Náhradní vlaková doprava v Dolním Sasku

6.6.2021 8:00 Helmut Böhme

Náhradní doprava se obvykle zavádí, když je výluka na železnici. Jsou ale i případy opačné, kdy je potřeba autobus nahradit vlakem. Například v Ústí nad Labem sloužil při povodních motorový vůz řady 810 jako náhrada za linku 13 MHD mezi hlavním nádražím a přístavem. Obdobná situace nedávno nastala i v dolnosaském městě Bruchhausen-Vilsen.

Ve městě Bruchhausen-Vilsen (viz mapa), jižně od města Bremen, proběhla uzavírka ulice Bassumer Strasse. Linkové autobusy byly odkloněny, ale nemohly obsluhovat obce Berxen, Uenzen, Süstedt a Wachendorf. Aby se cestující, zejména žáci, dostali do školy nebo mohli vyřídit své záležitosti ve městě Bruchhausen-Vilsen, obsluhoval motorový vůz muzejní železnice Eystrup – Hoya – Bruchhausen-Vilsen – Syke úsek do Heiligenfelde, kde byl přestup z/do autobusů z/do města Syke.

Přezdívka motorového vozu „Kaffkieker“ se dá volně přeložit jako „vůz, který se podívá do zapadákovů“. Byl vyroben roku 1959 a až do roku 1977 sloužil u Osthannoversche Eisenbahn, poté byl odprodán do severní Itálie. Roku 2003 se opět vrátil do Německa, na trať  Niebüll – Tondern, již roku 2005 však skončil na odstavné koleji v Kielu. Odtud byl naštěstí zachráněn a od roku 2007 opět slouží. Motorový vůz lze jinak spatřit v muzejním provozu na trati Eystrup – Hoya – Bruchhausen-Vilsen – Syke, kde se jezdí obvykle v neděli.

Má cesta, naplánovaná na 1.6.2021, probíhala úplně jinak, než jsem si původně naplánoval. Z informací DB jsem zjistil, že vlak v 5:30 h z Dresden-Neustadt je bez náhrady v úseku Dresden – Leipzig zrušen kvůli „technické závadě vlaku“, jel jsem tak návazným ICE v 6:28 h.

Čekací dobou jsem si zkrátil focením nákladních vlaků.

I když jsem měl vázanou jízdenku Super-Sparpreis a potvrzení o zrušení vlaku by mi ani nikdo nevydal, protože zákaznické centrum v Dresden-Neustadt otevírá až v 7:45 h., nemusel jsem průvodčímu nic vysvětlovat. Přestup v Lipsku byl bez problémů, ale za Halle(Saale) jsme stáli snad v každé stanici kvůli poruchám na trati, takže jsme do Magdeburgu dorazili s 30ti minutovým zpožděním. Tak dlouho přípojný vlak nečekal, což znamenalo namísto v 9:00 h pokračovat až v 10:03 h.

Žena za mnou bědovala, že cestuje na ostrov Borkum, musí proto přerezervovat přívoz a že má obavu, jestli se dnes do cíle vůbec ještě dostane.

Koupil jsem si klobásu a litoval železničáře a železničářku, kteří chtěli gratulovat dětem k Mezinárodnímu dni děti. Jenže, i přes opakované hlášení, že je pro děti nachystáno překvapení, se žádné neobjevily.

Můj vlak v 10:03 h měl kvůli poruchám na trati stejný problém jako ten předchozí. Přijel ostatně z Drážďan, takže teoreticky jsem mohl vyrazit až s ním v 7:30, ale kdo to mohl tušit….

Před stanici Hannover Hbf zase hlásili, že přijedeme se zpožděním v 11:42 h k 11. nástupišti a jenom lidé s dobrou kondici budou stíhat přestup na ICE do Bremenu na nástupišti 7 s odjezdem v 11:45 h, neboť ten čekat nebude. Tu kondici jsem měl, a tak jsem dorazil do stanice Syke namísto v 11:23 h až v 13:23 h. Uplatnil jsem právo na odškodnění, a tak jsem zvědavý, kolik mi vyplatí.

Kaffkieker ve výchozí stanici Heiligenfelde.

Autobusem jsem se potom vydal do zastávky Heiligenfelde, kde jsem přestoupil do málo obsazeného vlaku. Kromě mě, dvou žen a několika žáků nikdo necestoval a po cestě ani nepřistupoval.

Nejkurioznější úsek tratě je v obci Uenzen, kde vlak jede po asfaltované ulici, a připomíná tak tramvaj. Z cesty tam jsem tvořil video, ve směru tam: https://youtu.be/IwxhCQqpXyc a ve směru zpět https://youtu.be/qlY27J3yB44

Muzejní nádraží Bruchhausen-Vilsen.

Na konečné jsem měl víc jako hodinu času. Zachytila mě reportérka místních novin a vyptávala se, odkud jsem a proč mě ten provoz zajímá. Zároveň slíbila, že mi pošle článek, který z reportáže vzejde.

Nedaleko je zahradní železnice, která je bohužel v provozu jenom o víkendu. Můžete tam posedět a nápoje a jídla k vám přijedou vlakem.

Z Bruchhausen-Vilsen vede též trať do stanice Eystrup. Původně byla úzkorozchodná, ale roku 1963 došlo k přerozchodování na normální rozchod.

Trať do obce Asendorf zůstala úzkorozchodná, proto je v stanici splitka. Muzejní vlaky tam jedou občas v neděli a o svátcich.

Toto vozidlo slouží pro manipulace s vozy na podvalnících.

Nádraží Syke.

V Heiligenfelde jsem zase přestoupil do autobusu a vrátil jsem se vlakem ze stanice Syke do Bremen. Cesta zpět již byla příjemnější. Sice jsme vyrazili s 15ti minutovým zpožděním kvůli "osobám v kolejišti“ a v Hannoveru s 20 minutami navíc kvůli „čekání na cestující ze zpozděného vlaku“, ale do Lipska jsme vše dohnali, a tak jsem byl aspoň včas doma.

Další fotky jsou na https://abload.de/gallery.php?key=k3IX1KX4

Všechny snímky: 1.6.2021 © Helmut Böhme

Upravil: Jiří Mazal

Úvodní snímek: Bruchhausen-Vilsen, motorový vůz „Kaffkieker“, 1.6.2021 © Helmut Böhme