrtok, to popíšem v druhej časti reportáže. Zatiaľ si môžete pozerať ďalšie fotografie v mojich verejných galériách z Košíc a z naháňaní Mn 81241. K dispozícii sú aj videá: Košice 3.4.2018, Košice - Slanec, Haniska pri Košiciach - Barca, Strážske - Humenné a Humenné - Stakčín.