33 obrazov z cesty na „ďaleký východ“

10.5.2015 8:00 Helmut Böhme

Ako už v minulosti, aj tejto jari som sa s manželkou vybral stráviť týždeň dovolenky na východnom Slovensku, odkiaľ ona pochádza. Ja samozrejme so zámerom využiť cesty z metropoly Saska do tej východoslovenskej aj naspäť na realizovanie svojich železničných zámerov, nehovoriac o niekoľkých výletoch z miesta nášho pobytu na okolité trate.

Dňa 17.4.2015 sme s manželkou odchádzali vlakom EC 179 z Drážďan do Prahy. Pritom nám „Československo“ prišlo v ústrety.

„Bastard“ ČD Cargo v stanici Dresden Hbf

Aj keď sme v stanici Schöna neplánované zastavili a potom v Dolnom Žlebe pomaly predchádzali nákladný vlak ITL, dorazili sme do Prahy včas. Zatiaľ čo manželka išla spať do lôžkového vozňa EN Slovakia, ja som mal miesto v susednom vozni ležadlovom, v kupé, kde cestoval mladý muž do Liptovského Mikuláša a žena do Popradu. V Kysaku vzbudila moju pozornosť reklama RegioJetu a oproti idúci R 801 Poľana z Bratislavy do Prešova.

Žltým vlakom z Kysaku do Bratislavy (či Prahy) za ľudovú cenu ...

... a vlakom červeným po vyhliadkovej trase

V Košiciach som potom fotil na stanici najmä historické vlaky, prichádzajúc na Rušnoparádu.

R 443 „Bohemia“ prišiel s meškaním 27 minút a len s jedným autom na autovoze

„Papagáj“ s vlakom z Prešova

„Zamračená“ s vlakom z Liptovského Mikuláša

Na Rušňoparáde som bol tiež, ale nechcem sa o tom zmieňovať podrobnejšie, pretože o tom tu už bola samostatná reportáž. Ale pridám aspoň video zo stanice. Poobede som sa vydal pešo cez rozkopané mesto smer Terasa ku svokre.

Palackého, vľavo Aupark, pohľad k námestiu Osloboditeľov

Vzadu, kde stojí žeriav, rozčúlený starší občan debatoval so stavbyvedúcim a políciou, asi sa mu nepáčilo, že robia aj o víkende.

Výhybka a dočasná konečná pre šestku

Pondelok 20. apríla

Pretože som v Krátkych správach VLAKY.NET nedávno videl odkaz na správu o Ťahanovskom tuneli, prečítal som si o ňom viac a rozhodol som sa pre jeho návštevu. Vydal som sa k nemu od zastávky autobusu č. 14 u železničnej zastávky Ťahanovce.

Autobus linky 14 na konečnej. Cez most nesmie …

… čo ale nebráni nákladnému autu ignorovať značku „Zákaz vjazdu pre nákladné autá“
a predsa len isť cez most nad Hornádom

Portál starého tunela. Kedysi tu boli vráta, ktoré podľa ŽSR niekto ukradol

Treba mať so sebou baterku a pevné topánky, lebo na zemi ležia črepy i všelijaké možné haraburdy ...

… a akýsi darebák tam dokonca odstavil svoje auto

Portál na druhej strane

Načo ŽSR na druhom konci do polovice výšky zasypali tunel štrkom, mi nie je jasné, lebo to sa dá bez námahy preliezť. Urobil som pár fotiek a vrátil som sa. Pritom mi prišlo oproti policajtské auto, ktorého posádka ma ale neobťažovala. Asi majiteľovi záhradky u tunelu bola moja návšteva divná.

Na zastávku niekto „upratal“ staré kreslo, čo „menšinoví občania“, čakajúci na vlak, využili

Onedlho prešiel vlak RegioJetu ...

... a po jeho zachytení som išiel hore na sídlisko, kde som mal väčší výber autobusov do centra. Tam som si v cestovnej kancelárii obstaral kartu smile:)club LEO Expressu a išiel som ku svokre na obed. Potom som išiel električkou č. 9 ku križovatke u VSS, ...

... kde som stretol štvorku s reklamou na Čertovskú jazdu

Veru, Mikuláš sa blíži … Pokračoval som autobusom č. 24 po ceste plno výmoľov do obce Kokšov-Bakša a odtiaľ som putoval podľa širokorozchodnej trati do Valalík.

Vlak do Hanisky sa bohužiaľ objavil až po odchode môjho autobusu

Utorok 21. apríla

O 7:08 hod. som išiel rýchlikom do Prešova s tým, že sa tam rozhodnem, či budem pokračovať vlakom do Lipian alebo autobusom do Krivian.

Z Prešova odchádzal pracovný vlak so štrkom …

... ktorý sme potom stretli vo Veľkom Šariši

Nakoniec som predsa len pokračoval elektrickou jednotkou radu 460 do Lipian, a pretože práve nešiel autobus, pokračoval som ďalej pešo po trati. Šplhal som na horu, ...

... odkiaľ som síce mal krásny pohľad do krajiny, …

... ktorú ale oživilo jediné železničné vozidlo, MVTV od Plavča

Tak som sa vrátil do Košíc a fotil som na stanici.

Streda 22. apríla

V 7:04 hod. som vyrazil osobným vlakom 8803, ktorý netvorí elektrická jednotka radu 460, ale lokomotíva s vagónmi, do Slovenského Nového Mesta. Tamojšia stanica bola úplne prázdna, tak som išiel do Sátoraljaúhely, kde som ale ani nedopadol lepšie, lebo tam bola výluka,

... a tak som mohol len fotiť šrot, čo čaká na likvidáciu v podniku oproti stanici

Potom som išiel som do Slanca, kde práve posunovali s vagónmi naloženými drevom

Ten manipulák sa potom vydal na cestu do Čiernej nad Tisou. Skôr by som očakával, že pôjde smerom do Košíc. Pretože u Trebišova bola výluka širokorozchodnej trati, nemohol som fotiť ani nákladné vlaky z Ukrajiny.

Štvrtok 23. apríla

Presvedčil som švagrinú, aby ma odviezla gumokolom do Moldavy nad Bodvou, kde sme z mosta videli čulý stavebný ruch.

Žeby nový prestupný terminál?

V stanici posunovala 751.024, ktorá sa okolo 8:40 hod. vydala na cestu do Počkaja, aby z lesného podniku odviezla drevo a pristavila prázdne vagóny.

Posun v stanici Počkaj

Pred niekoľkými rokmi to bolo ešte tak, že potom pokračovali do Medzeva, teraz je asi výskyt dreva taký veľký, že sa z Počkaja vrátia do Moldavy a do Medzeva idú až poobede. Manipulačný vlak som zaznamenal aj vo forme pohyblivých obrázkov. Po obede v motoreste sme išli do Tornanádasky, …

... kde som dokumentoval príchod Bzmot z Miskolca

Cez prechod Aggtelek/Domica sme išli do Plešivca, …

... kde som trochu dokumentoval prevádzku na stanici

Vlastne som ešte chcel k tunelu v Slavošovciach, manželka a švagriná ma ale presviedčali, že toho železničného cestovania majú už dosť, tak sme sa vrátili do Košíc.

Piatok 24. apríla

V 7:18 hod. som išiel osobákom 7806 do Margecian, kde som trochu fotil a potom pokračoval vlakom 7742 do Gelnice.

Hádajte, čo to je. Osobný vlak? Nie! To je Rex 781 z Banskej Bystrice!

Za hodinou prišiel za nami manipulačný vlak, ktorý pristavil prázdne vagóny, na ktoré nákladné auto už netrpezlivo čakalo a hneď začalo nakladať drevo.

Vzadu bola ešte ďalšia lokomotíva …

... ktorá asi mala za úkol vrátiť sa z Dobšinskej Ľadovej Jaskyne s manipulačným vlakom. Autom by som ten vlak asi naďalej sledoval, ale takto som sa o 11:35 hod vrátil do Košíc a zo sebou som si viezol aj ďalšie video. Poobede som u Spoločenského pavilónu ešte filmoval električkovú prevádzku a potom už bol skoro čas chystať sa na cestu späť do Nemecka.

Sobota 25. apríla

Vlakom LEO Expressu som išiel cez noc do Prahy, kam sme dokonca dorazili o 6 minút skôr oproti cestovnému poriadku.

LEO Express v Prahe na hlavnej stanici

Označil som si celodenný lístok PID a akurát som ešte našiel miesto v preplnenom CityElefante o 8:19 hod do Prahy-Smíchova. Bolo pekné počasie a tak asi celá Praha vyrazila na putovanie do Berouna a okolia. Na Smíchove som si rýchlo zaistil miesto v tiež preplnenej Regionove, ktorou som cestoval do novej zastávky v Rudnej u Prahy. Presunul som sa na autobusovú zastávku U kina, odkiaľ som išiel linkou 384 do obce Svatý Jan pod Skalou a ďalej pešo hore do Solvayových lomov. Od 11. hodiny tam totiž premávala replika parného rušňa Orenstein & Koppel.

Orenstein & Koppel doplňuje zásoby

Poobede som sa vydal pešo do Bubovic, odkiaľ som išiel autobusom 311 do Zličína a ďalej metrom na Náměstí Republiky, odkiaľ to nie je ďaleko do stanice Masarykovo nádraží. Kvôli rekonštrukcii strechy na hlavnej stanici premávajú rýchliky do Děčína práve odtiaľ, a to o víkende čiastočne vedené jednotkou CityElefant.

„Mestské slony“ na stanici Masarykovo nádraží

Práve takým som išiel aj ja a z Děčína som pokračoval linkami U 28 do Bad Schandau a S1 do Drážďan.

Súkromné nákladné lokomotívy v stanici Děčín

Verejné fotogalérie z mojej cesty na „ďaleký východ“:

1. Rušnoparáda a okolie Košíc

• ŽSR-168: Moldava nad Bodvou - Medzev
  • ŽSR-173: Červená Skala - Margecany
  • ŽSR-180: Žilina - Košice
  • ŽSR-188: Košice - Plaveč - Čirč - Muszyna (PL)
  • ŽSR-190: Košice - Čierna nad Tisou - Čop (UA); Kalša - Trebišov; Sátoraljaújhely - Slovenské Nové Mesto