Dávna víkendová cesta na „ďaleký“ východ Slovenska

16.9.2010 12:00 Radoslav Macháček

V piatok (09.02.2007) vyrážam s „taxikárom“ KOKOm pred cestou na nákupy do OD TESCO. Nákup bol tak menej zameraný na jedlo a nealko nápoje do vlaku. Keď už košík bol plný a nič nás nenapadalo, čo by sme si ešte zobrali na cestu, tak sa poberáme k pokladni vyrovnať debetný účet. A zrazu sa ozvala pokladníčka: „Ale Vám ten fernet závidím“.

Hneď som pohotovo zakontroval odpoveďou: „Veď poďte s nami na víkend !?“ Kontra od pokladníčky: „Veľmi rada ani manžela by som sa nepýtala...!“ Po zaplatení a rozlúčení sa poberáme na parkovisko, kde nás čaká zelené aftíčko a hupajda smer žst. Bratislava hl.st.

Nastupujeme do polnočného R 801 „Poľana“, kde si zakupujeme lôžkový lístok do metropoly východného Slovenska – Košíc. Ráno (sobota 10.02.2007) nás „steward“ prebúdza čerstvou kávou a kakaovou napolitánkou. Po príchode máme asi hodinku času, ktorú využívame na nákup čerstvých pekárenských výrobkou a fotočkovanie. Potom sa zo staničného rozhlasu ozve: „Medzištátny R 225 Šírava z Prahy-Olomouca-Žiliny, ktorý pokračuje do staníc Trebišov-Bánovce nad Ondavou a Humenné príde k 2. nástupišťu na 7. koľaj.“ Nasadáme do nášho vytúženého vlaku, kde sa začína naša „bláznivá“ cesta po východnom Slovensku. V žst. Bánovce/O. je desať minútový pobyt, ktorý slúži k preprahu hnacích vozidiel – z vlaku odstupuje „banán-150.026“ a nastupuje „hybrid-750.128“. Odchod.... pomaly sa približujeme k našej konečnej, nácestnej a prestupovej stanici „Humenné“.

Po malej zmene cestovného harmonogramu sa vyberáme motorovým vláčikom do pohraničného mesta Medzilaborce. Motorový vozeň sa vydáva na obehnutie súpravy a mi do fotočkovania prekrásnej zasnežej prírody. Po obehnutí vyrážame späť do našej prestupovej stanice, kde prestupujeme do ďalšieho motoráčika, ktorý nás dovezie do malebného mestečka vo severovýchodnom cípe SR – Stakčína. Tu máme asi hodinku času, ktorú využívame ako v každej stanici na fotočkovanie.... Pokračujeme v našej ceste po východoslovenskom regióne a vraciame sa späť do Humenného, kde po obedovej prestávke nasadáme do MOs smer Prešov. Skoré večerné šero využívame na nočné fotenie a potom smer VP Prešov, kde na nás čakajú „objednané“ postielky.

V nedeľu (11.02.2007) pokračujeme v našej poznávacej ceste po východoslovenskom regióne motorovým vlakom do kúpelného mesta – Bardejov. Niekto ide po dvanásť hodinovej smene zo železničiarskeho plesu a niekto po nočnej smene. Pristupuje železničiar, ktorý spoznáva kolegyňu a s pohotovosťou vyťahuje foťák a začína dokumentovať situáciu vo vlaku. Po prebudení v Bardejove sa jej opýta, či nechce fotku na pamiatku... Pritom ani nevedela, že bola počas spánku odfotená!!! Pri obiehaní súpravy sa občerstvujeme kávičkou z automatu a zamestnávame naše zrkadlovky na zachytenie zaujímavých a nevšedných záberov. Odchod.... Vraciame sa do Prešova, kde sa stretávame s Pavlom Chomiakom a po hodinovej prestávke pokračujeme na sever do Plavča.

Tu presadáme do ďalšieho motorového vláčika, ktorý smeruje až do stanice Poprad-Tatry ale mi ho opúšťame už v Studenom Potoku, kde na nás čaká pristavená „Modrá vrana – 840.003“. S ňou pokračujeme do Tatier a v Tatranskej Lomnici presadáme zas do „vrútockej barónky“ elektrického vlaku smer Starý Smokovec. Po príchode elektrického vlaku zo Štrbského Plesa, prichádza aj náš z Popradu a smerujeme s ním do stanice Štrbské Pleso. Našu polhodinovú prestávku využívame na zimné radovánky.

Zubačka vchádza do stanice a koho tam moje „unavené“ oči nevidia – pána majstra, ktorý nás viezol počas osláv 110. rokov Ozubnicovej železnice. Tak ho pozdravím a prihovorím sa mu – opýtal sa ako sa máme a kam ideme... Tak som mu vyrozprával našu „bláznivú“ cestu po Slovensku a pozval nás do svojej kuchyne. KOKO túto príležitosť využíva na fotenie, keďže ja už mám túto štreku nafotenú v zelenom šate. Po príchode do stanice Štrba sa rozlúčime s vodičom a naše kroky smerujú do R 610 „Považan“. Na stanovišti vodiča spoznávam ďalšiu známu osobu a to Petra od „Katky“, ktorý nás viezol v reštauračnom vozni po Žilinu.

Tu nastáva druhá smena v cestovnom harmonograme. Keďže rýchlik je plný a na nástupišti sa pohybujú davy študentov, tak naše kroky smerujú k 1. nástupišťu, kde je pristavený vlak Zr 1843 „Turčan“. S ním pokračujeme „už v ozaj bláznivej ceste“ do Banskej Bystrice, kde na nás čakajú dva posilové vozne na R 810 „Horehronec“. Týmto spojom končí naše poznávacie cestovanie po Slovenských tratiach a regiónoch.

Zdá sa Vám to, že to bolo oničom, nezáživné, nudné,.... ale pre nás nie!!! Skúste za dva dni precestovať 16 tratí ŽSR a 1 426 km v prekrásnej malebnej slovenskej prírode.