99.1608 putovala dál na sever

30.5.2022 8:00 Helmut Böhme

Po hostování ve Magdeburgerforthu byla lokomotiva 99.1608 dovezena na muzejní železnici Pollo severně od Berlína. Je to zbytek kdysi rozsáhlého síti malodrah západního a východního Prignitzu.

Pro orientaci: severní konečná je ve vesnici Mesendorf a jižní v Lindenbergu.

Flixtrain v Dresden Hbf

21.5. jsem cestoval za 4,99 € málo obsazeným Flixtrainem s odjezdem v 6:17 h z Drážďan do Berlína. Kvůli výluce byl vlak k mé radosti odkloněn přes Röderau – Falkenberg – Jüterbog, protože právě v úseku  Röderau – Falkenberg pravidelné osobní vlaky nejezdí. Průvodčí musel cizince oznámit, že jízdenka, kterou si koupila u DB, v tomto vlaku neplatí. Nepomohlo hlasité buzerování a lamentování, musela doplatit 30 €. Když si koupíte jízdenku s předstihem, je to levné, v den odjezdu je to ale dražší.

Protože DB varovala, že přestup v Berlin-Spandau mi možná nevyjde, našel jsem v internetu IDS VBB alternativu, vystoupit už v Berlin-Südkreuz a pokračovat S-Bahnem S41 do Jungfernheide. Sice potom hlásili, že provoz je kvůli poruše signalizačního zařízení „nepravidelný“, přece jen jsem dojel do Jungfernheide včas. Tam jsem přestoupil do Prignitz-Expressu a jel jsem do Pritzwalku.

Pritzwalk, odstavený motorový vůz dopravce HANS

Nádraží Pritzwalk mám ze školního výletu v době mého mládí v paměti úplně jinak. Vznikla nová nástupiště, redukovalo se kolejiště, zmizela stavědla a přijímací budova už neslouží cestujícím, ale policii a městským úřadům. U odstaveného motorového vozu je sice cedule „K vlakům směr Putlitz“, trať je ale sjízdná jenom do zastávky Pritzwalk West, kam jedou už jenom v pracovních dnech některé školní vlaky. O víkendech je třeba objednávat autobus aspoň 90 min před odjezdem. Protože jsem byl jediný zájemce, přijel taxík. Ukázal jsem celodenní jízdenku IDS VBB, tak jsem musel doplatit jenom „komfortní příplatek“ ve výši 1 €.

Bývalá přijímací budova v Lindenbergu

Taxík mi zastavil před nádražím. Jeho velikost upomíná na to, že v obci kdysi byl železníční úzel.

Příjezd vlaku do Lindenbergu

Bohužel začalo pršet, přece jen jsem jel v 13:00 h do Mesendorfu v naději, že se počasí zlepší.

Mesendorf

Naděje se vyplnila, a když lokomotiva nabrala vodu a uhlí, mohli cestující fotit anebo se občerstvit, jenom jsem musel poučit prodavače, jestli káva stojí 1,50 € a klobása 2,00 €, suma není 4,50 €, ale jenom 3,50 €. Zaparkované auto s drážďanskou značkou svědčilo o tom, že řidiči nynější vysoké ceny benzínu asi nevadí.

Cestu zpět jsem strávil v otevřeném vyhlídkovém voze a natočil jsem video: https://youtu.be/Wj64E_gNrek

Ve vlaku cestovala i bývala železničářka v invalidním vozíku, skupina motocyklistů a vedle mě dokonce lidé z Kielu. Zastávku Klenzenhof se momentálně projede, protože kvůli stavebním pracím mají od drážního úřadu zakázáno zastavit. Už tam doplnili výhybku, asi se připravuje možnost křižování anebo odstavení vozů.

Brünkendorf

V Brünkendorfu otevřeli přijímací budovu a slyšeli jsme odborný výklad o věcech, co tam mají vystavené.

Přejezd u obce Vettin

Na cestě do Vettinu je přejezd zabezpečen ručně vlajkou. Lesní cesta je bývala železniční odbočka do Kyritzu.

Zastávka Vettin

Po příjezdu do Lindenbergu jsem šlapal zpět do zastávky Vettin a fotil jsem následující vlak mířící do Mesendorfu.

Muzeum

V Lindenbergu jsem potom ještě navštívil muzeum úzkorozchodné dráhy a v 16:34 h jsem zase jel taxíkem zpět do Pritzwalku.

Pritzwalk, vlak do Meyenburgu

Taxikář se těšil, že jsem chtěl vyfasovat potraviny, protože jeho firma se nachází přímo vedle supermarketu. Při čekání na vlak do Berlína jsem mohl ještě dokumentovat dopravce HANS na cestě do Meyenburgu…

Pritzwalk, nákladní vlak s V100

… a nákladní vlak se stavebním materiálem.

V 100 v Berlíně

Cesta do Berlin-Gesundbrunnen a přestup proběhly v pohodě a okolo 23 hodin jsem byl zase doma.