Niečo z archívu: Južné Čechy

16.9.2009 8:00 lacino.h

Po prečítaní si perfektnej „Reportáže ze šuplíku“ PhDr. Zbyňka Zlinského som sa zahrabal do svojho archívu, pospomínal na krásne chvíle strávené buď s rodinou alebo s priateľmi pri našich cestách po železniciach a zväčša za železnicami.

Chcel by som Vám v týchto spomienkach ukázať hlavne vozidlá ktoré buď nejazdia, boli prestavané alebo aspoň zmenili svoj vzhľad, prípadne zmenili svoje pôsobisko a už ich na spomínaných miestach objavíte len zriedka. Tiež by som rád spomenul trate a ich vozidlá ktoré nikde inde nenájdete.

Pred šiestimi rokmi som dostal svoj prvý digitálny fotoaparát a hneď cez leto som rodinku presvedčil že pôjdeme na výlet do južných Čiech a to konkrétne na trať zvanú Lipenka. Prečo práve sem ? Pretože na tejto trati bola doprava zabezpečovaná rušňami elektrickej trakcie s napätím 1500 V. Nie že by som predtým nefotil, ale tie fotky za moc nestáli (asi som to nevedel), predsa len ten digitál fotil trošku lepšie. Predtým som na týchto tratiach nikdy nebol a začalo sa schyľovať k prestavbe trate na striedavý systém. Viac sa o trati a dôvodoch na prestavbu dozviete na stránke Lipenka.

110.147-6 Vyšší Brod Klášter, Os 20931, 18.7.2003 © lacino.h

Preto som sa rozhodol usporiadať výlet za elektrickými rušňami 1500 V. Ako prvú sme navštívili trať číslo 195 ČD Rybník – Lipno. Túžil som si nafotiť vreckovú bobinku radu 100 v prevádzke. Na moje veľké sklamanie som na mieste zistil, že bohužiaľ ani jedna už nie je v prevádzke. Dokonca aj žehlička 113.006 bola v oprave, tak dvom „domácim“ žehličkám 113.004-5 a 113.005-3 vypomáhala veľká žehlička 110.147-6 síce len na polovičnom napätí a s polovičným výkonom, ale na vozbu osobných vlakov to postačovalo.

100.002-5 Vyšší Brod Klášter LD, 18.7.2003 © lacino.h

Ubytovali sme sa v kempe vo Vyššom Brode klášter. Postavili sme si svoje stany a veľmi sme sa čudovali aký je ten kemp prázdny. Až navečer sme prišli na to, čo je to za kemp. Je to vodácky kemp. Navečer bol už kemp plný vodákov takmer z celých Čiech. Všetci sa veľmi dobre bavili a tešili na druhý deň na splavovanie Vltavy. Zavčasu ráno už mnohí vyťahovali svoje člny na vodu a tešili sa na plavbu. Mal so čo robiť aby syn nevliezol k ním a nešiel sa s nimi plaviť. Hlavne sa mu páčili tie veľké gumené člny.

My sme sa po raňajkách vybrali na výlet na Lipenskú priehradu. Ešte pred odchodom som sa zastavil v rušňovom depe vo Vyššom Brode klášter. Bolo mi umožnené prehliadnuť si ho a spraviť zopár záberov. Z rozhovoru so zamestnancami depa som sa dozvedel, že bohužiaľ bobinky už nejazdia z dôvodu poruchy na trakčných motoroch a už ani jazdiť nebudú z dôvodu atypičnosti motorov.

Po výlete do Lipna sme sa vrátili do Vyššeho Brodu, kde som chcel vidieť „Loďovlak“ z Českých Budějovíc. Čakal som niektorá zo žehličiek pritiahne jeden – dva vozne prípadne plus služobný vozeň na lode a aké bolo moje prekvapenie keď dofrčal motor 810.595-9 a dotiahol jeden vozeň Za v ktorom boli naložené lode vodákov.

Na ďalší deň sme sa zbalili a vybrali sa na cestu domov. Ale ešte nás čakala jedna zastávka na výlete za 1500 V jednosmerných. V Tábore sme vystúpili do krásneho dňa. Julinku sme bohužiaľ už nestihli, tak sme cestu do Bechyně absolvovali osobným vlakom ťahaným vreckovou Bobinkou 100.001-7. Vtedy bola taká prax, že keď jazdila Julinka M 400.001, tak osobné vlaky vozila bobinka 100.001-7.

100.001-7 Tábor, Os 28408, 19.7.2003 © lacino.h

Cesta nám ubehla veľmi rýchlo a počas nej nám ochotný pán vlakvedúci porozprával o trati a aj okolí trate. Viac sa o tejto trati môžete dozvedieť na stránke Bechyňka, takže by som len opisoval už zverejnené údaje. Bohužiaľ sme sa nemohli dlhšie zdržiavať, lebo nás ešte čakala cesta do Prahy a nočným rýchlikom do Žiliny. Aj keď bol tento výlet pomerne krátky, videli sme mašinky, ktoré nikde inde nejazdili. A ja som si dal sľub, že sa tu ešte vrátim.

Aj sa mi skutočne podarilo sa o rok do Južných Čiech vrátiť. Teraz spolu s manželkou a kamarátom sme išli už len za mašinkami. Nakoľko už na Lipenke prebiehali výluky za svoje hlavné pôsobisko sme si vybrali inú miestnu trať. Dokonca súkromnú úzkorozchodnú železnicu – JHMD. Veľa sme o tejto trati čítali a chceli sme si aspoň kúsok trate prejsť aj po svojich a tiež niečo z trate zdokumentovať. Keďže sme nechceli cestovať v noci, vyrazili sme raňajším rýchlikom zo Žiliny do Brna a odtiaľ osobnými vlakmi cez Jihlavu do Jindřichova Hradce.

Tu sme prestúpili do osobného vlaku JHMD do Nové Bystřice ťahaného rušňom T 47.006, ktorý počas celého nášho pobytu zabezpečoval osobnú dopravu na tejto trati. Za svoje pôsobisko sme si vybrali kemp Osika blízko Albeře. Je to jediný kemp v Čechách aj na Slovensku, uprostred ktorého prechádza železnica. Každý prechod vlaku bol v kempe očakávaný a pozdravovaný najmä deťmi. Po ubytovaní a postavení stanov sme sa ešte popri trati vybrali na prechádzku do Nové Bystřice. Tam sme si obzreli stanicu a prešli sme sa aj po mestečku. Samozrejme že sme sa nevyhli špekulatívnym rečiam o predĺžení trate do Rakúska

U 46.001 JHMD Hůrky, Os 260, 6.8.2004 © lacino.h

Na druhý deň po raňajkách sme sa s kamarátom vybrali peši po trati smerom na Jindřichův Hradec. Dohodli sme sa, že pôjdeme potiaľ, pokiaľ stihneme dôjsť aby sme stihli posledný vlak späť. Manželka sa rozhodla, že ostane sa v kempe slniť a kúpať. V Hůrkach sme si počkali na parný vlak ťahaný pôvodom rumunskou Rešicou U 46.001. Po jej odchode sme pokračovali ďalej až do Kaprouna, kde sme pobudli pomerne dosť dlho. Jeden z dôvodov bol ten, že sme chceli počkať na návrat Rešice a druhý ten že sme stretli milých ľudí s ktorými sme sa rozprávali o krásach českej a aj slovenskej prírody, o miestach ktoré sa oplatí navštíviť a o zážitkoch z nich.

U 46.001 JHMD Kaproun, Os 261, 6.8.2004 © lacino.h

Čas pri rozhovore veľmi rýchlo uplynul a už tu bola Rešica na spiatočnej ceste. Teraz tendrom vpred. Po jej odchode sme pokračovali v ďalšej ceste. Ešte som zabudol spomenúť, že Kaproun bol vtedy niekedy vyhlásený v ankete ČD za najkrajšiu stanicu.

T 47.006 JHMD Kaproun - Kunžak-Lomy, Os 255, 6.8.2004 © lacino.h

V lese nás dostihol pravidelný osobný vlak. Došli sme až do stanice Kunžak-Lomy, kde sme sa po zdokumentovaní vozidiel v stanici rozhodli svoje putovanie ukončiť. Zašli sme si na pivečko do miestnej „hospody“ a posledným vlakom sme sa vrátili do Albeře. Veľkým zážitkom bolo, keď večer prechádzal parný vlak ťahaný Rešicou cez slabo osvetlený kemp Osika a deti mu mávali. Bola to proste krása.

Bohužiaľ pre kamarátovu pracovnú zaneprázdnenosť sme museli ukončiť náš pobyt. Nasledujúceho rána sme sa vybrali prvým vlakom do Jindřichova Hradce a následne severnou traťou JHMD do Obratane. Keď sme si túto trať nestihli prejsť, chceli sme sa tadiaľ aspoň previesť. Viac informácii o tejto trati a ich vozidlách sa môžete dozvedieť na stránke JHMD. Z Obratane sme pokračovali do Tábora. A to bol moment môjho návratu po roku. Nemali sme bohužiaľ toľko času na cestu do Bechyně ale aspoň sme si zdokumentovali dianie v Tábore.

M 400.001 Tábor, Os 11807, 7.8.2004 © lacino.h

Počkali sme na príchod Julinky M 400.001 a potom sme sledovali jej prestavovanie do rušňového depa. Pôvodná remíza trate sa nepoužíva a všetky rušne sústavy 1500 V musia byť do depa prestavené miestnou zálohou popod napätie 25 kV striedavých. Pokiaľ niekoho bude zaujímať história „vreckových bobiniek“ môže sa viac dozvedieť na stránke E 422.0 kapesní bobina, kde sú popísané takmer všetky údaje o ich pôsobení.

100.001-7 Tábor LD, 7.8.2004 © lacino.h

Bobinka bola žiaľ vtedy nepojazdná a všetku dopravu na trati zabezpečovali len žehličky radu 113. Bohužiaľ čas sa krátil a my sme museli vyraziť do Prahy a nočným rýchlikom do Žiliny. Opäť som si dal sľub, že sa sem ešte vrátim ale dodnes sa mi to ešte nepodarilo. Ale snáď niekedy.

Ak som Vás svojim rozprávaním nudil tak mi prepáčte. Nie som dobrý rozprávač. Týmto remeslom by som sa asi neuživil. Dúfam, že Vás aspoň poteší fotogaléria.