Z letních toulek po českých a moravských kolejích (2)

19.10.2018 8:00 Helmut Böhme

Na konci první části této reportáže jsme se rozloučili na pražském hlavním nádraží, kam jsem dorazil 19. srpna večer. Sice jsem tam nějakou dobu sledoval provoz, ale pro nevalné světelné podmínky jej moc nefotil. Půl hodiny před půlnocí jsem se vydal rychlíkem do Českých Budějovic, kam jsem dorazil kolem druhé hodiny ranní.

Při tom horkém počasí se mi nechtělo hledat ubytování, tak jsem si na nádražím našel klidné místo na spaní a ve 4:15 hod. jsem pokračoval prvním ranním rychlíkem do Jindřichova Hradce. Po příjezdu v 5:16 hod. jsem se nejprve nasnídal na benzínce vedle nádraží. Stejně činili i místní, kteří na cestě do roboty přijeli dodávkami anebo osobními auty. Při bohaté nabídce za rozumné ceny není divu. Potom jsem šel na nákladní rampu, odkud jsem mohl sledovat dopravu na nádražíčku JHMD i na normálněrozchodných kolejích SŽDC. Kromě osobní dopravy jsem zaznamenal i vlak nákladní.

Nákladní vlak v Jindřichově Hradci

Žehlička na jeho konci asi mířila do Jarošova nad Nežárkou, aby tam sestavila manipulační vlak.

„Žehlička“ se veze do práce

Vlakem JHMD o 7:25 hod. jsem potom pokračoval do Nové Bystrice. Očekával jsem, že jeho soupravu přistaví k nástupiště, potom jsem ale pochopil, že to nehodlají udělat, a tak jsem musel k vlaku, ukrytému za odstavenými vozy, přes 3 koleje. Tvořilo jej zelené tůčko, otevřený a krytý osobní a nákladní vagon pro přepravu bicyklů.

Vlak JHMD opustil hlavní trať se splítkou

Jeden cestující se ptal průvodčího, kde mají odpadkový koš. a ten na to, že není, ale když zastavíme na zastávce, může vyhodit kelímek od kávy do koše na nástupišti. Na zastávce Jindřiš nastoupila vyznavačka nordic walkingu, v Malém Ratmírově vystoupil zahrádkář, v Hůrkách slečna s kufrem a na konečné jsme byli ještě tři. Jestliže jsem při pobytu v Jindřichově Hradci a následné cestě méně fotil, o to pilněji jsem natáček video:

Jindřichův Hradec - Nová Bystřice

Trochu jsem se zadržel v Nové Bystrici, kde byli většinou turisté s jízdními koly z Čech a Rakouska. Potom jsem se vydal na asi 3 km dlouhou procházku do rakouského Gramstetten, kde četníci bděli, aby nějací imigranti nelegálně nevnikli do země. Po dokouření ale odjeli, asi na oběd. Ze zastávky Gemeindelokal mne odvezl v 12:08 hod. jako jednoho z dvou cestujících velký autobus do Litschau. Byly školní prázdniny, jinak by byl autobus asi plný žáků vracejících se ze školy. Z autobusového nádraží je to jen kousek na železniční stanici, kde se ve stínu ukrýval motorový vůz, který potom mně a jednu babičku s vnučkami odvezl do Gmündu v Dolním Rakousku.

Litschau

Sice v Litschau byla ve dvou odstavených vagonech výstava o historii dráhy, ta byla ale zavřená a nějací mládenci připravovali v jednom vagonu osvětlení na nějaké večerní oslavy. Během pětiminutového pobytu v Litschau jsem stihl pořídit několik fotek, které najdete ve veřejné galerii. V Gmündu jsem sledoval posunovací lokomotivu ÖBB a po krátkém pěším přesunu jsem se zase objevil v Čechách, a to v Českých Velenicích.

Vlak z Českých Velenic do Veselí nad Lužnici

Po návštěvě cukrárny jsem pokračoval vlakem do Veselí nad Lužnici, kde jsem přestoupil na rychlík do Prahy-Vršovic. Abych do večera trochu zabil čas, pokračoval jsem do Vraného nad Vltavou, kde jsem si prohlédl obec a šel na pivo. Když jsem dorazil zpět na hlavní nádraží v Praze, najednou mi zazvonil mobil a manželka mi oznámila , že už dorazila do Prahy. Přitom jsem ji koupil Včasnou jízdenku Evropa s navázáním na konkrétní EC s odjezdem z Drážďan o 19:04 hod. Prý nechtěla riskovat, že ji nevyjde přestup v Praze na RegioJet do Košic. Měla štěstí, že ji ani německý ani český průvodčí nekontrolovali, jinak by už v Německu zaplatila 60 € pokuty za použití nepovoleného vlaku.

Ilustrační snímek přes hodinu opožděného RJ 1003 „RegioJet“ Praha hl.n. - Košice
(11.10.2018, Pardubice-Opočínek) © PhDr. Zbyněk Zlinský

Její úsilí bylo ale zbytečně, protože kdesi na trati 270 zase srazil vlak člověka, a tak jsme odjeli kvůli obratu soupravy se zpožděním 48 minut, které jsme pak do Košic zvýšili na 94 minut. Aspoň jsem mohl kvůli tomu uplatnit odškodnění za zpoždění a RegioJet mi vrátil 21,50 €. V Košicích jsem v tom horku neměl energie na focení vlaků, tak jsme jenom v kruhu rodinném oslavili manželčiny narozeniny a večer jsem aspoň fotil tramvaje a kruhový objezd na Moldavské cestě. 21. srpna večer ve 21:22 hod. jsem odjel vlakem RegioJet do Prahy, abych pokračoval ve svých toulkách po České republice. Ale o tom až zase za týden.