130 rokov trate Spišské Vlachy – Spišské Podhradie

16.9.2024 8:00 Helmut Böhme

V piatok 6.9. som vyrazil vlakom RegioJetu na Slovenska na oslavy 130. výročia trate Spišské Vlachy – Spišské Podhradie.

Pretože som sa už zúčastnil niekoľkých zvláštnych jázd na tejto trati, rozhodol som sa tentoraz nevoziť, ale putovať podel trati a filmovať. Bolo ta asi dobrá voľba, pretože vlaky boli veľmi dobre obsadené až preplnené.

O 4:56 hod som vystúpil na stanici Spišská Nová Ves a chcel som sa naraňajkovať v staničnej čakárni. Bol tam ale veľmi nepríjemný zápach a dve osoby spiace na dlážke nevyzerali tak že by mali cestovné lístky, čo podľa oznamu pri dverách bolo podmienkou sa v čakárni zdržiavať.

Ďalšie dve osoby sa mi zdôverili, že nemajú peniaze a mal by som im kúpiť cestovné lístky do Košíc. To som odmietol a radšej trochu natočil.

Interiér stanice Krompachy

O 5:52 hod som pokračoval zrýchleným vlakom do Krompách a ďalej autobusom do Žehry - Hodkoviec. Spoj by som síce stihol aj keby som vystúpil v Spišských Vlachoch a išiel by som na zastávku Kultúrny dom, takto to ale bolo o trochu pohodlnejšie.

Vodič sa veľmi čudoval, čo tam chcem, ešte sa mu nikdy nestalo, že by tam ráno niekto vystúpil.

Kaštieľ Hodkovce

V kaštieli je domov dôchodcov a vstup je povolený iba v čase 9 – 16 hod z dôvodu „rešpektovania súkromia obyvateľov“, ako bolo pri vchode napísané. Neostávalo mi nič iné len urobiť pár záberov cez plot.

Kamenný raj

Potom som išiel hore do kopcov a ďalej po žltej turistickej značke.

Spišský hrad

Na horizonte som už videl cieľ mojej cesty.

Na vyhliadkovom mieste oproti som asi hodinu odpočíval a potom som zostúpil dole do stanice Spišské Podhradie.

Odstránené koľajisko

Tu kedysi bolo priecestie. Nikto ho už nepotrebuje, nákladná doprava zanikla, tak ho odstránili. Potom som išiel do mesta, kde som márne hľadal cukráreň. Kávu som dostal v krčme na Mariánskom námestí.

Spišské podhradie

Po natočení príchodu Papagaja s motorovými vozy som išiel k priecestiu v lokalite Jaškovica (48.9798181N, 20.7521850E), kde prišiel Pražák autom a chcel parkovať na lúke. Slovenskí fotografi ho ale prinútili, aby parkoval inde.

Spišská Kapitula

Trochu ďalej som ešte robil záber so Spišskou Kapitolou

Na trati sa vymenili tri motorové vozy. Na ceste do Katúni som ešte natočil M 262.0. Na zastávke som stretol ďalšiích fotografov. Dohodli sme sa, kto kde chce fotografovať, aby sme si navzájom neprekážali.

Bystrany

Potom som išiel na zastávku Bystrany. Vlastne som si tam chcel urobiť prestávku. Zastávka je obývaná občanmi marginalizovanej komunity, ktorí sa pohybovali okolo budovy, a inde som nenašiel vhodné miesto s tieňom, kde by som sa mohol v tej horúčave odpočinúť, tak som šiel ďalej.

Spišské Vlachy mesto

Fotil som zastávku Spišské Vlachy mesto, motorový vozeň M 274 prišiel až neskôr.

Spišské Vlachy

Na stanici Spišské Vlachy už čakala Bobina, aby o 16:35 h odviezla vlak do Popradu.

Z putovania som bol celkom vyčerpaný a tak som išiel do reštaurácie Pod mostom, kde síce mali uzatvorenú spoločnosť, boli ale ochotní mi predať dobre vychladené nealkoholické pivo.

Natočil som ešte prevádzku v stanici a príchod Papagája s vlakom, než som 16:22 hod. pokračoval osobákom do Popradu.

Potom som ešte natočil príchod zvláštneho vlaku a ďalšie vlaky v stanici.

Poprad-Tatry, bageta do Tatranskej Lomnice

Síce by som si mohol ešte urobiť okružnú cestu cez Studený Potok a Tatranskú Lomnicu, akosi som ale nemal chuť a ostal som na stanici. Regiojet s plánovaným odchodom 22:57 hod. mal meškanie 45 min. Má priame vozy z Ukrajiny. Asi ich pracovníci colnej a pasovej kontroly zdržali. Musím ale pochváliť rušnovodiča, ktorý svojho Traxxe naháňal tak, že sme do Prahy dorazili len s 20-minútovým meškaniam, tak som prípoje do Děčína a ďalej domov v pohode stihol.

Dalšie fotky sú na https://postimg.cc/gallery/VwQnnr87 .