Digitálne riadenie koľajiska
Nuz, kedze sme sa tu uz bavili aj o digitale a ja sam som dostal do posty par otazociek, je tu k dispozicii tato rubrika, kde sa mozete pytat, mozete odpovedat, mozete sa podelit so skusenostami, poradit vyrobcov, kde su info o vlastnych moduloch, navody na stavbu, standarty, komunikacne protokoly, programy, ....
Inak, povodne som chcel dat nazov "Analog alebo digital", avsak neviem, ci by bol spravny. Lebo priame porovnanie podla mna nie je mozne (je to ako porovnat DVD rekorder a videorekorder) ... ale zvysok uz necham na Vas ....
![](/upload/club/member/000074s.jpg)
NNN: Do detailu to všetko nepoznám, ale podľa môjho názoru, ak DCC centrála je štandardne schopná vyrábať DCC pakety rýchlosťou cca. 150 paketov za sekundu a teraz z toho tretina až polovica (keď sa zadarí) padne pri konfliktoch počas akýchkoľvek, aj jednoslovných prenosoch z vozidiel (RailCom), začnú byť oneskorené reakcie viditeľné a značným spôsobom nepríjemné ... je to pokiaľ viem spomínané ako jedna z najzásadnejších nevýhod tohoto systému ... a LISSY predsa používa len IR, či?
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/295569/
petardo: Mno, tak wireless sa už mieni myslím aj štandardizovať (NMRA BiDi DCC). Každopádne zásadný problém je: Vieme, viacmenej presne, kde je vlak (rôzne spôsoby zisťovania voľnosti). Vieme, viacmenej presne, že niekde na koľajisku je konkrétna mašina (BiDi). Ale dať to dokopy, to už je problém ...
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/295568/
J0HnZ - k čomu sú dobré tie mystifikácie ? "Ale akonahle chceme duplexnu prevadzku, tzn. by uz mali nieco vysielat masiny, narazime na priepustnost jednovodicovej zbernice a uz pri 5-10 masinach by system jednoducho skolaboval ... " Je to overený fakt alebo špekulácia. Stačí si vybehnúť na nejaku modulovku a tam v je pohode aj viac ako 10 vozidiel neraz v jednej stanici. Za vozidlo v akcii treba rátať aj v stanici stojace. Štandardný jednoduchý externý ovládač FRED Uhl. môže ovládať 4 vozidlá a k systému je ich možno pripojiť 16. Treba si naštudovať koncepty BiDi komunikácie a nie trieskať do vetra. Tu nejde o výmenu databáz a MB dát, ale o jednoslovné prenosy. Systém LISSY alebo Railcom funguje ako som popísal. Dekodér vyšle kód vozidla, príjmač ho identifikuje a podľa nastavenej sekvencie centrála reaguje. Vozidlo, spomalí, zastaví, zrýchli, vypne mu svetlá, atď. O čom tam treba ešte komunikovať ? Teoreticky sa ešte uvažuje s istou formou monitorovania teploty dekodéra, resp. vysielaním núdzového povelu keď loko zastane, údaj o rýchlosti (?). To však už ide druhou "linkou", kanálom. ESU využíva bezdrôt ECOSLink, LISSY a Railcom IR. Opäť ide len o isté implementácie priemyselných aplikácií ...
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/295567/
JOHNZ
Neslo by to riesit cez wireless alebo rozdelit nejako zberne useky na mensie casti a komunikovat s cetralou inym rychlejsim sposobom? (Ja sa do elektriky moc nerozumiem ,iba ak ta vymenit ziarovku :))
Neslo by to riesit cez wireless alebo rozdelit nejako zberne useky na mensie casti a komunikovat s cetralou inym rychlejsim sposobom? (Ja sa do elektriky moc nerozumiem ,iba ak ta vymenit ziarovku :))
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/295559/
petardo: Presne v sulade s prvou vetou predsa funguje cely protokol DCC. Ale akonahle chceme duplexnu prevadzku, tzn. by uz mali nieco vysielat masiny, narazime na priepustnost jednovodicovej zbernice a uz pri 5-10 masinach by system jednoducho skolaboval ...
mikinko: Ako som pisal do modelovych velkosti, najschodnejsia cesta bude asi taka, ze sa jazdi "rucne" a PC zasahuje podobne ako VZ na skutocnej zeleznici.
mikinko: Ako som pisal do modelovych velkosti, najschodnejsia cesta bude asi taka, ze sa jazdi "rucne" a PC zasahuje podobne ako VZ na skutocnej zeleznici.
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/295555/
No mozno by slo identifikovat rusne pomocou adresy.Nieco ako IP na PC.
Ak by PC vyslalo signal pre urcitu lokomotivu ostatne by ho ignorovali. Nasledne by kazda lokomotiva mohla vysielat neustale signali o svojej polohe a rychlosti pripadne cinnosti (zrychlovanie brzdenie atd.) Mohli by byt v kolajach inteligentne citacky adries lokomotiv,tym padom keby si nadvihol modul a prelozil ho inde PC by ho zaznamenal.(pri prechode okolo citacky).Vlastne by na malych kolajiskach stacil aj jeden. Mozno sa mylim ale riesenie urcite nejake existuje( alebo bude :))))
Ak by PC vyslalo signal pre urcitu lokomotivu ostatne by ho ignorovali. Nasledne by kazda lokomotiva mohla vysielat neustale signali o svojej polohe a rychlosti pripadne cinnosti (zrychlovanie brzdenie atd.) Mohli by byt v kolajach inteligentne citacky adries lokomotiv,tym padom keby si nadvihol modul a prelozil ho inde PC by ho zaznamenal.(pri prechode okolo citacky).Vlastne by na malych kolajiskach stacil aj jeden. Mozno sa mylim ale riesenie urcite nejake existuje( alebo bude :))))
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/295552/
to petardo: V zasade nie je problem mat gordikon aj na kolajisku .... PC. Nieco podobne take fungje na ZU, avsak to je vlastny system.
V podstate by stacilo k zdrojakom gordikonu napisat VYKONNU cast, ktora nielen prekresli objekt na obrazovke ale aktivuje aj prislusny digitalny prvok.
Rovnako citanie stavov z kolajiska.
Automatizovane riadenie jazdy vlakov cez PC je tiez realizovatelne .... ale ja som cosi skusal a je to na strasne dlhe lakte .... hlavne, ked jazdis manualne, tak model vidis a intuitivne ho dobrzdis tam kde treba. U PC ho pocitac nevidi (ak len nechces samozrejme kazdych par cm davat snimac polohy vozidla (IR alebo nieco podobne).
Cize zakladnym problemom je identifikacia vybehovej krivky vozidla od signalu zastavenia a neskutocne pracne prepocitanie kedy ma PC tento signal vyslat (na to musi poznat presnu polohu vlaku v danom momente a co je ovela narocnejsie, aj rychlost - co ak vlak nejde plnou rychlostou ale sa prave rozbieha od navestidla na ktorm naskocila oranzova?). Na ZU to sice funguje, ale vlaky tam maju raketovy start aj brzdenie (co je na mile od reality, ale to kolajisko tam nie je to tomto).
Tak isto je dolezite si uvedomit, ze automatizovane riadenie je citlive na zasah tzv. bozej ruky - teda PC si sleduje kde je ktora loko (na zaklade toho, ze vie kam ktoru poslal) ale akonahle model proste zodvihnes a polozis rukou niekde inde, je cely PC v kybli ....
Samozrejme, aj na rieseni ako tak spolahlivej identifikacie vozidiel sa pracuje, ale toto je aj pre navrhovane systemy tazky oriesok (masina stoji, navyse moze stat na jednej kolaji s dalsimi piatimi).
Okrem toho by si pri vypnuti PC musel ukladat stav a ako som spominal, nesmel by si rucne so ziadnym vozidlom hybat.
Este co sa tyka gordikonu ... treba si uvedomit, ako su na realnej zeleznici uvolnovane jednotlive prvky kolajiska - napriklad vyhyby samostatne a podobne.
Toto je tiez sice na kolajisku realizovatelne, ale su to dalsie komplikacie (indikator obsadenia, moduly pre spracovanie, nasobenie mnozstva zbieranych informacii) - preto sa aj toto zjednodusuje (naprikad my sme na zhlavi urobili tolko nezavislych obvodov, kolko je moznych sucastne postvenych vlakovych ciest - a tak je na jednom zhlavi namiesto 10 sledovanych obvodov len 3 ks a na druhom namiesto 12 len 5 ks - a pritom je plne zabezpecena bezpecnost jazdy).
Ako som uz nacrtol, je uplne samozrejme, ze sa sleduju aj zavislosti a obsadenia kolajovych obvodov - a preto ak je dobre napisany, resp. nastaveny program, je VYLUCENE postavenie vlakovej cesty (okrem privolavacky) na obsadeny usek, je vylucene postavenie vlakovych ciest, ktore koliduju, ....
Ale ako je v realite - ak "rusnovodic" na ovladaci loko na cervenu nezabrzdi, tak to proste naperie do ineho vlaku (v reale je to rovnake).
P.S. NNN pisal o pocite z modelu - to je asi to, preco to robi vacsina modelarov. Proste vidiet realny model je nieco uplne ine ako cumiet na monitor ... (je to asi taky rozdiel ako si dat spickovy steak a vychutnat si ho alebo si na internete najst jeho fotografiu a pozerat sa na neho).
A ak chces skutocne len "cumiet" na monitor, potom si kup ten trainz (2006 sa terazky predavala za 129 Sk), nastahuj si objekty a kludne si vychutnavaj jazdu vlakov vo vani.
V podstate by stacilo k zdrojakom gordikonu napisat VYKONNU cast, ktora nielen prekresli objekt na obrazovke ale aktivuje aj prislusny digitalny prvok.
Rovnako citanie stavov z kolajiska.
Automatizovane riadenie jazdy vlakov cez PC je tiez realizovatelne .... ale ja som cosi skusal a je to na strasne dlhe lakte .... hlavne, ked jazdis manualne, tak model vidis a intuitivne ho dobrzdis tam kde treba. U PC ho pocitac nevidi (ak len nechces samozrejme kazdych par cm davat snimac polohy vozidla (IR alebo nieco podobne).
Cize zakladnym problemom je identifikacia vybehovej krivky vozidla od signalu zastavenia a neskutocne pracne prepocitanie kedy ma PC tento signal vyslat (na to musi poznat presnu polohu vlaku v danom momente a co je ovela narocnejsie, aj rychlost - co ak vlak nejde plnou rychlostou ale sa prave rozbieha od navestidla na ktorm naskocila oranzova?). Na ZU to sice funguje, ale vlaky tam maju raketovy start aj brzdenie (co je na mile od reality, ale to kolajisko tam nie je to tomto).
Tak isto je dolezite si uvedomit, ze automatizovane riadenie je citlive na zasah tzv. bozej ruky - teda PC si sleduje kde je ktora loko (na zaklade toho, ze vie kam ktoru poslal) ale akonahle model proste zodvihnes a polozis rukou niekde inde, je cely PC v kybli ....
Samozrejme, aj na rieseni ako tak spolahlivej identifikacie vozidiel sa pracuje, ale toto je aj pre navrhovane systemy tazky oriesok (masina stoji, navyse moze stat na jednej kolaji s dalsimi piatimi).
Okrem toho by si pri vypnuti PC musel ukladat stav a ako som spominal, nesmel by si rucne so ziadnym vozidlom hybat.
Este co sa tyka gordikonu ... treba si uvedomit, ako su na realnej zeleznici uvolnovane jednotlive prvky kolajiska - napriklad vyhyby samostatne a podobne.
Toto je tiez sice na kolajisku realizovatelne, ale su to dalsie komplikacie (indikator obsadenia, moduly pre spracovanie, nasobenie mnozstva zbieranych informacii) - preto sa aj toto zjednodusuje (naprikad my sme na zhlavi urobili tolko nezavislych obvodov, kolko je moznych sucastne postvenych vlakovych ciest - a tak je na jednom zhlavi namiesto 10 sledovanych obvodov len 3 ks a na druhom namiesto 12 len 5 ks - a pritom je plne zabezpecena bezpecnost jazdy).
Ako som uz nacrtol, je uplne samozrejme, ze sa sleduju aj zavislosti a obsadenia kolajovych obvodov - a preto ak je dobre napisany, resp. nastaveny program, je VYLUCENE postavenie vlakovej cesty (okrem privolavacky) na obsadeny usek, je vylucene postavenie vlakovych ciest, ktore koliduju, ....
Ale ako je v realite - ak "rusnovodic" na ovladaci loko na cervenu nezabrzdi, tak to proste naperie do ineho vlaku (v reale je to rovnake).
P.S. NNN pisal o pocite z modelu - to je asi to, preco to robi vacsina modelarov. Proste vidiet realny model je nieco uplne ine ako cumiet na monitor ... (je to asi taky rozdiel ako si dat spickovy steak a vychutnat si ho alebo si na internete najst jeho fotografiu a pozerat sa na neho).
A ak chces skutocne len "cumiet" na monitor, potom si kup ten trainz (2006 sa terazky predavala za 129 Sk), nastahuj si objekty a kludne si vychutnavaj jazdu vlakov vo vani.
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/295547/
Ktory DCC system by ste mi vedeli odporucit? Ja chapem ,ze DCC dokze vela ale neni pre mna nad to lezat vo vani alebo v posteli s notebookom v ruke ,kamerami sledovat kolajisko a stavat vlakove cesty cez PC.Pricom PC zabezpecuje aj chod inych vlakov podla grafikonu,obeh suprav posun. Ja by som prijal priamo pri kolajisku trebars aj releovku ,ale kto by to postavil? Pre mna sa zda PC najjednoduchsia volba. Ja neviem co vsetko dokaze DCC.Da sa tam naprogramovat grafikon? Daju sa tam vylucit navzajom sa ohrozujuce jazdy? Zvladne posun? Ja by som rad nieco ako gordikon alebo multinkon v reale.Trat TT-Kuty ovaldanu PC tak ako je to v reale.S tym ,ze postavim co mi vojde ostatne by bolo pocitacom iba simulovane. Dik za radu.
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/295539/
Nová zaujimavá stranka http://www.dcckoleje.kx.cz
![](/_img/smile/64.gif)
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/293621/
Rozteče medzi pinmi sú 0,1" (palec), čiže tých 2,54 mm.
Info je tu:
http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/RP-911.pdf
Info je tu:
http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/RP-911.pdf
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/291949/
Budu digitalizovat nepřipravenou BR52 od Gützolda a chtel bych se zeptat, jestli nemá někdo zkušenosti s vedením vodiču dekodéru do přední, odpojitelné části, resp. z tendru do lokomotivy, tak, aby to bylo co nejméně vidět...
![](/_img/smile/40.gif)
![](/_img/smile/40.gif)
![](/_img/smile/40.gif)
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/291327/
Uz sem o tom sehnal info na netu, díky za radu, pomohla...
![](/_img/smile/67.gif)
![](/_img/smile/35.gif)
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/290251/
Skrat je skratom aj pri DCC...
Takže by bolo asi vhodné takéto vagóny predávať s upozornením, že dvojkolia treba vymeniť za izolované.
Takže by bolo asi vhodné takéto vagóny predávať s upozornením, že dvojkolia treba vymeniť za izolované.
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/290247/
oalexander: no protoze mi prinesl jeden typek na obchod do komise asi sest vagonku a maji neizolovana soukoli, zrejme jde o vagonky, ktere jezdily na systemu Märklin...
![](/_img/smile/40.gif)
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/290203/
Ako "izolované"??? To sú snáď všetky!
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/290133/
jaka museji byt soukolí na vagonech pro digitální provoz? Izolovaná nebo nemusejí být?
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/290113/
patolog7 - to máš kompletný set alebo len samotný ovládač? A čomu nerozumieš, veď Dynamis patrí k tým najjednoduchším digitálnym ovládaniam.
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/287680/
chcem sa opytat ci ma niekto takyto dcc system? Ak hej potreboval by som par rad. dakujem.
http://www.dynamisdcc.com/ prosim o kontakt na postu.
![](/_img/smile/67.gif)
![](/_img/smile/40.gif)
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/279869/